Hobby 430 Sport Startet 27.Juni.2010 Del på Facebook Startet 27.Juni.2010 Var ute med båten i dag, merket da etter en times tur at den plutslig ikkje hadde kjølevann lengre. stoppet motoren og åpnet impellerhuset, der kom de ca 1 dl ganske varmt vann og så kom de kaldt sjøvann etterpå, tørnet motoren og impelleren gikk fint i rundt og alle vingene hang godt fast!! men så er jo spørmålet, hva kan ha skjedd? kan impeller ha begynt og skli rundt på akslingen?? de er jo gjennomgående skrue her! Har vurdert i lengre tid og sette inn en elektrisk kjølevannspumpe, men problemet er at den bør starte når motoren er stratet og stoppe noen sek før motor er stoppet. pga ikkje få vann inn i motoren via eksoskjlingen. er de sikkert og sette inn en tilbakselagsventil her? Noen som har erfaringer med el kjølepumpe på saltvannskjølt motor?? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 da må det være tett hvis pumpen er i orden - dratt inn noe i inntaket til vannet?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Ja kanskje de Jarle, men de som var er jo at de rant saltvann ut va pumpe når eg skrudde av lokket inn til impelleren! men kan jo hende de forsvant selv når eg satte båten i fri og den stoppet! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 har reparert pumper som halvmånen er sliti nesten vekk - hadde en pumpe som var masse riper/grader i bunnen - der var det bare og snu et lokk i bunnen og den ble som ny - men da hadde jo ikke ting skjedd plutselig ?? sjekk hele kretsen - er mange ting som kan tettes av manifoiler innvendig - oljekjøler - kanaler etc en saltvannkjølt motor kan dra inn mye rart og rust som løsner og tetter Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 på de fleste md motorer så har du ett tstykke under manifoilen dette har en tendens til å tette seg, sjekk det. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Har funnet feilen, etter eg kjørte systemrens i vår så de ut til at kjølinga var blitt bedre, men der tok eg så fantastisk feil som de går an og ta, tok av toppene og pirket nede kjølevannshulla med et skrujern.. fikk de ned ca 1 cm så stoppet de i kompakt rust i 4 av 5 hull i begge sylindrene. da var de bare til og skru videre, etter en liten time var sylindrene hjemme i verkstede og trykkluft skulle prøves, neida komm ingenting ut fant meg en 2,5 mm sveisetråd som eg bøyde noen bøyer på, satte den på drillen og durte den nedover hulla, deretter på med trykklufta igjen, fikk ut en del men fortsatt ikkje åpent mellom kanalene. drillet litt til og på med luft, og der komm de gjennomtrekk mekket med til en kobling som eg satte på dreinen som sitter nederst på sylinderen, plugga den til høytrykkspyleren og fyra i gang. har aldrig sett så mye rust noen gang tror eg!! ikkje når eg hadde Ford Escort eingong staka med drillen med sveisetråden men vannet fosset og vannet blei renere og renere ser lovende ut :) i morgen skal de få lovt til og bli med på jobb og få seg en ommgang med div syrer Håper dette hjelper på problemene Er de noen som vett om topppakning er lik til a,b og c motorene???? Redigert 1.Juli.2010 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Då var topppakninger kjøpt inn og sylindrene og toppene er grunnet klar for maling Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 da ordner det seg - hadde et diesel strømagregat i forrige båten og der skjedde det samme - drit fullt med gørr i kjølekanalene etter å ha renset virket og kjølet det som bare det - lykke til videre Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Samme skjedde med min MD7a. Det vil si jeg kjøpte båten slik. Tidligere eier hadde sliti med kjølinga og kjørt systemrens. Tror det kan gjøre vondt verre på gamle, saltvannskjølte motorer da store flak kan løsne og tette kanalene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Svart 3.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2010 Når eg kjørte systemrens så hjalp de litt, og de gjorde nok susen selv om de var tett var de nok lettere og få ut en hvis eg ikkje hadde brukt systemrens først nå er topper og sylindrer malt i den vanlige pentagrønne fargen, tidligere eier hadde malt alt i bladgrønn så liksom ikkje ut som ein Penta så nå gjenstår bare resten av motoren! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.