Jump to content

Kort eller lang stamme på eldre askeladden?

Sjølyst

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe påhenger til en eldre askeladden, og antar at en 6 HK motor kan være passe. Båten er over 40 år (se bilde under). Noen som vet om jeg trenger kort eller lang stamme til denne båten? Er også usikker på hvordan jeg ev. skal måle. Er det fra toppen av akterspeilet og helt til bunnen av kjølen midt på båten eller er det bare høyden på selve akterspeilet?

askeladden.jpg

LItt vanskelig å se siden bildet er så lite, men hvis du måler i senter på akterspeilet så finner vi det ut. Eg har en 5hk tohatsu med kort stamme liggende, skal se om eg husker å måle på den når eg skal til sjøen etterpå. :smiley: Men hvis det er det rovennlige skroget så skal den ha lang stamme..

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Takk for svar!

Da har jeg målt akterspeilet, og det er 42 cm fra topp til bunn. I tillegg kommer kjølen som jeg anslår stikker 10-15 cm. Da kan vel jeg konkludere med at det er lang stamme som gjelder? Neste punkt er å finne et godt tilbud på en motor. Tenkte å ringe litt rundt i dag og høre om det er noen som har en overligger på lur.

Off topic til Anders_K: Jeg bor på Kleppestø. Morsomt at det kun er Askøyværinger som snakker sammen i denne tråden. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...