Guest Guzzi_EV Startet 3.September.2004 Del på Facebook Startet 3.September.2004 Har tenkt å marinisere en Ford 7,3L turbo diesel av nyere dato. Har noen av dere noen hint å komme med hvor en en får tak i mariniseringsutstyr. Videre hvilket drevtype og utveksling en bør gå for. Motoren skal monteres i en Cobra 28 offshore Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 http://www.kingsdiesel.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 http://www.stemtostern.com/ Hva veier båten med motor da?? Tipper drev utveksling noe ala det eg har 1 :1,5 18,3/4 X 24 props.. Kjører mercruiser drev men ville satset på det nye X drevet eller kanskje et #6 drev fra merc.. Her er drev til deg.. http://www.finn.no/finn/boat/object?id=456...57&pos=20&rub=9 Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Når det gjelder drevet, pass på å få riktig utveksling. Få noen som kan det (Mercruiser forhandler hvis du skal ha Mercruiser drev) til å regne ut utveksling basert på vekt av båten din (ferielastet), turtall på motor osv.. Det er dyrt å sette på et drev du har kjøpt for så å finne ut at drevet er feil giret. Hilsen Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Guzzi_EV Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Båten vil veie ca 2500 kg og er oppgitt til å gå ca 45 knop med 270hk diesel motor. Ford sin 7,3L er jo ganske tung i vekt i forhold til ytelse. Er det kanskje en ide å gå for GM sin 6,5LTD? Når det gjelder drev har jeg hørt at der er problemer med Bravo 3 sitt duoprop drev som skyldes at lagrene går, og at Bravo 1 egner seg bedre til høye hastigheter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Yepp, den er tung 7,3 literen. Om en annen motor er bedre, aner jeg rett og slett ikke :-) Når det gjelder holdbarheten til Bravo3, så legg merke til at de som knekker drevene, ofte knekker en hel haug med drev (gjerne 2-4 stk). Kanskje noe med kjørestil å gjøre? :-) Det er et helt vannvittig moment i en diesel motor med litt volum på(som f.eks Ford/navistar/National/Mercruiser på 7,3 l og andre storvolummotorer), så hvis man er litt uforsiktig når den skal settes i gir (gjelder også revers vet du, her er det mange som ikke kan kjøre båt og herjer vilt med båt/motor/drev når de skal legge til) sliter du voldsomt på drevet. En annen ting er varmeutvikling. Når all denne effekten blir varme har giroljen en tendens til å koke. Derfor er drevdusj noe som bør vurderes av mange med drev og litt tung båt. Om det gjelder deg, vet jeg ikke :-) Om Bravo3 ikke takler høye hastigheter, vet jeg heller ikke. Hør med 2 eller flere Mecruiser verksteder/forhandlere. Min båt er på 3,5 tonn. Plenty av drev har blitt knekt på båter på rundt 5 tonn, dvs tyngre båter. Rett etter at jeg skiftet drev (pga feil giring. Fra 1:1,5 til 1:1,81) skulle vi teste om det nye drevet holdt det det skal. Min mekaniker overtok styringen og førte båten pent i gir. Rett etter ga han bare full gass !! (Jeg har 270 HK V8 diesel med turbo, dvs 7,3 literen) "Dette gjorde jeg som en test. Hvis ikke drevet ditt hadde tålt det der, hadde det vært noe gæli med det. Du skal ikke gjøre det slik, ta båten din pent opp i plan og du har drev uten trøbbel i mange år. Husk å skifte drev olje" Jeg vurderer nå iløpet av vinteren å montere drevdusj. Koster ikke allverden, men senker temperaturen i drevet en god del. Et annet moment med Bravo 3(duoprop) i forhold til f.eks Bravo2 (singleprop)er at Bravo3 har en veldig lav slipp prosent (det slurer lite i vannet) det gjør at mye av kreftene i motoren brukes til å skyve båten istedenfor å "piske" vann, skjønner hva jeg mener? Jeg vet/kan litt etter en helsikes reklamasjonsgreie mot selger av båten vår, men jeg kan langtfra alt om motorer/drev/moment/Bravo3/diesel/<fyll-ut-det-som-passer>. Har lært mye ved å kjøpe litt tid hos en mekaniker, det har spart meg for sykt mye tid og ergrelser. Pluss at jeg har kommet meg avgårde på tur hver sommer, selv om det så stygt ut ifjor. Fikk strålende hjelp av "mitt verksted" og avgårde på tur dro vi.:-) Hilsen Erik (dette innlegget er klippet delvis rett ut fra innleggene mine på Båtmagasinet sine sider) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.