OKER Startet 28.Juni.2010 Del på Facebook Startet 28.Juni.2010 Hei! Har nettoppp fått båten på vannet og hatt et par-tre dorgeturer. I går fikk jeg problemer med kavitasjon da jeg dro på litt når jeg skulle inn til land. Etter å ha ligget ved brygga med motoren av i 5 -10 minutter, så fikk jeg problemer når jeg kom utpå igjen. Det gikk greit å få den i gir (både revers og forover), men med litt pådrag (over dorgefart) så ble det bare turtallsøkning og ikke fartsøkning. Det ble å snegle seg tibake til båthavna hvor jeg med mine svært begrensede kunnskaper om motorer sjekket at girvelgeren fungerte greit "under dekslet" dvs. det så ut til at den skiftet greit mellom forover/fri/revers. Noen idé om hva dette kan skyldes - har nettopp fått motoren tilbake fra vinteropplag/overhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Antageligvis vulkingen som har sluppet i propellnavet ditt. Enten har du kjørt på noe i sjøen som skjær, en plastpose e.l. eller så har den bare sluppet pga alder. Testes ved å vippe opp motor, sett den i gir og forsøk å se om du kan dra propellen rundt mens akselen står stille. Hvis vulkingen har sluppet kan enkelte verksteder vulke inn ett nytt boss, eller så må du få deg en ny propell. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Vulkingen av navet er en sikkerhetsdetalj. I gamle dager hadde man brytepinne på propellen som røk når du kjørte på noe. Ulempen var at hvis den røk midtfjords og du ikke hadde en reservepinne ble du liggende der. Nå lager man det slik at vulkingen ryker. Det gjør at propellen fungerer på tomgang+, men så fort du får litt turtall slurer propellen på navet og du må ned i turtall igjen. Er for at du skal kunne humpe deg til land når ulykken er ute. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
OKER Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Takk for UTROLIG raskt og informativt svar. Det du beskriver stemmer akkurat med hvordan jeg opplevde det i går og - ikke minst - det svaret jeg fikk fra mekanikeren hvor motoren er kjøpt/vedlikeholdt! Ny propell kjøpes i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Dette kan også skje vist du har hatt av propellen og satt på tilhørende deler i feil rekkefølge Sitér dette innlegget Link to post
OKER Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Da er ny propell bestillt! 1835 kjappe skulle de ha. I gamle dager ville man kun skiftet splinten - kostnad 7 kroner (eller noe sånt). Nå må man bytte hele propellen - en propell som er like god! Snakk om fremskritt! Rett nok sparte jeg en rortur på 20 minutter i og med jeg kunne "halte" meg tilbake til brygga...... Ja, ja sånn er'e bare! Redigert 2.Juli.2010 av OKER (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Da fikk du en dyr propell, jeg kjøpte en ny propell til min 25 hk for rundt 600 kr. Sitér dette innlegget Link to post
OKER Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Jeg kunne nok fått den billigere ja - bl.a. via RT Fritid på Skarnes (!) påstod å ha passende propell til "noen hundrelapper".... I og med det hastet å få dette på plass ble det istedet et dyrt og raskt alternativ. Det som er mest irriterende er at propellen er like hel - det var jo kun "hub'en" eller boss'et som var gåen. Dette ble jo ikke nevnt av noen av de jeg var i kontakt med. Jeg vet ikke om jeg kan levere inn den gamle propellen og få skiftet hub på den slik at jeg har en i reserve dersom det skulle bli en grunnstøting eller tau i propellen.... Sitér dette innlegget Link to post
Conehead Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Hei, har nesten samme problem. Forskjellen er at propellen ikke går rundt i det hele tatt. Hvor gammel er motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.