Jump to content

Takk til hurtigbåt nr 1 for at du passerte


Geir Hel

Recommended Posts

De er så dårlige at de nærmer seg egenskapene til en rund kjøkkenbolle eller en oval fiskepanne. Mange skipperer fatter ikke det eller de tror det skal være slik.

Skrap det meste av dagens motorbåter og deres konstruktører så er mye av problemet løst.

Så vi med snekker har kun oss selv å skylde på fordi vi er så "dumme" at vi ikke har skaffet oss pinnebåt? Eller at konstruktørene av våre båter ikke har vurdert å henge 500kg jern en meter under båten? Ja, ja...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

..20 knop=37 km/t=133,2 meter/sek, 5 knop=9,26 km/t=33,33 meter/sek.

 

Obs kikket igjennom regnestykket, har jo bommet kraftig der gitt. 1km/t= 0,277778 m/s 20 knop= 37 km/t = 10,3m/s, 5 knop = 9,26 km/t = 2,6m/s

Forskjell mellom 20 knop og 5 knop = 15 knop = 7,7 m/s. 100m / 7,7 = 12,98 sek. vi sier 13 sek.

 

13 sekunder er jo mye mindre enn 100 sekunder så der regnet jeg jaggu skikkelig feil. Men hva skal du bruke 13 sekunder til?

Link to post

For meg virker det av og til som eiere av saktegående fartøy med typisk 5-8 knop ikke alltid forstår at dersom et innhentende fartøy i det hele tatt skal komme seg forbi dette saktegående fartøyet, må nødvendivis farten være høyere enn 5-8 knop, med forbehold om at det ikke brytes hastighetsbegrensninger. Og et planende skrog lager normalt mindre bølger i 20 knop og høyere enn i området typisk 7-15 knop.

 

Men dette med hekkbølger er stort sett bare et problem for enkelte i sommermånedene og i tett befolkede områder. Har man gjort en fritidsbåt skikkelig sjøklar, bør både båt, mannskap og passasjerer tåle hekkbølger fra andre lystfartøy selv om man selvsagt ikke trenger å gå "helt inntil" andre fartøy av den grunn.

Link to post

selvfølgelig skal båter få passere, men det må da for pokker gå an å slutte å føre båt som man kjører bil; full fart opp i kjølvannet, en kipp ut på sida og inn rett foran, dette gjentar seg selv om fjorden er flere kilometer bred!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Ett eks, du slakker av 100 meter før båten, fra 20 ned til 5 knop. Kjører rolig i 5 knop og gir så gass igjen, så betyr det at du bruker 4 ganger så lang tid på å passere denne båten.

Jeg passerte vel en 40-50 båter påvei utover på lørdag. Så du mener jeg skal dra på, slakke av , passere og gjenta det der 40-50 ganger? Da snakker vi sneversynhet så det holder. Jeg planer der det er greit, passerer som Lars H ønsker på så lang avstand at de rekker å legge snuta mot bølgene mine. Og jeg må legge meg mot andres bølger f.eks Scand Baltic sine. Det er bølger utpå der, det er vann. Get used to it :-)

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Ja, det er klart jeg skal etterstrebe å slakken ned ved møtende båter eller innhentede båter... men om jeg skal slakke ned for hver eneste jolle med tyske fiskere som har lagt seg i leia, hver båt jeg innhenter, hver mindre båt jeg møter... så kommer det til å ta lang tid gitt. Jeg må også slakke ned og ta bølger fra store båter i baugen... selv om jeg har 31 fot..

Som en her sa, møter du 50 båter på turen som man "egentlig" skulle slakket ned i 5 koppp for å passere uten bølger... ja så kan man like godt kjøre i 5 knop hele tiden...

Om jeg innhenter en snekke eller annen båt som går i 8 knop, og jeg skal passere denne uten å lage større bølger enn om jeg holdt 20 knop, så må jeg ned i 5-7 knop. ...da blir jeg liggende der da, i hekksjøen til snekka.. såfremt ikke snekka reduserer farta til 4 knop og jeg kan passere før jeg akselrerer...men det har jeg tilgode å oppleve...

Link to post

jeg fester alt i båten alltid slik at jeg kan takle kryssjø i høy hastighet, og når jeg legger meg til er det helt inntil land og i skjul, uten umiddelbar fare for at noen skal kunne dra fort forbi. skal sies at jeg knapt lager hekksjø om jeg blåser avgårde i 50+, ei heller i lav hastighet.

 

blir forøvrig grovt iritert når folk hytter med neven og klager over fart når det er så åpent at det er fint forsvarlig å kjøre fort, men skjær i nærheten så det ikke er evig brett, ikke ligg MIDT i så du blir passert på begge sider er da tipset.

 

ellers er ett av mine beste minner på sjøen da min mor hyttet med neven til politiets targa 27 som kom øsende igjennom smalt sund med 5 knops sone i altfor høy hastighet slik at de dro av farten, og ca bare så rett ned i dekket, og ikke retning oss :)

Link to post

Ta nå ikke mine uttalelser til inntekt for de som på død og liv må presse seg forbi i trangt farvann med fartsbegrensning BavariaSport32. Da er det alminnelig hensynsfullhet å liste seg forbi! Cool it baby!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Om jeg innhenter en snekke eller annen båt som går i 8 knop, og jeg skal passere denne uten å lage større bølger enn om jeg holdt 20 knop, så må jeg ned i 5-7 knop. ...da blir jeg liggende der da, i hekksjøen til snekka..

Ja? Hvorfor ikke? Skal du rekke bussen? Kos deg heller på sjøen og gå til psykologen med stressproblemene dine.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Nå kødder du vel?
Nei.
Jeg mener seff at dere kan holde litt bedre utkikk.
Og det mener du er et fellestrekk at vi med snekke ikke gjør?
Ikke ligge midt i leia.
Og det mener du også er et fellestrekk at vi med snekke gjør?
Få båten sjøklar.
Og det er de med apeloft flinkere til?
Informer passasjerer om hva som skjer i bølger.
Det læres etter den første passeringen av enkelte høyhus.

 

Lars H. :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Da venter jeg med forbikjøring til forholdene tilsier sikker og uproblematisk forbikjøring uten å plage eller utsette noen for fare kan utføres. Og det selv om jeg skal kjøre noen til flyplassen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei!

Mener du virkelig at en båt som marsjer i 25 kn skal legge seg ned i snekkefart + 1 for å passere?

 

Ærlig talt. Nå må snekke folket begynne å vise litt hensyn de også!

Hvis de på død og liv må passere på kloss hold så syns jeg faktisk at de skal såpass ned i fart, det var jo det det begynte med her i tråden! Litt avstand gjør underverker! Er selv potensiell hekksjøgeneral og jeg veit at skarpnesen flytter mye vann, men en litn sving unna koster mindre for de raske enn for de som putrer avgårde!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

- bare det foregår i en avstand som gjør at jeg kan legge baugen opp mot bølgene i tide. Så pass hensyn får de ta.

Og det gjør jeg og mange med meg..

Ta nå ikke mine uttalelser til inntekt for de som på død og liv må presse seg forbi i trangt farvann med fartsbegrensning BavariaSport32.

Jeg gjør som du selv nevner skal være greit, så er det gæærnt også? Vi har forskjellig stå-sted alle sammen, så samma hva alle gjør blir det gæærnt i noens øyne. Jeg mener fortsatt at det er vann, det er bølger. Sånn er det bare :-)

 

 

mvh

bavaria32sport, marsjfart 27 knop med sikkert 1/2 meter bølger

hekkbolgebav32.jpg

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg mener seff at dere kan holde litt bedre utkikk.

Og det mener du er et fellestrekk at vi med snekke ikke gjør?

Fellestrekk? Såpass vanlig at jeg anser en snekke som sannsynligvis blind.

Ikke ligge midt i leia.

Og det mener du også er et fellestrekk at vi med snekke gjør?

Nei, ikke et fellestrekk, men motorbåter oftere enn seilbåter.

Få båten sjøklar.

Og det er de med apeloft flinkere til.

Ja! Absolutt.

 

Håper at det ikke ble noen feil i siteringene. Dette gikk litt fort.

 

 

 

 

 

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Unnskyld meg, men jeg ser også litt humor i dette. :giggle: Jeg anbefaler deg sterkt å gjøre båten sjøklar før du går fra kai. Husk også at løse gjenstander kan føre til skade på deg eller dine eventuelle passasjerer. Å gjøre sjøklart er godt sjømannskap og du slipper at løse gjenstander fyker rundt enten du ferdes i kuling, storm eller det som værre er, eller har mer enn nok med bølger fra passerende båter...

Lov å se humor i det

 

 

selvfølgelig skal båter få passere, men det må da for pokker gå an å slutte å føre båt som man kjører bil; full fart opp i kjølvannet, en kipp ut på sida og inn rett foran, dette gjentar seg selv om fjorden er flere kilometer bred!!

 

Kilometer bred.. eg bruke over 1.5 timer å komme over fjorden. Men kan jo hende at di likte båten min så godt at di ville kjenne trebåt lukta :tongue:

 

 

 

 

Eg mener bare at di passere i ein så passe avstand at eg får tid til å se om det kommer flere båter bak for så dreie mot bølgene.

Endelig båt igjen

Link to post
og om traktoren passerer en busslomme uten å svinge av? :)
Den forsto jeg ikke, skulle det kvalifisere til at jeg foretok en uforsvarlig forbikjøring? Eller mener du at jeg skulle kjørt inn i busslommen og forbi traktoren? Det har jeg faktisk for mange år siden opplevt at et råskinn gjorde mot meg. Men kan vi ikke holde oss til "trafikken" på sjøen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...