Jump to content

Oppkopling av "aktiv" ladeskille (Studer MBI 150/3 IG)


Fantino

Recommended Posts

Oppdaget for et par dager siden at oppkopling av baugprop/ankervinsj ikke var gjort helt etter avtalen... I stedet for å kople de mot 2 x 115 A (2 x 760 CCA) startbatterier var de koplet mot det ene forbruksbatteriet(!). Siden jeg bare hadde skillediode med 2 utganger hadde innstallatøren gjort følgende smarte valg (uten å informere meg): ingen lading fra generator til aktuelt forbruksbatteri, ingen lading til startbatteri fra landstrøm (også denne har kun 2 utganger).

 

Etter å ha oppdaget at 760 CCA var i snaueste laget for å starte min D6-350, samt at baugprop på startbatteriet dro ned spenning mer enn jeg liker ift. krav til spenning til motorens CPU, har jeg nå byttet til ladeskiller med 3 utganger og montert et 230V-rele som lasker startbatterier med eget batteri for baugprop/ankervinsj når landstrøm koples til (torsdag/fredag/lørdag på hodet i motorrommet). Dette ser ut til å fungere veldig bra, men jeg er ikke helt sikker på oppkopling av ladeskiller da dette viste seg å være av "aktiv" MOSFET type (kjøpte fra innstallasjonsfirma, ingen dok i esken). Har funnet en bruksansvisning på nett, men er sikkert litt treig i nøtta. Spurte der jeg kjøpte det og fikk beskjed om å kople jord/+ til det som ser ut til å være "senseinnganger". B+ til inngang for ladeskiller er rimelig selvsagt. "IG-connection" på ladeskiller er foreløpig lasket til utgang til startbatteri slik at den får strøm når hovedbryter slås på. Mitt billige tangamperemeter indikerer ubetydelig strømtrekk. Er ikke helt overbevist om at dette er riktig. Kunne vært greit å vite følgende:

 

Hva er virkemåten til denne ladeskiller som gjør at den kan kompensere for sitt eget spenningstap? (vet hva MOSFET er, men de kunne jo spandert en prinsippskisse i bruksanvisningen også..)

 

Ser at det står "only wire when the electronic regulated alternator needs to sense batteryvoltage" på skissen, slik at jeg tror jeg skal kople fra denne ledningen og teste uten når jeg kommer ned i båten igjen. Har original senseledning fra dynamo koplet til forbruksbank, så ladespenning burde bli OK uansett (målte 14.25 V i går med noenlunde fulladede batterier).

Link to post

Ser at denne ble så lang og omstendelig at ingen gadd å svare... Er imidlertid helt overbevist at det finnes folk her som kan svare på følgende:

 

Ref. bruksanvisning i link over: Vil spenning ut fra "IG"-tilkopling og til tenning/ladelampe som skissert i bruksanvisningen kunne påvirke ladespenningen fra en dynamo med intern regulator (dvs. uten ekstern sense)?

 

(forøvrig ser det ut til at ladeskillet i stor grad holder det det lover. Har ikke fått sjekket med skikkelig stort strømtrekk over det, men med ca. 25 A fra dynamo så var spenningsfall noen usle mV)

Link to post

Slik jeg tolker manualen,gir ladeskille ut spenning på IG tilkoblingen for elektroniske regulatorer

Feil.

Et slikt ladeskille fører til at det ikke står spenning på dynamoens B+ når dynamoen ikke lader.

Noen dynamoer er avhengig av spenning på B+ for at dynamoen skal klare å magnetisere, og dette har med hvordan regulatoren er koblet internt og om regulatoren regulerer på positiv eller negativt feilt.

 

IG terminalen på ladeskillet har til hensikt å rute strøm til dynamo B+ slik at denne får magnetisert.

Jeg kjenner ikke til Studer sin komponent, men i utgangspunktet så trenger ikke dynamoen til VP denne magnetiseringen, og følgelig tror jeg ikke det er nødvendig å koble IG til tenningslåsen i dette tilfellet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...