Jump to content

"Ny" VP B20 - starter, men går ikke ordentlig


krimel

Recommended Posts

Så var det pån’ igjen (ref dialog med meg på forumet for to år siden)

 

Sliter med å få en ”ny” AQ130C til å gå ordentlig. Motoren starter, men får den ikke til å gå på tomgang og klarer kun å holde den i gang ved å stadig ”pumpe” med gasspådraget. Holder ikke stabilt turtall, fyker opp og ned mellom 1.200 og 3000 omdr før den stopper med smell eller smoff i forgasserene. Nå i kveld tok det fyr i dysene på akselerasjonspumpa, så da er det greit å søke kyndig råd..

 

Var i Sverige i vinter og kjøpte en B20 ”bytesmotor”, dvs totalgjennomgått blokk og topp med innmat.

 

Har skrudd ny eksosmanifold, og nyinnkjøpte doble overhalte SOLEX forgassere og innsug på denne. Bensinslanger, nipler og slangeklemmer nye hos TESS. Har plukket benisnpumpe, sjøvannspumpe, coil, fordeler, og pluggledninger fra en havarert motor – dvs grå olje pga gjennomrustet topp. Motoren gikk for to år siden, men delene har stått fast i motoren på land i to år.

 

Har lagt opp nytt ledningsnett etter koblingsskjema, til orginalt Volvo Penta instrumentpanel. Turteller fungerer, oljelampe slukker, ladelampe slukker, temeraturmåler fungerer.

 

Tenningstidspunkt er justert etter 12 grader fortenning ved kinning med tenningslampe, og manuelt med tenningspunkt på sylinder 1. Dette utgjør mellom 25 og 30 grader ved 2000 omdr målt med tenningslampe, og er etter spesifikasjonene på 26-29 i verkstedmanual.

 

Åpning på stift er forsøkt satt til 0,7 etter verkstedmanual, og helt ned i 0,4 etter tips fra han jeg kjøpte forgassere av. Nye tennplugger kjøpt etter spesifikasjoner.

 

Blandingsskuer, tomgangsskruer, og forgassere er justert og synkronisert etter verkstedmanual.

 

Er det noen som har tips på hvorfor ikke dette starter og går ordentlig?

 

Eventuelt feilsøking jeg kan gjøre?

 

Takknemlig for svar!

 

27122008014.jpg

 

27122008010.jpg

 

27122008001.jpg

Link to post
Share on other sites

den metoden for å justere tenningen hørtes litt tvilsom ut - på startern :confused:

og hold deg unna bt sine tenningsdeler

falskluft eller tenninga - sjekket jordingen på kondensatoren??

stiften har jeg aldri sett noe sted skal være 0,7 - 0,4 eller et sigarettpapir bretta 4 ganger har jeg brukt :giggle:

12 grader hørtes mye ut - jeg syntes å huske 10 men der er jeg meget usikker

Link to post
Share on other sites

Har hatt av toppdeksel på forgassere, og flotørhuset er fullt av bensin. Nåleventilen stopper tilførsel når jeg presser opp nåla.

 

Er 99 % sikker på at tenning er justert riktig etter øvre dødpunkt på syl 1. Har dobbeltsjekket mot øvre dødøpunkt på syl 4 for å være sikker på at jeg ikke har 180 grader feil.

Symptomene er de samme nesten uansett hvilke justeringer jeg gjør:

Primer et par ganger og motoren tenner i ett sekund på starteren før stopp. Ved videre kinning ingen start.

Med kontinuerlig pumping med gasspådrag klarer jeg å holde motoren igang, men den stopper umiddelbart hvis jeg slutter med pumpingen. Ofte med smell og til og med stikkflamme opp av forgassere.

Veldig skummelt dette synes jeg. Trebåt... Bar overkropp...

Stift i fordeler justert til 0,4 mm åpning, har som nevnt prøvd opp mot 0,5 mm og til og med 0,7. Uten forskjell.

 

Finnes det justeringsmuligheter på forgasser utenom luft og tomgang skruer? Ser at det er spor for skrugjern i hoveddysa.

 

Båten ligger i Ullerøy, Skjeberg, Sarprsborg. Noen i området som kan bistå meg?

Link to post
Share on other sites

temmelig sikker på at dette dreier seg om bensintilførsel! du har ikke et innsug med en enkel gasser fra en bil eller noe! de kan være litt guffne og få til de der doble! skru ut hoveddysene og gjør de rene iallefall, skulle gjerne bistått men er i arendal og det er litt langt vekk..mener far min forkastet de doble og satt på et innsug med en enkel forgasser på.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Løfter dette opp igjen i håp om å få noen til å hjelpe meg før enda en sessong tilbringes i havn..

Båten ligger på land på Skjebergkilens Marina, Ullerøy, Østfold.

Drister meg til å spørre om det er noen i området med b20 i fingrene som har tid til å ta en jobb med denne?

Link to post
Share on other sites

Tenning skal ligge på ca. 9 grader ved 800omdreininger.

 

Hadde det samme som deg. Hadde gasserne på service. Det manglet en kule eller no slikt i ene gasseren.

Kan være tenningen

Åpning på stift skal være mellom 0,3 og 0,4

Hva med registeret? er du sikker på at det er rett? Hva med fordeler?

 

Når det er skikkelig kaldt ute så må jeg jobbe litt med gass før den går av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Forgassere er kjøpt nyoverhalt av en som driver med dette, så utelukker det foreløpig.

Er det mulig å foreta sjekk av registreret uten å plukke motoren fra hverandre? Forøvrig er motoren kjøpt komplett av gammel svenske som har skrudd disse i 100 år, så tror heller ikke det er der.

Mitt tips er tenning evt fordeler, men der har jeg målt og justert hva jeg er god for, uten nevneverdig forbedring. Må ha en mann med b20 i fingrene for å få skikk på dette tror jeg. Sannsynlig vis en eller annen bagatell som jeg har oversett, men holdt på til jeg ble blå i sist sommer og har innsett min klare begrensning her..

Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Se etter overett merker på tannhjulet øverst neders og i midten.

 

Tannhjulet til fordeler i midten er litt ugrei. Er en metallplate som er festet bak tannhjulet på blokken. på selve tannhjulet er det ett kjørnerhull som skal være i senter av en glippe som er i blekket.

 

Vist alle de er overett så må du sjekke om rotor peker mot ett spor som er i fordeler huset (ta av lokk)

 

Er dette ok så burde dette vær ok. Se ellers mine bilder av tannhjulene og overett merker (bortsett fra tannhjulet til fordeler) i min prosjekttråd aq140A litt lengre ned.

 

Noen som kan støtte meg eller er det feil?

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi vel om B20, her, og ikke B21/23 som du har. Så da består registeret kun av to drev, med en prikk til overrettmerke på hvert av dem. Ett ståldrev og ett av bakelitt. Fordeleren drives av et eget drev på kammen, hvis jeg ikke husker helt feil. En feil som jeg har opplevd på min B18, var at bakelittdrevet løsnet fra bosset slik at motoren fikk en heller snodig gange. Kan det samme være problemet her, muligens?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På gammel b 20 går tenninga mot urs, vet mange slet med feil vei på plugg kabler fikk 1-2-4-3 istedenfor 1-3-4-2! Er dette sjekket? Åpning på stift skal være 0,40 men går greit opp til 0,50 Ventil åpninger skal vel også ligge på 0,45 med std.kam og 0,55 fra k-kam og oppover (marine motorene kom vel med d-kam om jeg ikke husker feil. En annen vanlig feil folk slet med var montering av drevet under fordeler,dette vrir seg litt når det smetter på plass.Siden den bak fyrer tror jeg det mest sansynlig er tenning eller utette ventiler det er snakk om, men jeg har tatt feil før (tror det var i 1974 :drink: ) Lykke til !!! PS: skal se om jeg fortsatt har verksted hånd boka eller om den er historie.

Redigert av Krølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har holdt på med dette siden Juni i fjor er det på tide å ta en gjennomgang.

 

Begynn på rette plassen. ta av registerdekselet og toppdekselet, og sett motoren til tenningsmerkene.

 

Ta ut pluggene, og sjekk at #1 er på topp, vri motoren litt frem og tilbake med en skrutrekker e.l. i hullet til pluggen på #1 for å sjekke at stempelet virkelig er helt på topp.

 

Se så etter at begge ventilene på #1 er lukket, og snurr motoren i rotasjonsretningen, begge ventilene skal forbli lukket til stemplet er omtrent på bunn, da skal eksosventil åpne.

 

Sett motoren tilbake på tenningsmerkene, og juster ventilklaringer til 0,5mm.

 

Sjekk at rotoren i fordeleren nå peker på den kabelen som går til #1.

 

Ta av rotor og sjekk vektene i fordeleren, de skal ha runde fine hull, og fjærene skal se bra ut. Sjekk stiften, denne skal ikke ha brennmerker eller korrosjon, og flatene skal være rette mot hverandre, juster åpningen til 0.40.

Kjenn på akselen i fordeleren, det skal være maks 1mm aksialslakk, og helst ingenting.

 

Sjekk at pluggene ser bra ut før de settes inn igjen, og sjekk pluggledninger, se særlig godt i endene at alt ser bra ut, og pass på at de sitter skikkelig.

Pluggledninger kan måles med et multimeter. Sett på 20K ohm, og sjekk motstanden i ledningen. Bør ligge mellom 6.00 og 10.00, alt under 6.00 er for dårlig.

 

Coilen kan også måles, men det enkleste er å ta ut en av pluggene, og sjekke at det er skikkelig gnist. Skal være blåaktig og lett synlig selv i dagslys.

 

Krølle har også et poeng, på alle gamle Volvo motorer går rotoren "feil vei", som er noen en bør passe på når en setter på pluggledningene slik at de kommer i riktig rekkefølge.

 

Litt å begynne med?

Link to post
Share on other sites

På toforgasser motorer og feiljustert førstegangsoppstart ryker ofte en tennplugg eller 2 så sjekk om noen er våte eller sotet,sjekk for vakuum lekkasje på

innsug/forgasser, juster stifteåpning til 0,35 aldrig over 0,40, sjekk om det er kraftig gnist mellom stiftene(kondensator gåen)bytt denne, fra coil skal det

være en kraftig blå gnist

Link to post
Share on other sites

Hei, noen innspill ...

Som det har vært påpekt i andre innlegg, ville jeg byttet: Stifter, kondensator, coil, fordelerlokk, alle tenningskabler, plugger+hetter.

Sjekk kompen for sikkerhets skyld. Selv om det er mye nytt, kan en ventilfjær ha blitt knekt.

Bensinkvalitet? … Kan det ha kommet vann i forgasser, men det så du vel etter når du åpnet gasser?

Det finnes en liten billigsak du kan koble på pluggledingene for å se om det er gnist når motor går.

Greier den gamle bensinpumpa å gi det forgasserne/motor trenger?

Selv om du har fått overhalt gasserne kan du ha vært uheldig å fått noe rusk inn et eller annet sted. Kanskje fra bensinslangen/tanken?

 

Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: Tja skal ikke være bastant her men har hatt en fjord 21 med aq130 og denne ble justert tenning/ forgassere og stiftene justert 0.45, båten gikk veldig bra men etter en stund

ville den ikke mer på turtall og måtte kjøre lenge på tomgang før den ville opp på turtall igjen, etter mye feilsøking og tull ble stiftene justert til underkant 0.40 og motoren gikk

feilfritt..kan og nevne at coilen ble veldig varm med større stiftåpning..det var heller ingen slark i rotorarmen på denne så kamvinkelen burde ha vært stabil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...