Jump to content

VP MD11C sluttet plutselig å kjøle! (Blokka grodd igjen av rust)


Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Var ute med båten i dag, merket da etter en times tur at den plutslig ikkje hadde kjølevann lengre. stoppet motoren og åpnet impellerhuset, der kom de ca 1 dl ganske varmt vann og så kom de kaldt sjøvann etterpå, tørnet motoren og impelleren gikk fint i rundt og alle vingene hang godt fast!! men så er jo spørmålet, hva kan ha skjedd? kan impeller ha begynt og skli rundt på akslingen?? de er jo gjennomgående skrue her!

 

Har vurdert i lengre tid og sette inn en elektrisk kjølevannspumpe, men problemet er at den bør starte når motoren er stratet og stoppe noen sek før motor er stoppet. pga ikkje få vann inn i motoren via eksoskjlingen. er de sikkert og sette inn en tilbakselagsventil her?

Noen som har erfaringer med el kjølepumpe på saltvannskjølt motor??

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

har reparert pumper som halvmånen er sliti nesten vekk - hadde en pumpe som var masse riper/grader i bunnen - der var det bare og snu et lokk i bunnen og den ble som ny - men da hadde jo ikke ting skjedd plutselig ?? sjekk hele kretsen - er mange ting som kan tettes av manifoiler innvendig - oljekjøler - kanaler etc

en saltvannkjølt motor kan dra inn mye rart og rust som løsner og tetter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har funnet feilen, etter eg kjørte systemrens i vår så de ut til at kjølinga var blitt bedre, men der tok eg så fantastisk feil som de går an og ta, tok av toppene og pirket nede kjølevannshulla med et skrujern.. fikk de ned ca 1 cm så stoppet de i kompakt rust i 4 av 5 hull i begge sylindrene. da var de bare til og skru videre, etter en liten time var sylindrene hjemme i verkstede og trykkluft skulle prøves, neida komm ingenting ut :headbang: fant meg en 2,5 mm sveisetråd som eg bøyde noen bøyer på, satte den på drillen og durte den nedover hulla, deretter på med trykklufta igjen, fikk ut en del men fortsatt ikkje åpent mellom kanalene. drillet litt til og på med luft, og der komm de gjennomtrekk :flag_bp: mekket med til en kobling som eg satte på dreinen som sitter nederst på sylinderen, plugga den til høytrykkspyleren :drink: og fyra i gang. har aldrig sett så mye rust noen gang tror eg!! ikkje når eg hadde Ford Escort eingong :eek: staka med drillen med sveisetråden men vannet fosset og vannet blei renere og renere :flag: ser lovende ut :) i morgen skal de få lovt til og bli med på jobb og få seg en ommgang med div syrer :drink::drink:

Håper dette hjelper på problemene :yesnod:

Er de noen som vett om topppakning er lik til a,b og c motorene????

Redigert av SandvikAC25 (see edit history)

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Når eg kjørte systemrens så hjalp de litt, og de gjorde nok susen selv om de var tett var de nok lettere og få ut en hvis eg ikkje hadde brukt systemrens først :smiley: nå er topper og sylindrer malt i den vanlige pentagrønne fargen, tidligere eier hadde malt alt i bladgrønn :puke: så liksom ikkje ut som ein Penta :lol: så nå gjenstår bare resten av motoren!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...