Jump to content

Takk til hurtigbåt nr 1 for at du passerte

Geir Hel

Recommended Posts

For meg kan du kjøre så fort du vil bare du holder i avstand, men i 5knops områder tror jeg nok jeg skulle tåle bølgene dine selv om du passerer ganske nær og holder lovlig fart (ikke 8knop!)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Må komme med mine synspunkter på dette også ;-)

Jeg har scand baltic, den lager mye bølger i enkelte fartsområder.... men jeg avpasser alltid farten slik at ingen får ubehagelige opplevelser av min båt. Kanskje litt for forsiktig innimellom....

Det kan av og til være vanskelig å ta igjen og passere båter da de ofte ligger mitt i leia!

Store båter slakker skjelden av på farten. Det er jeg klar over og lager meg selv plass, slik at jeg kan krysse inn i bølgene.

Utrolig kjedelig når allt inne i båten velter og knuses av idiotkjøring :headbang:

Til alle!!! Avpass farten og kjør slik du vil andre skal kjøre når de passerer deg :cheers_wine:

Som nevnt , bare jeg har tid og plass til å snu nesa mot bølgene er det greit for meg med litt hekksjø.

Da jeg blir irritert er når det er et hav av vann og ta av og man blir innhentet, så skal vedkomne på død og liv kjøre helt opp i roret på oss før vi blir passert på 10 - 15 meters avstand. Vi sikrer alt av ting som kan velte før vi forlater havn, dører stroppes og ting tas ned. ( klok av skade )

I helga var vi en tur forbi strømstad ved daftö. Jentungen skulle legge seg og vi måtte varme vann, i denna jåten fra 76 er det ikke micro eller noe tull , så vi fyrer med propan. Jeg holdt hekksjøvakt og fruen sto klar til å ta kokekaret. Stor trafikk i sangtanshelga og mye stor fin båt, stort sett dem fleste legger seg ut og passerer på god avstand eller slakker av og sklir forbi , men så er det en i ny og ne. Får vi 30 40 meter så rekker jeg å snu trynet på båten og kokekaret kan enkelt holdes i lufta, men det kom en som satt på flaybridskjen på sin nye båt, vil tippe han lå i rundt 25-30 knop, to visper bak og tung stor båt. Jeg hadde ikke sett bak meg på et halvt minutt for det var innimellom og trangt, flere båter på lang rekke. Mest sannsynlig satt elskeren hans på knea mellom låra på oppi der for han snudde ikke på hodet , enset ingen ting og blåste forbi oss på 15 meter. Jeg skrek og fruen balanserte vannbalja. Kjærringa fly borbanna og jeg måtte le, må jo vente seg litt idiot kjøring av en eller annen innimellom.

Men like på vei i 5 knops sona på utsiden av strømstad kom det en stor en til med brei ræv som lå i 12-15 knop og passerte oss på 10 meter , mens jeg satt på den fine targa bøylen min, han var på vei inn til gjeste bryggene , og jeg må vel si at jeg kjente litt for å følge etter for litt kosesnakking på brygga.

Mange er veldig flinke til å ta hensyn til oss små og det er flott , og båten blir som sagt sikret på best mulig måte med stropper og reimer på alt som er løst. Tror ikke dem som fører båt så idiotisk skjønner hva dem driver med engang , tror det er helt mørkt. For oss er det himmel og hav forskjell på å bli passert på 15 og 50 meter...

Må forsvare 2 Trikkern litt også da (Trikker jeg også serru), hvis båttypen hans stemmer da, Sessaen hans vil neppe i noe fartsområde lage bølger så store at ting flyr veggimellom!

Takk, men konklusjonen er feil. Jeg seiler nå mest ombord i andres båter. Krever mindre tid og er så godt som gratis. Sessa'n er til transport. Det eneste sted hvor den lager hekkbølger er ut og inn i Sandspollen.

Men jeg utsettes for hekkbølger i Sessa'n uten at det er et problem. Og jeg tom. må gå ut av plan og styre mot bølgene (Frua liker ikke å fly). Hvis jeg ikke overraskes av hekkbølger, så behøver ikke snekkefolket det heller. Hvis jeg ikke ser på manøvrering etter forholdene som en plage - hvorfor skal snekkefolket det?

Og alle som har hørt om en som passerte så nær etc. tar jeg med en klype salt.

Men nåde den idioten i motorbåt som krysser rett foran bauen min i lett vind når vi seiler regatta.

Dere/vi som kjører fort og/eller lager sjø, må ikke være så hårsåre. Vi snakker ikke om det å passere i åpent farvann på god avstand. I åpent farvann er problemet de som kjører i følge og passerer på hver sin side og/eller passerer kloss inntil. I trange farvann er det bare å overholde fartsgrensa.Husk at dette er maksgrenser og at det er fullt lovlig å kjøre saktere om du kjører et trau som drar med halve fjorden likevel.Har man det for travelt, er det lov å gå utaskjærs. Videre er det en del likhetstrekk med biltrafikken som er unødvendig. Man liksom bare må rekke å passere enda en før de smaler inn og slakker av, og man begynner gjerne forbikjøringen før sperrefeltet er slutt. Resultatet er ca null i spart tid, og man har gjort det utrivelig med hekksjø for de som har slakket ned i tide, og de som venter med å dra på til det åpner seg. Videre synes jeg det er minimum av folkeskikk å dra av så det ikke blir sjø når man kjører innimellom øyer utenfor leia og man ser det ligger båter der. Altfor mange som passerer med 3-4 knop for mye til å være hensynsfull. Man kan selvfølgelig rettferdiggjøre for seg selv og si "man skal fortøye for storm", men man fremstår likefullt som en idiot for de som har lagt til der. Man blir fort litt fartsblind, så om man synes man har slakket ned, så ta en titt bak og se hva du lager.Tenk litt på hvordan du selv vil at andre passerer når du ligger til land en fin plass.Ta av horna i panna, slapp av og ha en hensynsfull båtferie. :cheers:

Hva med en hekkbølgeavgift? Forslag: Alle båter som har mer en 1,5 x hk enn lengden på båten i antall fot, betaler en avgift på f.eks kr 1000,- pr hk over dette. Det vil være svært miljøvennlig, sette ned CO2en radikalt og gi stort overskudd av feripenger som kan brukes til vin og glede. Jeg kan administerer avgiften, gratis. :cheers_wine:

Lov å se humor i det

Hehe, for oss som liker Martinien shaken - not stirred er jo ikke dette et problem. Men jeg ser problemet for de som vil ha det omvendt :o)

For meg som har (hatt) en litt bollete seilbåt under middels størrelse er det summen av alle hekkbølgene som er «problemet», blåser det lite så står det i stampe. Sånn er det bare, men det skader jo ikke å vise litt hensyn når man kjører i kø ... litt sunt bondevett har aldri skadet på sjøen.

men om jeg skal slakke ned for hver eneste jolle med tyske fiskere som har lagt seg i leia, hver båt jeg innhenter, hver mindre båt jeg møter... så kommer det til å ta lang tid gitt.

Da regner jeg hvertfall med at noen har litt forståelse for hva yrkesfartøyene langs kysten i enkelte tilfeller kan ha å stri med.

Og det er flere enn tyskere som fisker som ligger midt i leia.

Som nevnt , bare jeg har tid og plass til å snu nesa mot bølgene er det greit for meg med litt hekksjø.

Da jeg blir irritert er når det er et hav av vann og ta av og man blir innhentet, så skal vedkomne på død og liv kjøre helt opp i roret på oss før vi blir passert på 10 - 15 meters avstand.

Hørt om kikkere?

Noen liker både å kikke inn til deg, og selv bli sett...

Om båter passerer nærme meg med store bølger tar jeg opp i bølgene litt tidlig og prøver å få tak i en kalasje med baugspyd.

Har ikke klart de enda men vært nærme de noen ganger. Liker å se svipen i ansiktet på disse tullingene når dem ser slagskipet nærme seg i full fart.

Min oppførsel der viser ikke sjøvett, men dette er lærepenger jeg gir disse idiotene.

Hørte om en så ble så lei av at andre båter passerte ham på kort avstand. Han tok med seg paintball geværet sitt og malte skute siden på en båt. Blir kanskje å ta den litt langt, men .....

Selv så går båten 28-29 knopp full fart, men siden vi ofte (nesten hele tiden) er på kose tur så tøffer vi ofte i 8-9 knop. Opplevde en gang å få en 40+ foter som passerte oss på under 10 meter, han gikk vel i 20 knop og laget en enorm hekksjø. Tullingen slakket av 200 meter lengre nede, og la seg i dorge fart. Var ikke sen med å gi gass, båten min lager godt over en meter bølger når den går i 18-19 knop, selv om den bare er 28 fot. Passerte han med 5-10 meter, hevnen var søt.

Men jeg burde ærlig talt ha vært for god til det.

Heldigvis ikke ofte vi opplever det, men ett par ganger i året blir det.

Når vi ligger i 22-24 knop så passer vi alltid på å passerer i god avstand til andre, uannsett om det er seilebåter, robåter, snekker, kajakk, etc... vist ikke er det ned med farten.

Men vel så gale er det med de som på død å liv skal suse forbi brygger og svaberg i 15-50 knop. Folk bør begynne å lære seg å se bak båten sin, mangen som vil få seg en overraskelse over høyden på hekksjøen sin.

Dette er jo den samme gamle diskusjonen, men desverre stadig like aktuell. Ja, halvplanerne er jo et problem. 11 knop i min lager noen vannvittige bølger.

Men jeg mener nå at skjærgårdsjippene og dens like også må begynne å se bak båten sin. Desverre er det svært mange av de som har slike som ikke har hatt båt særlig lenge. Mange av disse har misforstått. Det er også svært mange med denne båttypen.

Det mange desverre gjør med disse båtene er at de kommer i full fart mot et trangere farvann der mange kanskje ligger fortøyd. Når de nærmer seg slakker de av til 7-11 knop og kjører riktignok saktere, men lager så forbanna mye større bølger. Mitt spørsmål er derfor som følger: Hvorfor i svarte klarer de ikke å legge seg ned i 5-7 knop slik at de ikke lager bølger? :headbang:

Redigert av finnmarken (see edit history)

Men hva vil dere, med snekker og mindre båter foretrekke: at jeg passerer i 25 til 35 knop med veldig lave bølger eller 8-15 knop med dertil store bølger og hekksjø? det blir fiel å sette ned farten til 10 knop når man skal passere eller møte, når det uansett bare blir mere sjø enn ved høyrer fart... Om jeg akselrerer for å lage mindre bølger, så er jeg en hensynsløs tullig. Dersom jeg senker farta bygger jeg høy sjø...

Gi båten du passerer plass og tid til å bøte bølgene dine med baugen, så er mye gjort.

Båter som kommer forfra er som regel ikke noe stort problem, men de som kommer bakfra og alt for nerme lager kaos, frykt og misstrivsel ombord i båter som ikke rekker sette snuta mot faanskapet. Problemet er langt mindre i seilbåten enn i snekka jeg hadde, men det fortsatt ikke spesielt behagelig å være ombord når store krappe bølger treffer aktenom tværs 8 sekunder etter man er passert av et stort dieseldyr.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...