Jump to content

Havnet i sjøen - ingen kom til unnsetning


Kaimor

Recommended Posts

"Sjokket over dette totale fravær av godt sjømannskap, medmenneskelighet, vilje til å hjelpe og ignoreringen av at det faktisk var to mennesker i en fortvilet og livstruende situasjon i sjøen var formidabelt. Jeg trodde ikke det var mulig!"

 

"Vi har alle en plikt til å hjelpe andre i nød når vi ferdes på sjøen."

 

En helt utrolig historie om dagens båtfolk. :headbang:

 

Allikevel er det kanskje et "lite" spørsmål om jolla han brukte var den rette båten i kulingen.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg folk har blitt totalt hensynsløse og uhjelpsomme.

ute videre sammenligning fikk jeg stopp på chevy'en min når jeg skulle rygge ut fra en parkeringsplass midt i byen.

bilen stoppet slik at den ble stående å sperre inne 2 andre biler og en del av traffikken ellers.

og jeg må bare få sagt det at det å dytte en gammal chevy blazer alene på holka mens firhjulstrekken står inne er tilnærmet umulig.

når eiere av bilene jeg sperret inne kom ut, gikk de rett i bilene sine selv om de så jeg sto og prøvde å dytte bilen ut av veien, og begynte å fløyte på meg når de hadde kommet seg inn i bilene.

sikkert 10-20 mennesker gikk forbi mens jeg sto og dytta på bilen uten at noen i det hele tatt vurderte å hjelpe meg.

 

heldigvis fikk jeg start på bilen (etter å ha gitt opp å dytte) så jeg kom meg vekk derfra.

 

Har skjeldent vært så irritert på folk. man kan bli voldelig av slikt. :smash:

 

jeg kan ærlig si at jeg aldri har stått og sett på mens folk har hatt trøbbel med hverken bil eller båt.

og det skulle strengt tatt bare mangle.. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Dette var nærmest en uvirkelig historie. For noen uker falt jeg selv mellom båt og kai og slo meg delvis i svime. Bare sekunder etter var en svært kompetent mann i gummibåten min og sammen med kona dro de meg bak til hekken hvor jeg kreket meg ombord. Dette var i Tyrkia.

Det er meg bekjent straffbart å ikke hjepe folk i nød. Stygg sak.

Link to post
Share on other sites

Denne synes jeg er like utrolig. Sitert fra samme historie:

den veltede pioneren som nå lå fullstendig uten fribord med motoren så vidt synlig – men som fortsatt var i gang!! Nødstopp-stroppen hadde røket og motoren gikk merkelig nok på tomgang.

Trodde ikke en påhengsmotor som ligger opp/ned i sjøen kunne gå? I alle fall ikke mange sekund...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser faktisk, utrolig nok, for meg at 5 båter kunne gå forbi uten å bry seg. Folk i dag er helt utrolige, ihvertfall de jeg kaller for "by folk". Kommer selv fra "bygda", å trives godt med det, å vi hjelper hverandre når vi har problemer med biler, båter eller har falt stygt. Det som gjør at jeg ikke tviler på historien er at jeg har vært på noen "by turer" i bla. Oslo og har sett en del av "medmenneskeligheten" dær.

Hvis disse kaffelatte-drikkerne jeg har bevitnet har båter, så sitter de nok i kaffebaren sin å ler over "de dumme folka" som lå i vannet i den "tåpeligt lille båten".

 

 

Ellers var jeg også på kjøretur i noen omdirrigerte veier i Harstad en vinter, hvor jeg kom ned en bratt bakke på vinterføre. noen meter opp i denne bakken står en stakkars kar i en "varebil"(type partner eller no) som har "sakset ut". Bak han står en stadig økende kø med biler, hvor alle bare står å fløyter på stakkaren som prøver å få løs bilen. Bilene som kommer møtende (som meg), kjører forbi uten å gjøre anntydning til å stoppe å løse problemet.

Det tok meg ca 1,5 minutt å svinge til siden, hjelpe mannen løs å få igang trafikken som da hadde stått fast i motgående kjøreretning en lang stund.

Link to post
Share on other sites

Du vet, det er bare bal å stoppe. Hvem vil vel ha søkkvåte folk opp i finbåten, vel? Nye puter og trangt. Så blir vel man heftet, slik at en kommer forseint til godplassen i neste havn ? Sikkert bedre å skli vekk, ingentimg sett, glemme hele skitten......

 

Båtfolk hadde stoppet, enkelte folk i båt... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Her var det mye kos med misnøye gitt. Flott at en hverdagshistorie kan bringe ut så mye dritt som enkelte presterer her :wink:

 

Jeg kan vel si at jeg tilbringer en noen timer på sjøen. I går var jeg 8-10 timer på vannet i Oslofjorden. Jeg synes de aller aller fleste oppfører seg veldig bra - og mange hjelper hverandre. Jeg vil påstå at de aller aller fleste hjelper om de kan. Men det betinger at det faktisk oppdages at noen trenger hjelp.

 

Jeg ser en mulighet for at de 5 båtene faktisk ikke så de forulykkede. De som har erfaring med søk etter personer eller objekter i vannet vet at ting er svært lite synlige - også i dagslys. Og i dårlig vær blir det ikke enklere. Det er en grunn til at de nye rednignsskøytene nå utstyres med FLIR kameraer. Og Seaking har varmesøkende kamera -selvom det er av gammel årgang. Pilotene har også nattbriller (av en helt annen klasse enn det "leketøyet" vi ikke militære kan kjøpe).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at de havnet i vannet og at en av vestene ikke virket. Tviler heller ikke på at de kom seg ombord og øste båten, men der stopper det. Resten av fremstillingen virker på meg som ren fantasi.

 

Redigert

Tviler heller ikke på at de ble passert av 5 båter som ikke så dem, men at båtene var så nære at de måtte svinge unna! Ikke i Norge.smash.gif

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen grunn til å betvile historien, og de som har det burde heller gi en plausibel forklaring hvorfor det mener at det som er skrevet i Seilas er oppspinn. Jeg tror heller ikke at folk av purr f... lar være å hjelper andre, men bare ved å lese innlegg i BP vet jeg at det er mange svært uerfarne båteiere der ute. Og att noen kanskje ikke skjønner hva som foregår og tror kanskje at det handler fornøyelse og bading skulle ikke forundre meg. Derfor er obligatorisk kursing for ferske båtførere svært viktig etter min mening, og det gjelder også for at en ikke skal komme ut for denne type situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at dette handler om miss oppfattelse. Evnen til å forstå og sikkert bittelitt overdrivelse.... uten at jeg skal

ta et standpunkt her. Hadde en av de 5 passerende oppfattet situasjonen riktig.... Ville han uanset prøvet å redde menneskene.

Hadde de derimot miss oppfattet situsjonen sammen med lite erfaring på sjøen og en smule "desert genereasjonen" type mennesker oppi. Er det mulig de ikke stopper.

I tillegg er det lett å finne unskyldinger.... for enkelte idioter.

 

Skremmende historie. Da jeg havarerte i Saudafjorden sist Onsdag ble jeg også offer for unskyldninger...

 

Motoren stoppet helt. Fikk den ikke i gear. Verken frem eller bak. Kikket nede i motorrommet. Der lå en halv gummidemper som sitter på svinghjulshuset.

Nyttet ikke med anker pga dybden. Så det ble med fallskjerm løsningen :) Fikk baugen rette veien men det smalt godt ombord, da sjøen gikk hvit.

 

omsider dukker det opp en daycruiser. Jeg spør om han kan slepe meg inn til en kai som lå like ved. Da begynte mannen å klage på at han hadde så lite olje??? Det var kun oss i fjorden. Fruen overtalte mannen til å hjelpe oss. Med 3 grinete unger, en forbanna frue og en idiot med lite olje.... fikk meg til å flire. For et sirkus. Dete hele gikk fint med litt skader i skroget for hard sjø direkte inn mot kai. Mannen hadde plenty med olje..... SKylde også på at han var så travel. Det tok han 20min... og han var dritsur hele tiden-Sa dette går ikke... bannet og steiket...

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

 

Skremmende historie. Da jeg havarerte i Saudafjorden sist Onsdag ble jeg også offer for unskyldninger...

 

Motoren stoppet helt. Fikk den ikke i gear. Verken frem eller bak. Kikket nede i motorrommet. Der lå en halv gummidemper som sitter på svinghjulshuset.

Nyttet ikke med anker pga dybden. Så det ble med fallskjerm løsningen :) Fikk baugen rette veien men det smalt godt ombord, da sjøen gikk hvit.

 

omsider dukker det opp en daycruiser. Jeg spør om han kan slepe meg inn til en kai som lå like ved. Da begynte mannen å klage på at han hadde så lite olje??? Det var kun oss i fjorden. Fruen overtalte mannen til å hjelpe oss. Med 3 grinete unger, en forbanna frue og en idiot med lite olje.... fikk meg til å flire. For et sirkus. Dete hele gikk fint med litt skader i skroget for hard sjø direkte inn mot kai. Mannen hadde plenty med olje..... SKylde også på at han var så travel. Det tok han 20min... og han var dritsur hele tiden-Sa dette går ikke... bannet og steiket...

 

Det der fatter jeg ikke, skal vedde på at en vakker dag i mai neste år da er det han som sitter der med motorhavari. Tenker han kommer til å tenke over situasjonen med deg i fjor da.

Hjelp de som er i nød for før du vet ordet av det så trenger man hjelp selv:)

Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord!

Link to post
Share on other sites

Hvis disse kaffelatte-drikkerne jeg har bevitnet har båter, så sitter de nok i kaffebaren sin å ler over "de dumme folka" som lå i vannet i den "tåpeligt lille båten".

 

 

Du vet, det er bare bal å stoppe. Hvem vil vel ha søkkvåte folk opp i finbåten, vel? Nye puter og trangt.

 

Man er vel ikke bare littebittegranne fulle av fordommer vel? Men om ikke annet så får man seg jo en god latter av slike innlegg, og latter er viktig for livskvaliteten, så mange takk! :lol:

 

ps

Det var forresten fint på det aktuelle stedet igår og med masse kaffedrikkende båtfolk, sikkert også noen folk i båt, folk var blide og hilste både til styrbord og til babord og solen skinte fra skyfri himmel, men litt kald vind var det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...