gunnar328 Startet 26.Juni.2010 Del på Facebook Startet 26.Juni.2010 undervannshuset som står på er gåent og det andre eg har er kort stamme og det som står på er langstamme,korleis får eg skiftet over akslinger fra den lange til den korte? korleis får eg løs akslingen? motor er fra begynnelse av 80 tallet Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Tar det ifra hodet her så jeg kan huske litt feil.... Du må starte med å ta ut lagerbukke til propell akslingen ( bearing carrier ) Så må du ta ut revers giret, da har du adgang til pinjong drevet ( det som overfører kreftene ifra drivakslingen til drevene inne i girhuset ). Pinjong drevet sitter feste til drivakslingen med en mutter, fjern denne og drevet kan taes av ( sitter dog litt ). Så kan du ta av hele vannpumpa, under denne sitter en lagerholder for det øvre støtte/bærelagret til driv akslingen, løsne boltene og fjern denne ( kan antagelig vippes opp med litt forsiktig skrutrekker arbeid ). Med pinjong drevet av og lager hylsa ute er akslingen løs... OBS ved bytte av aksling bør du antagelig sjekke om det er behov for shimse opp igjen girene ( sitter flere tynne stål shims som brukes for å få justert riktig klaring OG høyde på pinjong drev/forover/revers drev). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gunnar328 Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 takk skal du ha skal begynne på det i morga :) må ein ha noe spesial verktøy eller klare eg meg med ters? evt lage ein til og dra ut med? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Juni.2010 Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 Nr 28 er lagerbukken til girakslingen, er festet med 4 ? skruer INNE i eksos utløpet, LENGST inni .... Når skruene er fjernet er den "løs"... men det er mulig den trenger litt overtalelse... mener å huske at den har gjengede hul der du kan setter inn gjenge stenger ( OBS antagelig tomme gjenger ) som brukes sammen med en avdrager/ters. Du trenger også en stor låsering tang ( for innvendige låseringer, pos 26 ). Nr 42 er den lager "hylsa", sitter i 4 skruer/bolter . OBS er ytterst viktig at du holder urenheter ute av girhuset, sitter bla ei hydraulikk pumpe ( #5 ) som ikke liker slikt i olja... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
gunnar328 Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2010 takker, så på innløpet bak propell der ser ut som der er gjenger,er der gjenget inn eller er ser det bare slik ut? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.