Oistein81 Startet 27.Juni.2010 Del på Facebook Startet 27.Juni.2010 Hei, Vi har nettopp kjøpt oss en Beneteau 650 cario som kommer til uken. Har vært så heldig å få en fast båtplass, men tror kanskje den er i smaleste laget. Båten har en bredde på 248(teknisk informasjon fra importør), å plassen er ca 265 bred. Er det alt for lite? Har hørt at ca 25cm på hver side er idielt, men har ikke hørt hva som er minimum. Har ingen erfaringer med båser, så hadde vært greit med innspill på hva jeg isåfall burde gjøre for å beskytte båten. Antar at det er for trangt til å bruke vanlige fendere? Båsene ser slik ut: http://www.steinbrygga.no/Havna%2022.03.2005%20001.jpg Link til teknisk info på båten: http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsande/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=870&table=PRODUCT&title=650 Cabrio&parent_id=1006&category=1010&open=6190826 Takk for alle svar! Hilsen uerfaren båteier :) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Hei! Minst 25 cm på hver side. Fint med noen fendere selv om en ligger i bås. Skraper senker salgsprisen noe utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 (redigert) Hvis båsen har en lysåpning på 265cm så har du greit med plass. Båten er minst 15cm smalere i utriggerhøyde enn i fenderlisthøyde, og 10-15cm klaring på hver side er plenty! Redigert 27.Juni.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oistein81 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Ja, lysåpningen er 265 cm. Hvilke fendere kan jeg eventuelt bruke? Finnes det noen som ikke er så tykke? Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Hvorfor ikke bare montere på brygge fendere? De selger slike i de fleste båtutstyr butikker. Finnes flere typer f.eks denne Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 10-15cm klaring på hver side er plenty! Nå ja, skal være rimelig vindstille for at du skal klare den uten å komme borti. Min er 20 cm på hver side og når det blåser kraftig må jeg gå skrått inn helt til siste litt for så å rette den opp uten å være nær sidene, men det er ikke alltid det går. Trådstarter har bare 8,5 cm på hver side og burde helt klart ha større bås for denne båten, men det går om han tillater noen striper her og der. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Jeg har festet en fender ytterst på innsiden av hver utrigger. Vanskelig å unngå å komme borti her. Så bruker jeg en fender på hver side av båten på den enden som først går inn i båsen. Men blir det veldig trangt ender gjerne disse fenderene over utriggerene istedet for mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Oistein81 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Nå ja, skal være rimelig vindstille for at du skal klare den uten å komme borti. Min er 20 cm på hver side og når det blåser kraftig må jeg gå skrått inn helt til siste litt for så å rette den opp uten å være nær sidene, men det er ikke alltid det går. Trådstarter har bare 8,5 cm på hver side og burde helt klart ha større bås for denne båten, men det går om han tillater noen striper her og der. Nja, vil helst ikke ha noen riper da.. :( 8,5cm var kanskje ikke helt korekt, i forhod til at det er mål ved fender listen. Men de brygge fenderne er kanskje ikke så dumme? Kan de erstatte vanlige fendere, helt? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 De kan erstatte fendere i båsen ja. Meget enkelt å montere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Båten din er nok som de fleste andre båter smalere i vannlinjen enn max bredde og ofte er max bredde langt bak på skroget også. Jeg tror dette går helt greit. Jeg har stripset fast noen enkle og billige fendere på utriggerne mine. Har du tre slike på hver utrigger funker det bra. Da de minste du finner. Alternativt kan du "kle" utriggerne med et billig vegg til vegg teppe - balkongress funker bra. Gratulerer med flott båt Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Min båt er 2.6 m bred, båtplassen 2.6 m bred. Går helt greit det. Har montert bryggefendere med åpenrom slik at jeg bruker vanlige "tynne" fendere hengende til båten slik at de følger båten og gnikser minimalt i sjøgang. Fenderne mine ligger konstant i litt press mellom utligger og båt uten at det ser ut til å skade noe... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Ref det Bitteliten sier, så funker også et stripset oppdelt liggeunderlag fra Biltema helt greit. Bryggerfendring for under 100 kr. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Oistein81 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Takk for alle svar! Tror jeg går for en løsning med en eller annen form for bryggefendere. Har sett på dette som en mulig løsning: 2 slike hjørnefendere: x antall slike fendere på den gangbare siden av båsen: https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35499/bryggefendere__blaa.jpg Og slike på den andre siden: https://baatplassen.no/bildearkiv/35/35499/bryggefender__sorte.jpg Blir i så fall ingen billig løsning, men håper det er en god løsning for å beskytte mest mulig. Øistein Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 (redigert) Om det ikke er så mye bølger i havnen din så du trenger fjæringen fra vanlige fendre kan "plattfenderen" fra SeaSea anbefales. Kan henges fra båten som vanlige fendre, eller monteres som bryggefender med strips f.eks. Jeg har montert 8 stk som bryggefendre i båsen min. Funker kjempebra. Liker disse bedre en bryggefendrene fra Parmaplast da de montert horisontalt på langs stikker ca 5 cm over utliggerene og beskytter bedre for skrogsider som skråne utover og blir bredere oppover mot fenderlisten. http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=1752 Redigert 29.Juni.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.