Jump to content

Ny versjon BlueChart - salgstriks


John_Kr

Recommended Posts

Som jeg oppfatter situasjonen så skal BlueChart forumet åpnes for alle, derfor starter jeg denne tråden her. :yesnod:

 

Jeg har kjøpt nytt sjøkart - BlueChart versjon 6.5 (MEU036R). Hadde tidligere BC versjon 5.0.

 

Det påståes at det er store forrandringer fra v 6.0 til 6.5. Nå har jeg studert forskjellen mellom v5.0 og v6.5 og jeg må faktisk beklage å si at jeg ser ingen  :yesnod: forskjeller mellom disse to versjonene. Det påståes at over 700 havner er oppgradert og lagt inn. Dette kan sikkert stemme det, men mange av de kjente store marinaer og havner i mitt område er fortsatt ikke med på kartet. Arg :yesnod:

 

Kommer Garmin med nye versjoner bare for å selge? Er dette et salgsgimikk?

 

Har jeg vist at det er så små forrandringer på versjon 6.5 kartet så har jeg ikke kastet bort kr.2200,- på nytt kart.  

 

Hva mener dere om dette eller tar jeg helt feil med mine påstander.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva endringene består i, men har fått med meg at Garmin har satset på dette med havne ifo som det store.

 

Jeg tror ikke Garmin her er helt på høyde med kundenes ønsker. Havneinfo er noe av det siste jeg ville hatt på ønskelista.

 

Neste gang er det sikkert pølseboder, hoteller og konditorier som skal inn  :yesnod: Sikkert greit å vite for amerikanere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål til dere som bruker bluechart til navigasjon, jeg har sett en del på dette (på PC) masse kryss på kartet som du må klikke på for å få opplysninger om dybde???? Er det slik på GPS/Plotteren også? I så fall er dette rett og slett ubrukelig da alt fra 1-10 meter er markert på samme måte :yesnod:

mvh

Cato

Link to post
Share on other sites

Først kjøpte jeg V4.0 for noen år siden, dette var 1. versjon. Selv Columbus, Harald Hårfagre og Nansen hadde bedre kart enn dette. Sørlandskysten utenom havnekartene så ut som en 7åring i barneskolen hadde øvd seg i forming og tegnetimen med maleskrinet. Garmin fikk så hatten passet, og vi uheldige kjøpere fikk gratis oppdatering når denne kom som V5.0. Verden var total annerledes og stemte faktisk med virkeligheten. Alle var stort sett kjempefornøyd, utenom de som holdt til i Kragerøområdet. Så lover Garmin 2 oppdateringer årlig, V5.5 kom på nyåret i år og jeg slo til igjen i håpet at der skulle være forandringer.

Da jeg har BC på cd og pc har jeg alle mine 3 versjoner aktive på pc. Når jeg åpner opp tilfeldige områder og svitsjer mellom V5.0 og 6.0 ser jeg praktisk talt ingen forandringer. Ser man med lupe kan man se at dybdesonene langs land og holmer er bittegrann annerledes, de grunneste områdene kan være noe få meter annerledes fra den ene til den andre versjonen. Men spør du med er disse forskellene så små at det er heller på urmakernivå! Ellers har jeg ikke sett andre forskjeller, endel feil som er beskrevet i BCforumet går ihvertfall mer eller mindre igjen på begge versjoner. Ellers er vel den store forskjellen at Kragerø kom med i 6.0. og dype grunner ble ufarlige da de ikke var merket som farlig skjær lengre + havneinfo for Sverige.  Så slår Garmin på stortromma med V6.5 og tror vi er så dumme at vi biter på noe havneinfo som ser mere ut som ei dårlig sms melding, nei der må større forandringer til før jeg oppdaterer mere.

Skulle tro at oppdateringene hang sammen med Sjøkartverkets, men virker heller som Garmin legger forrige versjon i kopimaskinen og lanseres med nytt navn, tror ihvertfall så etter den nærmest totale fraværet om opplysninger hva som er forbedret/forandret. Kommer til og sette mer mere inn i saken før jeg koster på meg ei oppdatering neste gang til 125US$~900kr.

 

Men, tross alt er jeg kjempefornøyd med kartet tross den negative kritikken om oppdateringspolitikken. Makan til presisjon trodde jeg ikke var mulig! Ser man ett skjær på styrbord side i displayet er det bare å strekke hals for og konstatere; Ja det er der det skal ligge ja!   :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg var heldig og fikk byttet kartbrikken jeg kjøpte i slutten av juni med den nyeste utgaven uten å betale noe mer. Største forandringene er at det står noe om enkelte norske havner hvis jeg leter etter de opplysningene. Men med en fart på 7 knop med Hantoen har jeg såpass begrenset aksjonsradius at jeg har en viss oversikt over aktuelle havner.

 

Hyggeligere er det at kartene har fått rettet geografiske navn på landområder; Ytre Vågsbygd heter ikke bare Andøya lengre, selv Brøvig og Voie  har kommet med (selv om det siste skrives Vaaje, og det er det en stund siden det het her på Palmekysten).

 

Selv om jeg til vanlig er opptatt av å ha nyeste utgave av programvare tror jeg at jeg kan tenke meg litt større endringer før jeg river av meg 600 pluss for å oppdatere kartbrikken. Så lenge jeg kan tøffe rundt Flekkerøya uten å treffe nye venner under vann er jeg rimelig godt fornøyd.

 

Og med en ekstra sommerhelg i kjømda skal vi nyte livet rundt sjerrane enda en gang, og sikre en fiskemiddag eller to i samme slengen. Garmin 178C er en god venn!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål til dere som bruker bluechart til navigasjon, jeg har sett en del på dette (på PC) masse kryss på kartet som du må klikke på for å få opplysninger om dybde???? Er det slik på GPS/Plotteren også? I så fall er dette rett og slett ubrukelig da alt fra 1-10 meter er markert på samme måte :lol:

mvh

Cato

Nei, det er ikke slik på plotteren.
Link to post
Share on other sites

Fikk en håndholdt Garmin GPS til bursdag i år, og har vært ganske fornøyd med den så langt. Bruker den mest til å se fart og hvor jeg er akkurat i hvert øyeblikk og hvor langt jeg har seilt. Den har også vært bra når jeg har vært ute i dårlig vær og det har vært veldig vått om bord. Har lite brukt route funksjoner. Fortsatt foretrekker jeg å se på papir kart når jeg skal bestemme hvor jeg skal seile, det er liksom mer åversiktelig. Til og med bedre en å se på BlueChart på PCen i 1600x1200 oppløsning på en 21" skjerm. Med pappir slipper du all scrollingen, og du kan "zoome inn" ved å bare se litt nærmer på kartet. :-)

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Prøver å fortelle at Garmin (BlueChart) har gitt ut en ny versjon sjøkart som inneholder svært få ubetydlige forandringer. Når man gir ut nye revisjoner så skapes det salgspress i markedet. Når forandringene er minimale og ubetydelige så føles det at kr.2200,- er bortkastet penger.

 

Om C-map er noe bedre kartløsning er jeg ikke sikker på.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har jeg vist at det er så små forrandringer på versjon 6.5 kartet så har jeg ikke kastet bort kr.2200,- på nytt kart.

.....hmmm ...... du har jo selv muligheten til å sjekke hvilke kartversjoner som ligger til grunn for ditt gamle kart, og sammenlikne med hva som er grunnlaget for siste versjon.

 

Selv kjøpte jeg Bluechart først da kartene jeg skulle ha var basert på nyere målinger og kartdatum WGS 84. Da ser jeg heller ikke noen særlig grunn for å oppdatere med det første. :smiley:

Link to post
Share on other sites

.....hmmm ...... du har jo selv muligheten til å sjekke hvilke kartversjoner som ligger til grunn for ditt gamle kart, og sammenlikne med hva som er grunnlaget for siste versjon.

 

Selv kjøpte jeg Bluechart først da kartene jeg skulle ha var basert på nyere målinger og kartdatum WGS 84. Da ser jeg heller ikke noen særlig grunn for å oppdatere med det første. :blush:

Hei PanPan

Dette har du sikkert greie på mer en meg, men hvordan får jeg sjekket oppdatteringen før jeg kjøper et kart produkt. Som jeg oppfatter det så får jeg svaret etter at jeg har registrert kartet.

 

Finnes det en oversikt over hva som er oppdattert på 036R f.eks?

 

:smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Tusen Takk

 

Men det står jo ikke i detaljer hva som er rettet opp, det merkes kun med siste "change date".Det er jo også vanskelig å se hvilket av kartene som dekker akkurat mitt område.

 

Selv med denne opplysningen så synes jeg det er vanskelig å se om det er såpass mye forrandringer at det er verd å bytte revisjon. Du får svaret når du åpner fysisk det nye kartet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Men det står jo ikke i detaljer hva som er rettet opp, det merkes kun med siste "change date". Det er jo også vanskelig å se hvilket av kartene som dekker akkurat mitt område.

 

Selv med denne opplysningen så synes jeg det er vanskelig å se om det er såpass mye forrandringer at det er verd å bytte revisjon. Du får svaret når du åpner fysisk det nye kartet.

Er enig i at det ikke er så lett å se, i ethvertfall ikke uten et litt inngående forarbeide. Kartene som er lagt til grunn i den gamle versjonen får du frem på plotteren din. Da må man holde dette sammen med listen over kart til den nye versjonen.

 

Jeg antar at arbeidet med oppdatering av kart foregår så godt som "hel-elektronisk". Garmin kjøper nytt kartgrunnlag i form av datafiler som eksempelvis skriver seg fra Kartverket i Norge. Dette bearbeides slik at kartene til sist fremstår ihht Garmins "standard". Det skal vel noe til at man nær sagt "manuelt" blir klar over enhver forandring.

 

Nå vet jeg ikke hva Belanor kan svare på. Men jeg synes man der i gården burde kunne utfylle med konkrete opplysninger om hva som er nytt i ny versjon. Garmin selger sine utmerkede kartplottere som hakka møkk, men for å holde sin posisjon bør service og oppfølging av kartspørsmål ligge på samme nivå. I dette lys er det vel litt interessant å merke seg at Raymarine har gitt C-Map på båten og valgt Navionics som samarbeidspartner for kart. I følge en forhandler har dette skjedd fordi C-Map var for lite lydhøre til ønsker fra Raymarine.

 

På denne bakgrunnen tror jeg det er litt viktig at hver enkelt som er interessert i dette sender en "seriøs" mail til Belanor og spør om hva som er nytt i ny versjon. Det er jo slik at de lever av kunden, også der i gården!  :yesnod::smash:

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det ikke er så lett å se, i ethvertfall ikke uten et litt inngående forarbeide. Kartene som er lagt til grunn i den gamle versjonen får du frem på plotteren din. Da må man holde dette sammen med listen over kart til den nye versjonen.

 

Jeg antar at arbeidet med oppdatering av kart foregår så godt som "hel-elektronisk". Garmin kjøper nytt kartgrunnlag i form av datafiler som eksempelvis skriver seg fra Kartverket i Norge. Dette bearbeides slik at kartene til sist fremstår ihht Garmins "standard". Det skal vel noe til at man nær sagt "manuelt" blir klar over enhver forandring.

 

Nå vet jeg ikke hva Belanor kan svare på. Men jeg synes man der i gården burde kunne utfylle med konkrete opplysninger om hva som er nytt i ny versjon. Garmin selger sine utmerkede kartplottere som hakka møkk, men for å holde sin posisjon bør service og oppfølging av kartspørsmål ligge på samme nivå. I dette lys er det vel litt interessant å merke seg at Raymarine har gitt C-Map på båten og valgt Navionics som samarbeidspartner for kart. I følge en forhandler har dette skjedd fordi C-Map var for lite lydhøre til ønsker fra Raymarine.

 

På denne bakgrunnen tror jeg det er litt viktig at hver enkelt som er interessert i dette sender en "seriøs" mail til Belanor og spør om hva som er nytt i ny versjon. Det er jo slik at de lever av kuinden, også der i gården!  :yesnod::smash:

Det er jo vanlig at software leverandører leveret ut opplysninger om hva disse ny revisjonene inneholder. Belanor har ikke gitt ut noe som tilsier hva som er nytt i v6.5, bortsett fra at de har antydet at 700 havner er plottet og med opplysninger. Hvis revisjonen kun inneholder det ekstra "kartet" som fulgte med som indikerer hvor de forskjellige havnene er så er revisjonen etter mine begrep "latterlig". Beklager å måtte si det, trur mange er enig med meg. Nå skal jo jeg grei å bære denne utgiften til nytt kart, men har jeg vist dette på forhånd så er det ikke sikkert at jeg hadde investert i ny revisjon. Ved neste revisjon så skal jeg være sikker på at jeg kjøper noe som er nytt og ikke det samme gamle.

 

Men eller så er humøret på topp..........

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det er jo vanlig at software leverandører leveret ut opplysninger om hva disse ny revisjonene inneholder.

Ja, det har jo Garmin gjort, da! Eller?

 

Belanor har ikke gitt ut noe som tilsier hva som er nytt i v6.5, bortsett fra at de har antydet at 700 havner er plottet og med opplysninger. Hvis revisjonen kun inneholder det ekstra "kartet" som fulgte med som indikerer hvor de forskjellige havnene er så er revisjonen etter mine begrep "latterlig". Beklager å måtte si det, trur mange er enig med meg. Nå skal jo jeg grei å bære denne utgiften til nytt kart, men har jeg vist dette på forhånd så er det ikke sikkert at jeg hadde investert i ny revisjon. Ved neste revisjon så skal jeg være sikker på at jeg kjøper noe som er nytt og ikke det samme gamle.

...men? Jeg lurer, var det ikke det du så, det ekstra "kartet". Tok du ikke en sjanse da du kjøpte oppdateringen kun på de sparsomme opplysningene du hadde?

 

Jeg har ikke den forventningen at når neste oppdatering kommer, da er den gamle versjonen foreldet og som antikk å regne. Dette var vel kanskje tilfelle i feb. 2003, da tok man spranget over til basis helt nye kartoppmålinger for Norges Skagerrak-kyst, og WGS 84. Men det som kommer ved hver oppdatering nå, har jeg ikke så store forventninger til.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er selv ikke bruker av disse kartene, har brukt C-map i 6 år (og er svært fornøyd), men hvilke endringer er det en snakker om fra versjon til versjon?

 

Kartgrunnlagene er jo offisielle sjøkart, og da vet en godt hva endringene er. Det er alle endringene som er kommet med på papirkartene iht. nyoppmålinger og EFS'er. Og dette er for meg det viktigste. Dette går direkte på sikkerheten. Flyttes en stake i urent farvann der jeg ferdes, er det for meg svært nyttig at det er kommet med på siste versjon.

 

Og så er det disse "kjekt å ha" funksjonene som dukker opp for å være bedre enn konkurrentene. Tidevannstabeller, alarmer som går når en nærmer seg urent farvann osv. Som sagt kjekt å ha. Og dette er noe produsentene skryter av så det er lett å vite hva som er nytt.

 

Men så er det direkte feil og mangler i presentasjonen som rettes opp. Og her er det nære koblinger mellom C-map og de som produserer plottere for dette formatet på samme måte som mellom Garmin plottere og Garmins kart (og sikkert mellom andre kartprodusenter og plotterprodusenter). Dette er også viktig. Men om dette er det ikke så mye skriving med STORE BOKSTAVER. Her savner jeg info om alle systemene. Kontaktet C-map om det at noen grunner måtte klikkes på for å få dybden. Og ja, dette var de klar over var et problem, men om det kom en endring? Tja, de diskuterte problemet! Så på denne typen endringer/rettinger/forbedringer svikter nok informasjonen fra de fleste produsentene.

 

Hvordan går det forresten med BlueChart gruppen, kommer det snart et "manifest"? Selv så godt fornøyd jeg er med C-map, er det interessant, om ikke så bare for å "hovere" litt!  :yesnod::smash:

 

Selv har jeg vel oppdatert mine elektroniske kart ca. hvert annet år, sånn for sikkerhets skyld. Men dyrt blir det,  - selv med inbyttepris.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her ble det jo mere diskusjon enn i BC gruppa på et halvt år :smash:

 

John_Kr ! jeg trodde du hadde BC fra før, hvorfor kjøpe nytt da når du kan oppdatere din gamle til 6-700 kroner? Har du byttet system?

 

Klart det ikke er nødvendig å oppdatere hver 6 måned, så mye forandres ikke på kysten. Og man kan se hvilkene kart som er oppdatert på garmin sine sider, men ikke nøyaktig hva som er gjort.

 

Her er mitt skjønn, hvis man vet om stedsnavn eller andre ting som er galt i et kart, og dette kartet blir oppdatert med ny dato. DDa har Garmin gjort noen forbedringer her, og da kan man jo gå i butikken å se om det man savner er lagt inn i en oppdatert ver. før man kjøper oppdater.

 

Eller hvis man syntes havneinfo. er viktig så oppdaterer man.

 

LarsH. klart det er tidevannstabel i Bluechart også, den ble tildelt i Jan 04 ver. mener jeg å huske :yesnod:

 

Når det gjelder dybde på skjær under 10 meter, så er BC blandt de beste, hvis man har kartplotter. Og  mye bedre enn C-map som ble vist på messa i vår. :wink:Hvordan dette virker med PC, eller håndholdt GPS vet jeg ikke.

 

Vi skal vel lage en ""artikkel"" om Bluechart en gang utpå vinteren, når man får tid, og det er surt å kaldt ute.

Link to post
Share on other sites

OK- da..... skal prøve å forklare dette med få ord.

 

Jeg bestemte meg for å kjøpe ny kartplotter, selge min trofaste Garmin 176C og kjøpe en 276C.  Averterte Garminen på dette Forumet og vips så hadde jeg kjøper. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å beholde kartet. Kartet var jo relativt nytt (V5.0) og fult brukbart.

 

Etter at jeg hadde avtalt alt med kjøper så oppdaget jeg at å beholde karte var ikke så enkelt, da dette kartet var registrert på min Garmin 176C (serienr styrt).

Jeg sjekket mye på diverse plasser (www.gps.no) hvordan jeg fysisk skulle gjøre dette med registrering. Var også i kontakt med Tryggve hos Belanor og han anbefalte meg å sende med kartet med 176C'n og kjøpe nytt kart.  Han anbefalte samtidlig å vente noen dager/uker så fikk jeg også siste versjon 6.5.

 

Så alt dette "styret" med registrering osv sammen med en del anbefalinger så valgte jeg å sende karte med kjøper.  

 

I mellomtiden/ventetiden fikk jeg låne vederlagsfritt en kartbrikk hos Belanor slik at ferien vart berget - super service. Det var jo Belanor som anbefalte meg å sende med kartet.

 

Så, derfor måtte jeg ha nytt kart.

 

:yesnod:

 

Så dette med oppgradering til 6-700 kroner var jeg ikke klar over, men det har ikke hatt noe misjon i denne sammenheng.

 

Jeg må også si at kjøper var virkelig grei, han betalte noen kroner for kartet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det kritkkverdige her må være at kartene du hadde var låst til en GPS vha serienummer. Er det virkelig ikke noen funksjon for å flytte dette over på en annen plotter?

 

Hva hvis plotteren tok kvelden og det ikke var mulig å reparere den?

 

Dersom det ikke er mulig å "låse opp" eller gjenbruke en slik nøkkel på en annen plotter  synes jeg Garmin er helt på bærtur.  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det kritkkverdige her må være at kartene du hadde var låst til en GPS vha serienummer. Er det virkelig ikke noen funksjon for å flytte dette over på en annen plotter?

 

Hva hvis plotteren tok kvelden og det ikke var mulig å reparere den?

 

Dersom det ikke er mulig å "låse opp" eller gjenbruke en slik nøkkel på en annen plotter  synes jeg Garmin er helt på bærtur.  :yesnod:

Hei Lasse

Ja dette er en tankevekker, men som jeg oppfatter det så kan du kun åpne kartet 2 ganger. Dvs at du kan eie 2 kartplottere på samme kart.

 

Må si at tempen var litt høy da jeg sjekket meg ut på dette, jeg påsto jo at jeg har kjøpt et lovlig produkt til full pris. Om jeg bruker kartet på den plotteren eller den plotteren så må det jo bli opp til meg, men slik er det ikke. Beklageligvis - har vi koblet forbrukerådet inn i en slik sak så har de fått kaffen i halsen.   :smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...