Jump to content

Suzuki DF50: Eksostemperaturføler tæres.


triggerhappy

Recommended Posts

Har en DF50, 99- eller 01-modell. Fikk et problem med den i fjor høst, rett etter å ha overtatt båt og motor. Tempalarmen gikk av uten at motor var for varm. Skrudde ut og byttet eksostemperatursensoren og sensoren i toppen. Eksostemperatursensoren var tæret opp i tuppen, mens den i godset i toppen var fin. Dette løste problemet.

 

På andre turen i år kom problemet med tempalarm tilbake. Skrudde ut eksostemperatursensoren i dag, den var tæret opp igjen. De nye som ble satt inn hadde en gummi(?)hette som beskyttet tuppen på sensoren fra eksos/kjølevann. Denne satt igjen i åpningen, tæringen på metallet var såpass at hetten hadde sluppet.

 

Hva kommer denne tæringen av? Strøm på avveie? Sitter det en anode i topp, blokk, eller et annet sted på selve motoren som må erstattes?

Link to post
Share on other sites

Der skal være en anode i eksosmanifolden ca midt på. Ser ut som et lite deksel festet med 2 skruer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takker!

 

Skrudde den ut i dag. Var stedvis hel og stedvis veldig tæret. Værre var alt belegget rundt den, har nok ikke gjort jobben sin på en stund den der. Tok den med hjem for utskifting, i mellomtiden ble den oppspiste sensoren satt inn igjen som "anode" og batteriet koblet helt fra.

 

Bør ikke denne være et servicepunkt? Det dekselet hadde aldri vært åpnet før. Så spørst det om det kan tilskrives faren ved å kjøpe brukt motor, eller ekstremt slurv fra verksteder.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Der skal være en anode i eksosmanifolden ca midt på. Ser ut som et lite deksel festet med 2 skruer.

 

Har en Suzuki DF50 2009 mod som piper og templampen lyser noen ganger etter at jeg har startet og kjøre og kommer opp mot 3000 omdr.Stopper motoren og venter noen sekunder og så er det bare å starte å kjøre igjen. Finnes det noen tegninger eller bilder hvor disse sensorene sitter på motoren ?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har selv en DF 50 og først nå blir jeg klar over at det finnes en anode på manifoilen...står ikke ett ord om den i serviceheftet!

 

Skal prøve ta vårservice på den selv; noen som har prøvd å skifte vannpumpeimpelleren selv?? ...noen tips, eller skal jeg

helst la det dyre verkstedet gjøre jobben?? ..servicemanualen sier den skal skiftes hver 200.time...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...