Jump to content

Takk til hurtigbåt nr 1 for at du passerte

Geir Hel

Recommended Posts

Men jeg utsettes for hekkbølger i Sessa'n uten at det er et problem. Og jeg tom. må gå ut av plan og styre mot bølgene. Hvis jeg ikke overraskes av hekkbølger, så behøver ikke snekkefolket det heller. Hvis jeg ikke ser på manøvrering etter forholdene som en plage - hvorfor skal snekkefolket det?

Men nåde den idioten i motorbåt som krysser rett foran bauen min i lett vind når vi seiler regatta.

Litt forskjell på din båt og ei tung sedat snekke, kanskje? I et tenkt tilfelle der en hekkbølgegenerator passerer med 10 meters avstand har ikke min gamle 29 foter mulighet til å kunne snus raskt nok til å møte bølgene med baugen. Nå er ikke dette et stort problem i mine farvann, men morsomt å følge diskusjonen. Mye artige synspunkter og holdninger ute å går. Det som er et større problem er passeringer når jeg ligger for anker. Vrient å få baugen opp mot bølgene da...

Litt dobbeltmoral også, fra din side. Hekkbølger er greit så lenge du ikke fører en båt som er følsom for dem...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Har lest igjennom tråden - som nok er viktig. Pussig at ingen har skrevet om regler ... Eller har jeg oversett noe?

Altså: jeg synes det er litt pinlig å måtte si en sånn selvfølgelighet at det finnes klare regler for dette her. F.eks. står det krystallklart at innhentende båt skal holde av veien for båten den innhenter. Det finnes tilogmed regler for bruk av skipsfløyte i denslags situasjon. F.eks. finnes det andre holde-av-veien-for-regler også. Og det sære med lover og regel i verden idag er at de gjelder selv for folk som ikke liker dem. Reglene gjelder også alltid - det er ikke noe med at skipperen selv kan vurdere fra situasjon til situasjon om han/hun behøver å ta reglene for situasjonen ibruk.

Men, det er klart - sjøveisreglene gjelder jo først og fremst med formål å unngå sammenstøt. Det står lite om å unngå å skvalpe kaffen ut av koppen til folk. Så da gir vi vel blaffen i vanlig folkeskikk og fred og fordragelighet, da ...

Det er jo tøffere det, ikke sant? :rolleyes::crazy:

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Et litet tips til dere som er følsomme for hekkbølger. Hold til høyre i leia. Er ei lei 100 meter bred og dere ligger i midten er det ikke så legg å passere på god avstand.

Faktisk står det også i sjøveisreglene at det skal praktiseres høyrekjøring i trange leder. For meg virker det som om dette er ukjent for mange. Slik sett mener jeg at mange av de som klager på andres hekkbølger faktisk kan gjøre en del for å løse ubehaget selv.

Har lite å tilføre ellers - bortsett fra at alle bør praktisere omtanke og at gassen faktisk går begge veier. Noen ganger (som på vår båt) er det bedre å passere i 30 knop enn 20 knop fordi bølgene blir mye mindre når båten er skikkelig ute av vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kan ikke dere som opplever passeringer på 1,3 og 10meter ta et bilde av det så vi andre får se ? Jeg synes det hørs merkelig ut, 3meter er jo så nærme at det ikke er snakk om hekkbølge men heller å få baugbølgen skyllende rett inn i båten.

Det med kamera er også litt prevantivt, når en kommer og henter dere inn bakfra og virker å komme veldig nær, flekk fram kameraet og sikt på de, kanskje de våkner litt og tenker seg litt om

Sånn er det å være båteier - dessverre.

Jeg fikk forresten selv kjeft for å ha kjørt for fort (på tur innerst i havnen). Jeg kjørte så sakte som båten bare kan (regner med at det er rundt to/tre knop...). Problemet er at slike båter lager hekkbølger uansett og de er større enn det man kanskje er klar over. Vanligvis prøver jeg å legge båten i fri store deler av kjøreturen, for å ikke lage bølger, men på grunn av sterk sidevind trang innkjøring (og flat bunn) - så kunne jeg ikke det...

Redigert av Plotti222 (see edit history)

Forslag: Alle båter som har mer en 1,5 x hk enn lengden på båten i antall fot, betaler en avgift på f.eks kr 1000,- pr hk over dette. Jeg kan administerer avgiften, gratis. :cheers_wine:

:giggle::giggle: Ja, for jeg regner med det er en spøk?? Alternativet er at du er en rødgrønn eller en av deres byråkrater :yesnod: ...eller forresten, ikke byråkrat for da ville du ikke tilbudt deg å gjøre det gratis! For min del, som forøvrig omtrent ikke lager hekkbølger når jeg går fortere enn 20 knop, ville det gitt en avgift på 217 båtpenger :cryin:

...tok med seg paintball geværet sitt og malte skute siden på en båt. Blir kanskje å ta den litt langt, men .....

En i kanalene i Florida brukte Colt44 på hekken til dem som passerte han med store bølger. Hadde senket over 20 båter på noen uker før politi fikk tak i han. Paintball kan høres som alternativ innen grense... :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...