orcha Startet 27.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2010 Jeg har en nyoverhalt Marna R1 som plutselig har mistet gnisten. Motoren har fått dynastart, og alt ser ut til å fungere greit bortsett fra at jeg altså ikke får startet motoren på grunn av manglende gnist. Jeg har feilsøkt så godt jeg kan, skiftet plugg, plugghette og ledning. Stiftene ser ut til å ha riktig åpning. Jeg sitter med en følelse av at det er magneten som er problemet. Er det noen som har tips om hva jeg kan gjøre med den? Eller kanskje aller helt hvor i Oslo området jeg kan levere den inn til reparasjon. Mvh Knut M Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 I Fredrikstad har vi Fredrikstad Vikleverksted som er gode på magneter. Når det gjelder Oslo har jeg ingen konkrete navn, men ett kan være å sjekke opp med de som kjører veteran-MC. Fram til slutten av 50-tallet var det stort sett magnet-tenning som gjaldt på dem, og de har garantert oversikt over hvem du bør kontakte. Har du sjekket børstene på magneten, at de ser bra ut. Husk jordingsbørsten også. Den er det mange som glemmer å sjekke, med dertil tilhørende problemer, særlig i fuktig miljø. Med dårlig jordingsbørste får du overslag og kortslutning inne i magneten med null gnist som resultat. Magnet-tenning er med riktig vedlikehold en veldig robust og enkel enhet. OBS. Har du forsøkt å slipe litt forsiktig på stiften? Hvis motoren har stått en stund kan det danne seg ett oksyd-belegg på stiftflatene som forhindrer gnist. Ett par tre drag med ei stift-fil så er den ofte i gang igjen. Kjøpte ei snekke med en Marna som hadde stått i ett par år, og her var alt dødt til jeg dro over stifteflatene. Da knallet den i gang så fint så... Lykke til :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Jeg har en nyoverhalt Marna R1 som plutselig har mistet gnisten. Tilbrakte en gang en halv dag med å sveive på en Marna uten å få start. Tilslutt kom det en gammal kæll, rugga svinghjulet fram og tilbake et par ganger og vippet det så over toppunktet med to finger. Motoren starta med en gang. "Må'kke sveive så fælandes, for da "slå'kke maggneten inn". Sikkert en sånn sentrifugal greie som gjør at magneten ikke ligger inne under gange. Tror jeg som ikke vet det minste om magnettenning. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Kjenner til de magnetene som har slik forsinkelse. Men siden han nå har Dynastart, skulle turtallet være mer enn høyt nok til å få gnist på magneten. Jeg holder en knapp på filing på kontaktflatene på stiften inntil det er bevist at det er noen viklinger som har gått. Har du kjøpt ny stift til den, og har du riktig plugger. Marna er vare på pluggene. Har du montert f.eks NGK kan det være problemer allerede der. Burde gnistre, men du vil ikke få den til å gå pent. Det er Bosch og Champion som gjelder. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.