Jump to content

Montering av gammel turteller på Sabb motor

Sleipner93

Recommended Posts

Hei!

Har fått tak i en gammel turteller av merke JAEGER Electronique. Aner ikke om den virker men hadde håpet å få prøvd. Største problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal koble den. Bak på turtelleren er det 3 tilkoblings punkter visst man ser bortifra lyset til turtelleren. De er merket med R, - og A.

Den eneste jeg finner ut av er - den skal jo selvsagt ha -

Men hva med de to andre, R og A?

Og ja jeg har W uttak på Dynamoen min, regner med denne skal kobles på en av disse..

Og ja jeg har W uttak på Dynamoen min, regner med denne skal kobles på en av disse..

- men det er det den ikkje skal. I tidene før vekselstrømsdynamo, var der noko som heite tachogenerator, som vanligvis blei montert slik at den kobla mot enden av kamakselen og leste turtallet der. Med desse bokstavane som du nevner, trur eg dette må vera noko slikt. Om du i det heile får fatt i ein slik sak i dag, tipper eg at den vert dyrare enn ein ny turteller

Magne

Er dette en turteller fra en fransk eller italiensk bil :confused:

Navnet JEAGER antyder vel at det neppe er Fransk eller Italiensk opphav. Hvis den fortsatt virker er den garantert ikke av nevnte opphav.... :lol:

Min siste motorsykkel, som var engelsk, hadde instrumenter merket LUCAS. Hr Lucas blir i MC-kretser omtalt som "Mørkets fyrste"... :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...