Jump to content

Nordkapp 17, renovering og div spørsmål

fdahl_009

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Har en 17 fot Nordkapp, rundt 80'mod tenker jeg, med en 150 Johnson 85'mod.

Fikk ikke motoren til å fungere som ønsket ifjor, så den gjennomgår en full overhaling i disse dager.

Når jeg først var igang tenkte jeg å ta en nærmere titt på båten også, ser at det er vært en del halvveis reperasjoner på den opp igjennom årene.

Båten har vært brukt i saltvann de siste årene før jeg kjøpte den og bunnstoffet under den har flasset flere steder og man ser klart at dette må ha sittet på i noen år.

Dessuten ser det ut til å kun ha blitt påført nye strøk over uten å ha pusset / slipt eller noe.

Over vannlinjen ser man godt at man har malt med ett eller annet, rulle og pensel. Ser striper og nupper etter verktøyet som er brukt på de forskjellig plassene.

Merket også at det var vann i båten, borret et hull bak og ca 60l kom ut.

Har nå fått skrapet av all bunnstoffet under båten. Endel feil kommer frem. Noen av de er dype sår som i mange tilfeller går helt inn i glassfiberen. Men ingen hull igjennom såvidt jeg kan se.

Ser at det ikke er gjort noe forsøk på å reparere det tidligere - kun påført bunnstoff.

Det hvite på siden og over båten ellers ser ut som en eller annen maling. Flasser ikke like lett av, men har bestemt meg for å få bort dette også, så båten blir hel og pen igjen.

Hvordan går jeg frem for å reparere dette?

Regner med man bruker en slags sparkel eller noe for å fylle i alle feilene.

Så slipes vel dette jevnt med gelcoat laget?

Har sett litt på Jotun sine produkter - mulig jeg tar feil, men slik har jeg tenkt det;

-Rette opp alle feil med en glassfiber eller epoxy sparkel feks. Har prøvd litt med biltema sin epoxy filler.

-Slipe så sparkelen er jevnt med gelcoaten (det gule harde laget som ligger utenpå glassfiberen), så hele båten får en jevn og hel overflate.

-Legge på primer, feks Jotun antipest. Disse legger man vist i flere lag.

-Under vannoverflaten legges bunnstoff, over legger man feks noe kalt topone eller topgloss.

Båten skal ligge i ferskvann - så om bunnstoff er nødvendig er jeg ikke sikker på.

Ikke gjort dette på båt før så en liten oversikt over hvem produkter man bruker og i hvilken rekkefølge hadde vært fint. Klarer ikke å lese meg til en full forståelse av hvordan man går frem.

Hadde også vært fint å få litt hjelp angående en propell som ville passet for denne kombinasjonen.

Legger ved noen bilder for å vise hvordan det ser ut.

Fredrik.

4.jpg

2.jpg

5.jpg

6.jpg

......

Har nå fått skrapet av all bunnstoffet under båten. Endel feil kommer frem. Noen av de er dype sår som i mange tilfeller går helt inn i glassfiberen. Men ingen hull igjennom såvidt jeg kan se.

Hvordan går jeg frem for å reparere dette?

........

Har noe lignende på min båt også,ser fram til en greit forklart fremgangsmåte :)

Har idag fortsatt sliping av båten på sidene.

Har nå kommet ned på det siste laget gult som ligger rett utenpå glassfiberen.

Dette laget virker å være syltynt og jeg kommer lett igjennom noen plasser da jeg sliper.

Er det noe spesielt jeg burde gå over med før jeg begynner med en eller annen primer osv siden jeg noen steder er helt inne på glassfiberen?

Har nå bare lagt på tynt lag med sparkelen jeg nevner i inlegget over der hvor jeg er igjennom, føler den kanskje beskytter litt.

Noen som kan dele litt kunnskap?

Redigert av fdahl_009 (see edit history)

ser ut til at du må kjøpe et par tuber hehe

du må slipe og evnt bruke glassfibersparkel den er betydelig billigere og bruke - på biltema koster en kg boks mindre en du ga for husmortubene :lol:

er det ikke dobbelt bunn i nordkappen???

hadde en nordkapp som hadde noen sånne sår under i noen kanter og den var gjennomtrukket av vann i den dobble bunnen

skar opp hele dørken og plukket ut 250 kg vått skum :sweat::eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...