Arwen Startet 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2010 Lastet opp for full last med hele familien og kurs mot Saudafjorden i Suldal. Da vi kom forbi Sand slo maskinen seg i fri. Ruset seg skikkelig. Jeg stoppet maskinen og åpnet motorrommet. Der luktet det svidd gummi og kom litt hvit røk ut. Maskinen sto kun i fri. Fikk den ikke forover eller i revers. Fikk slept båten til Sauda og tatt den på land. Jeg ringer Per Wikheim som forhandler GM / Marine Diesel maskinene. Han visste umiddelbart hvor feilen lå. Det sitter en gummidemper på akslingen som går inn i svinghjulshuset. Denne var sprukket og koster mye peng. For å skifte denne må hele motoren løftes ut eller bort fra akterspeilet. Jeg skrur av drevet "Bravo 2X" og finner selvfølgelig vann i belgen. Hele ferien er ødelagt. Jeg skrur videre av alle deler som kobler motor fast til båt og bestiller kranbil. Får omsider løftet den ut etter mye mas. Heldigvis ser det ut som det kun er gummidemperen som er røket. På tirsdag kommer det nye belger og ny gummidemper. Håper dette gjør susen. Fikk forresten opplyst at eksosbelgen skulle av. Denne var bare i veien i og med det høye trykket. Så denne fjernet jeg. Mitt spørsmål er hva denne "gummidemperen" egentlig heter? finner den ikke på noen av mercruiser sine sider. Kun flyweel housing. Uten denne gummi demperen. Ellers slår giret voldsomt når jeg setter den i forover. Kan dette ha sammenheng med den ødelagte gummidemperen?? Eller må jeg ut med KON'en også? Håper ikke den også må skiftes..... Kommer med oppdateringer..... Her er bilde av demperen: Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Gudmanda Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Det var då ei kjedelig historie! Har også bravo 2 drev som eg bytta drivknute å belg på no nylig! Stygge kakkelyder og det var berre en ting å gjære før havari! Tok av drevet å det rann ut vatn! Greasen var hard å fremste krysset var nesten av! Prisen på nye kryss kontra komplett aksling var ikkje så gale men den var soklart ikkje på lager så eg bytta kryssa sjølv. Lærte monge nye bannord under montering av belger. Skal ha opp båten i haust å sjekke om der er vatn eller vart tett! Brukte kontaktlim og alt etter foreskrifta men ser at også sjøl på verksteda får dei lekkasjer. Bytta pakkboks og gimball lager også i samme slengen. Kom med meir info etterkvart kor det går med båten din! Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 26.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Hm... blir det ikke mye stress om man limer belgene? Jeg pleier bare å kjøre på med mye vannfast grease på delen som går ut mot drevet. Det er jo ingenting som tetter den veien... Mulig derfor jeg har lekkasje... Men belgene er ikke noe problem. Det er det hersens gummidemper greiene som irriterer vettet av Håper den glir rett i gir etter montering. Hvis ikke blir jeg nok temmelig knust. Vi reiste ut med båten for å komme bort fra problemene hjemme. Hehehe. Har hatt vannlekkasje i kjelleren og driver å pusser det opp igjen. PANG! der smalt det igjen. Ikke ferie enda.... Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Gudmanda Svart 26.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2010 Kva motor har du? Søkte litt på ebay å kom over denne. Antek det er ein liknande som er festa på svinhjulet på motoren for å dempe! Kan ikkje sjå gummi på denne då men kansje en anna type osv? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hm... blir det ikke mye stress om man limer belgene? Det er veldig enkelt å lime belgene! Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Ja det var ingen problem å lime! Limer kun på flensen der slangeklemma er festa og i andre enden før en sett inn låseringen. Brukte som du seier vannfast grease på tettningsenden mot drevet til slutt så drevet kan eg ta av å på uten lim soklart! Er temmelig sikker på drevet vil gire normalt etter du har fått montert sammen igjen. Gummien du har ødelagt gjær vel at kun motoren går rundt og ikkje aksling inn til drevet. Og vannlekkasje er noke drit! Både i belg og heim! Har som deg erfart begge deler! Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Ser forresten du skriver at den "girer voldsomt". Det kan ha med skada di å gjære ja.. Kva tomgangsturtall har motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Delene kommer på tirsdag. Skal bli morsomt å se om det virker etterpå. I dag har vi vasket og bonet hele skroget. Drar ned for å bunnsmøre den i kveld. Hva slags lim bruker dere på belgene? Et lite bilde fra Sjernarøy før vi dro innmot Sauda Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Mercruiser har en lim beregnet på dette, denne koster rundt 100,- Jeg ville ikke tatt sjansen på en annen lim selv om det kan fungere lige godt, denne er prøvd! Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 (redigert) Hva slags lim bruker dere på belgene? Mercruiser 92-86166-1 koster 216 kr for en tube hos Siddis Motor. Du kan få bomme litt av meg hvis du ikke vil kjøpe en hel tube. Redigert 27.Juni.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Takk for tips. Takker for tilbudet, Men er enda strandet i Sauda. I dag har vi bunnsmørt båten og vasket i motorrommet. Den gamle belgen var satt inn i fjor av Garstad. Helt latterlig at den lekker allerede etter 1 år. Synes det dumt at det skal være slik at man leverer inn utstyr til fagfolk så glemmer de å skru skikkelig fast slangeklemmen. Det blir nesten litt for dumt. De hadde nok kaffepause..... Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Arwen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Etter 1 uke med mekking på maskinen i Sauda er båten nå 100%. Stressa litt med å heise maskinen ned i motorrommet igjen, men det gikk. Ting vi fikk gjort etter vi havarerte: - Ny medbringer på svinghjulshuset - Malt opp og vasket hele motorromet - Ny oljekjøler, Wikheim mente den originale var for liten... - Nytt luftfilter - Ny olje på twin kompressoren - Nye belger på drev - Ny reim - Bunnsmørt hele båten - vasket og bonet hele båten - Impregnert hele kalesjen - Ryddet og vasket hele båten innvendig - Kjøpte også en DOR. Denne nektet garstad å selge meg.... - Ny impeller, den gamle har sittet på i 2 år. Var hel fin. Kunne egentlig bare satt den rett inn igjen.... - 2 nye dieselfiltre og et nytt vannutskillingsfilter - Nytt sjøvannsfilter med inspeksjonsglass. - Nytt anodesett på drev og flapser. Akkurat nå er jeg meget fornøyd. :) Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Sayana Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Hei Trasig med all armoa men det ender nå bra. Ser du skriver at du vasker å boner skroget, bruker du bonevoks, har hørt at det går an men vet ikke helt om det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 haha du tuller nå lille venn?? Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Gudmanda Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 DOR ? Som i verktøyet du bruker for å rette opp motor/gimbal lager? Sitér dette innlegget Link to post
Arwen Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Ja. Lenge siden jeg har vært her inne. Det er det gode grunner for. Da vi satte kurs hjem fra Sauda skulle vi innom Sand for å bunkre. Legg til ved kaien og setter i revers for å skyve ræva fint inntil kaien. Fikk den ikke frem igjen. Heller ikke i fri. Det viste seg at vi hadde glemt å stripset gir wire'n bort fra svinghjulet. Den var helt avslitt. Hahhaha. et rent helvete. Opp med båten på Sand. Av med drevet og skiftet gir wire. Da vi omsider etter 1 uke fikk den klar igjen, tok jeg Hurtigbåten inn til Sand for å hente båten. Jeg kommer ikke lengre enn midtfjors før det er akkurat som store steiner som faller på maskinen !!!!! Det viste seg at hele veiva var knukket i 2 ????? Fant ut i etterkant at dette kan ha noe med at Hammerhead maskinene ikke har nitrattherddet veiv. Uanset helt sykt at noe slikt skulle skje etter 75 timer. motoren er fra 2006. Omsider etter nesten 2 år. Er båten på sjøen igjen. Alt er vel og vi gleder oss til sommeren..... Beklager at det tok så lang tid. Men det har vært et rent H..... for å si det mildt. Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Frøken Fryd Svart 29.April.2012 Link til dette innlegget Svart 29.April.2012 Trasig historie, jeg gjorde også tabben med feilmontering av girvaier, den var såvidt borti smørenippelen på akslingen og etter noen timer på fjorden fikk vi overraskelsen servert i det en kom inn i havnebassenget. Bruker å koble ut giret litt før det er for sent å snu båten bare for å sikre meg at giringen er i orden, det er vel endel ferger og hurtigbåter som har en lignende prosedyre. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Omsider etter nesten 2 år. Er båten på sjøen igjen. Alt er vel og vi gleder oss til sommeren..... Beklager at det tok så lang tid. Men det har vært et rent H..... for å si det mildt. Jeg har lest tråden med stoor sympati! Et rent He... må da være vårens understatement! Jeg er selv relativt ny på sånn båt m/drev, og har jo sett her inne at ting skjer. Men dette var ille. Blir nesten litt skremt, jeg. Over så massivt med problemer som kan dukke opp og sikkert betydelige kostnader underveis. Håper sommeren blir slik den burde vært for 2 år siden. Lykke til til deg og familien! Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Arwen Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Takker for symptati jsw. Frøken fryd: Godt råd. Legger det inn som en fast prosedyre :) Uhellet kostet meg ca 200K litt i underkant. Men allikevel. Vurderer nesten motorforsikring men det er i det dyreste laget. Sitér dette innlegget Arwen MAXUM 2800 SCR GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X Passport /m Mariner 5 hp Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.