Geir Hel Startet 27.Juni.2010 Del på Facebook Startet 27.Juni.2010 Takk til hurtigbåt nr for att du passerte meg 3 meter ifra på barborside slik at eg knapt rakk å grabbe tak i kaffekanna mens eg slengte tryne akter for å se gjennom kalesja om det kom ein annen båt før eg vrengte skuta mot styrbor. Kan du være så snill neste gang å passere meg minst 10 meter?? Takk te hurtigbåt nr 1 og 2. Nå vet eg ikke om dere kjente hverandre men å kjøre forbi meg sammtidig på barbor og styrbor side i 6 til 8 meters avstand med di monster bølgene dokke har på slep er ikke like ryddig. Ble ein liten omrydding i båten når barbor bølge treffer meg fremme imens styrbor bølge treffer meg akter. Takk te hurtigbåt nr 4 i havna i leirvik for at du er på min barbor side litt fortere en mine 3 knop på vei ut å at du finner på å dra rett over styrbor halv meter ifra meg. Gikk bra med haka mi når eg måtte hoppe ned ifra setet å dunka haka i lukekanten for å slå over te revers. min 26 fots trebåt med 36 hk diesel er jo like kvikk i responsen som din 17 foter med 115 hk bensin motor. Takk te halvplanerbåt som respekterte di 2 knop som fartgrensa er i båthavna har. men selv om eg ligger ytterst ved moloen så kunne du vel vente 15 secunder før du flata fjøla. for monster slepet du har av bølger fikk meg te å sette kaffen i halsen når eg måtte snu den raske 40 års kroppen min på nesten 90 kilo rundt å presse skuta litt ifra kai. for du skjønne det at selv om båten er lang så er den ikke høy. hjelper ikke med fendrer når styrhuset og kalesjen råkliner med moder jord i bølgetoppene dine. Men det gikk bra det også svarte eg fikk på hendene mine klarte eg å vaske vekk.hadde du venta 15 sec så hadde ingen merka noen ting. Men eg har hatt ein fin overnattings tur te stord Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Volvomekanikeren Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 Vist du vil frem til at du er lei båter som ikke respekterer fartsoner der dette er påbudt, også de som ikke tar hensyn til andre, så støtter jeg deg fullt! Begynner og bli mektig lei enkelte som kommer i 30 knop inn i marinaen, og båtene ligger og nermest flyr... Båtene ligger no fint i hvær sin bås, så er ikke redd for båten, men tenk den dagen noen kommer inn forbi moloen i 30 knop, og det sitter et barn i en gummibåt og ror og har det gøyt, då hadde jeg virkeligt syntest synnd i de som ikke holder seg til fartsgrensen altså! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
LeBris Svart 27.Juni.2010 Del på Facebook Svart 27.Juni.2010 For å si det mildt så er jeg meget begeistret over at man må ha båtførerbevis for å bruke båter over 8m og 25hk eller som har en toppfart på mer enn 10knop. Men det er desverre mange pinoccioer igjen der ute:) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Helt enig! Men jeg er sykt heldig, det er du og! Båtene våre går ikke fortere en 10 knop! Ingen av oss har mere en 25 hk! (er sykt heldig der, jeg har 24) hehe. Ingen av oss har større båt en 8 meter. (605 cm langs vannlinjen foresten, Målte min sist uke ) men med tanken på større båt, med mere hk, og litt større fart, snekke med fart på 15 knop kan være greit innimellom, så skal nok prøven taes! Har hørt den er ganske enkel! Men lurt og lese litt om navigasjon, staker og vikeplikt og sant! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Geir Hel Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 eg tenkte ikke så mye på det igår. men på vei hjem i dag så demra det for meg hvor mye som skjedde på samme dag. Grunnen te at eg grabba tak i kaffekanna er at den er 3 dager gammel. Den gamle knuste i sjøgang sist uke. Eg ble ikke sint når ting skjedde, ser litt humor i det. men så unødvendig ja Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Dalton Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 For å si det mildt så er jeg meget begeistret over at man må ha båtførerbevis for å bruke båter over 8m og 25hk eller som har en toppfart på mer enn 10knop. Unnskyld, men hva har båtførerbevis med oppførselen til disse hekksjø-admiralene å gjøre? Dette har med omtanke, hensyn og sunt vett å gjøre, ikke teoretisk opplæring i sjømerker og navigasjon. Det er ikke mange på landjorda som kjører uten førerkort, men jaggu er det nok villmannskjøring alikevel! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Kansje han ikke mente og samenligne det? Kom vell bare på det i farten hehe Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
TICORA Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Kan bare støtte opp under frustrasjonen over de som kjører galemattias. I helgen var jeg og dattera mi på vei til Borøya og vi tar igjen en snekke med 1 jente i i en liten gummibåt når vi passerer mellom 2 øyer. Slakker av og sige forbi i 6 knop da det kommer en Agder cabin cruiser i halvplan! mellom oss (ca 15m) og lager enorme hekkbølger. Jeg vil påstå at det i indre oslosfjord er en grunnleggende mangel på sjøkunnskap hos veldig mange...spesielt i de store 30+ canincruiserne hos idioter med alt for mange penger i Oslo vest/Asker/Bærum Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 For å si det mildt så er jeg meget begeistret over at man må ha båtførerbevis for å bruke båter over 8m og 25hk eller som har en toppfart på mer enn 10knop. Men det er desverre mange pinoccioer igjen der ute:) Har ikke fått med meg dette jeg. Er det slik at båtførerbeviset utstedes i ett bølgedempende materiale ? For det står da intet om dette i pensum i hvertfall så vidt jeg vet ? Jeg har gått over til seilbåt i år, og er derfor mye mindre sjenert av bølger enn før, men det forundrer meg at så mange hurtibgående båter skal helt opp i hekken min før de legger seg ut 5 meter og kjører forbi. Midt på åpne fjorden med mange nautiske i bredden til alle kanter. Det er ett under at ikke fiskesnøret har gått med i inhentende propeller enda. Og mer enn en gang har jeg undret meg på om de kommer susende for autopilot og ikke ser meg siden de ikke viker unna før i siste liten. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Er båtførerprøven obligatorisk? Ja. Hvis du skal føre båt over 25 hk, eller 8 meter, må du ha båtførerbevis hvis du er født 1.1.1980 eller senere. Ordningen vil trolig omfatte ca. 170.000 båtførere. Hvor stor båt kan jeg føre med Båtførerbeviset? Du kan føre fritidsbåt inntil 15 meter. Hvis du er usikker på om du har lov til å føre en båt, kan du kontakte Sjøfartsdirektoratet for nærmere veiledning. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Fusebox Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Det er ett under at ikke fiskesnøret har gått med i inhentende propeller enda. Når enkelte ikke klarer å notere seg at det er et fiskesnøre (les:mitt) og det hekter, så vipper jeg opp bøylen og lar propellen trekke det den vil ha. Sluken er allerede tapt, så værsågod, her er resten også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Problemet med hekkbølger handler om de katastrofale dårlige hydrodynamiske egenskaper svært mange norskproduserte snekker og såkalte halvplanere har. De er så dårlige at de nærmer seg egenskapene til en rund kjøkkenbolle eller en oval fiskepanne. Mange skipperer fatter ikke det eller de tror det skal være slik. Skrap det meste av dagens motorbåter og deres konstruktører så er mye av problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Enig, men hva skal konstruktøren gjøre. Det er ikke stabiliteten til en båt som selger. Det er andre egenskaper - som ikke alltid bidrar til sjøegenskapene. Redigert 28.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Når enkelte ikke klarer å notere seg at det er et fiskesnøre (les:mitt) og det hekter, så vipper jeg opp bøylen og lar propellen trekke det den vil ha. Sluken er allerede tapt, så værsågod, her er resten også ;-) Det samme gjør vi i vår båt. Jeg har 1200 meter ny sene jeg kan spole inn når en speedbåt har forsynt seg med 2-300meter fra snella, så jeg pleier å ha ny sene 2-4 ganger i sesongen. Når vi står oppreist bak med fiskestang i hendene, trenger men ikke være et geni for å mistenke at vi fisker. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Problemet med hekkbølger handler om de katastrofale dårlige hydrodynamiske egenskaper svært mange norskproduserte snekker og såkalte halvplanere har. Med de hekkbølgene man kan bli presentert for når en 40+ passerer i halvplan på få meters avstand, tror jeg man skal være temmelig god konstruktør om en båt på 20-30 fot skal være slik konstruert at man ikke får et helv%& ombord like etter passering. Baugform i alle retninger er ikke videre praktisk. Gyrostabilisator og annet lar seg vel ikke ordne rent praktisk i små båter, så da står det vel igjen med luftputebåter.... Alle som ikke skal ha cabincruiser på 40+, skal med andre ord tvinges over i luftputebåter slik at de i 40+ slipper å ta hensyn. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Capitaine Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Takk til hurtigbåt nr for att du passerte meg 3 meter ifra på barborside slik at eg knapt rakk å grabbe tak i kaffekanna mens eg slengte tryne akter for å se gjennom kalesja om det kom ein annen båt før eg vrengte skuta mot styrbor. Ble ein liten omrydding i båten når barbor bølge treffer meg fremme imens styrbor bølge treffer meg akter. Grunnen te at eg grabba tak i kaffekanna er at den er 3 dager gammel. Den gamle knuste i sjøgang sist uke. Eg ble ikke sint når ting skjedde, ser litt humor i det. Unnskyld meg, men jeg ser også litt humor i dette. Jeg anbefaler deg sterkt å gjøre båten sjøklar før du går fra kai. Husk også at løse gjenstander kan føre til skade på deg eller dine eventuelle passasjerer. Å gjøre sjøklart er godt sjømannskap og du slipper at løse gjenstander fyker rundt enten du ferdes i kuling, storm eller det som værre er, eller har mer enn nok med bølger fra passerende båter... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Enig, men hva skal konstruktøren gjøre. Det er ikke stabiliteten til en båt som selger. Det er andre egenskaper - som ikke alltid bidrar til sjøegenskapene. En har vel i liten grad prøvet andre skrogkonsept i markedet. Bare som et eks.: Et modifisert seilbåtskrog på ca 12 x 4 meter kan utstyres med ca 50 hk og gå med marsfart mellom 7 og 8 knop dieselforbruk ca 3 l i timen. Den lager da knapt noen hekkbølge. En snekke på 26 fot i dag utstyres med 50 til 100 hk og står endevent i sjøen m/div. flabs kan den kanskje trykkes opp i 10 -12 knop, men vi vanligvis gå 7 knop og fremdeles dra med seg en mengde sjø helt ned til 3-4 knop. Redigert 28.Juni.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Det er ikke baugformen som er av mest betydning. Det er sidestabilitet (roll) og tyngdepunktet (i elevasjon). Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Må først si at jeg sympatiserer med "Levind", har i helga holdt på i båten og byttet motor, flere ganger har jeg måttet hoppe opp på ripa for å forhindre at fenderlister slår mot hverandre, ligger ikke i bås, men mot brygge med bøye akter. Har båtplass helt øverst i Svelvikstrømmen, 50 meter fra der hvor man kan kjøpe diesel. Hvorfor har man så forbanna dårlig tid? Det er kø på 2-3 båter som skal fylle, men 10-12knop er tydeligvis nødvendig allikevel, dette er med fortøyde båter på to sider, de lokalkjente vil nok skjønne hva jeg tenker på. Trodde fartsgrensen var 5 knop når man var nærmere land enn 150 meter jeg.... De som sier at båtene deres lager mere bølger i 5 knop enn i 15-30 kan bare holde kjeft! Dette handler om å vise hensyn og sjøvett, noe som veldig mange bare har hørt om! Når dette er sagt så må¨jeg ta meg selv i nakkeskinnet også, har i år byttet båt og min Skarpnes 30 plasserer meg lett i kategorien "Hekksjøgeneral", men jeg skal prøve så godt jeg kan å opptre på en måte slik at jeg sjenerer andre minst mulig! Edit: kommafeil!! Redigert 28.Juni.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Helge Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Jeg anbefaler deg sterkt å gjøre båten sjøklar før du går fra kai. Husk også at løse gjenstander kan føre til skade på deg eller dine eventuelle passasjerer. Å gjøre sjøklart er godt sjømannskap og du slipper at løse gjenstander fyker rundt enten du ferdes i kuling, storm eller det som værre er "Det som værre er"... må være hekksjøgeneraler det da Et godt poeng å ha en "sjøklar båt", MEN inne på en lun fjord i knallfint vær med lite vind som i følge alle solemerker (inkludert de forvirrede metrologene) skal vare et par dager til... så hadde det vært litt kjekt om ikke hekksjøgeneralene ødelegger den kosen som nettopp rolige forhold er. Nå skal vel egentlig ikke jeg klage så mye, for i mine båtferietrakter er det relativt sjelden jeg opplever de værste hekksjøgeneralene Redigert 28.Juni.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Eureka Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Først, så det er sagt, så forsøker jeg å ta hensyn, så godt det lar seg gjøre.. uansett om det er møtende i smalt sund, passering av brygger, passering av andre båter etc etc... Må ned i 4 til 6 knop for å unngå å lage hekksjø og bølger helt. Har en helplanende 31fots båt, går i 35 knop på full gass, men ligger normalt på max 25 knop. Det kan godt hende at en og annen føler jeg har hatt for stor fart, laget for store bølger... jeg kan ikke tro noe annet.. jeg er sikkert ikke noe bedre enn andre og kan bli flinkere. Kommer til å ta meg en tur ut med 12fots båten en av de første dagene, legge meg utpå og få noen andre til å passere meg med 31foteren noen ganger, i ulike hastigheter, med forskjellige avstander... Bare for å erfare hvor jævlig, eller greit, det er når jeg møter eller passerer andre, mindre båter. Da burde jeg vel finne ut hva som er ok hastigheter og avstander når jeg treffer mindre båter.. Men hva vil dere, med snekker og mindre båter foretrekke: at jeg passerer i 25 til 35 knop med veldig lave bølger eller 8-15 knop med dertil store bølger og hekksjø? det blir fiel å sette ned farten til 10 knop når man skal passere eller møte, når det uansett bare blir mere sjø enn ved høyrer fart... Om jeg akselrerer for å lage mindre bølger, så er jeg en hensynsløs tullig. Dersom jeg senker farta bygger jeg høy sjø... Her på sunnmøre er fjordene "fulle" av tyske turister i små båter, med for mange folk oppi, står oppreist i båten, midt utpå fjordene eller midt i leia... Det blir en utfordring når man først skal søke bort fra land for å ikke velte padlere, for så å kline seg i ytterkant av av leia for å komme så langt unna turistfiskere som mulig... Men jeg skal ta hensyn...jeg skal gjøre det... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Problemet er at kjører du forbi i den hastigheten som lager minst bølger, så er du et svin som ikke tar hensyn. Setter du ned farta og virkelig lager bølger så er du et svin som ikke tar hensyn. Det er ikke alltid din skyld at kaffe, blomstervaser unger og bestemødre går over ende. Løsningen ligger i sjøveisreglene og heter utkikk. Det gjelder for skipper'n i snekka også. Og sjøklar er sjøvett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Jeg har en Saga 27 snekke som jeg er klar over ruller ved sjø fra siden. For meg kan gjerne hekksjøgeneralene passere i den hastigheten de vil, - bare det foregår i en avstand som gjør at jeg kan legge baugen opp mot bølgene i tide. Så pass hensyn får de ta. Og er det ikke nok plass, synes jeg ærlig talt de får redusere farten til en hastighet som ikke lager slike enorme bølger. At jeg synes det er frekt og uansvarlig å ikke overholde f.eks en 5knops grense er noe annet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christensen Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Problemet er at kjører du forbi i den hastigheten som lager minst bølger, så er du et svin som ikke tar hensyn. Setter du ned farta og virkelig lager bølger så er du et svin som ikke tar hensyn. Det er ikke alltid din skyld at kaffe, blomstervaser unger og bestemødre går over ende. Løsningen ligger i sjøveisreglene og heter utkikk. Det gjelder for skipper'n i snekka også. Og sjøklar er sjøvett. Håper du kødder nå!!!! Alle båter kan kjøres i hastigheter uten å lage nevneverdige bølger, større båter kan kjøre fortere enn små båter uten å lage bølger! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Manzon Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 ...det blir fiel å sette ned farten til 10 knop når man skal passere eller møte, når det uansett bare blir mere sjø enn ved høyrer fart... Det er aldri feil å ta hensyn, om du senker farten til 5 knop når du passerer nær en båt som ligger å feks fisker, så vil du alikevel ikke tape noe av din dyrebare tid. Ett eks, du slakker av 100 meter før båten, fra 20 ned til 5 knop. Kjører rolig i 5 knop og gir så gass igjen, så betyr det at du bruker 4 ganger så lang tid på å passere denne båten. Eller sakt på en annen måte du sparer 100 sekunder på det eller 1 minutt og 40 sekunder. Hva skal du bruke denne dyrebare tiden til? 20 knop=37 km/t=133,2 meter/sek, 5 knop=9,26 km/t=33,33 meter/sek. Selv har jeg alltid tid til 100 sek. Men er avstanden stor så slår ikke jeg heller av på farten, men noen er jo særdeles flinke til passere kloss oppi andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.