MrQuiet Startet 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2010 (redigert) Hei alle! Vi har blitt flyttet litt på i båthavna og har fått tildelt en plass der det er fortøying mot brygga i baugen og påler akter. Plassen ligger helt innerst i Slevik og det er sjelden særlig mye vær og vind inn fra akter. Båten er en 15-fots landstedbåt, med vindskjerm og kalesje. Vi kommer til å oppgradere til 17 fot neste år. Planen er å fortøye i akter fra kryssholten via blokk/trinse festet på hver av pålene og henge på lodd, som da trekker vertikalt langs pålen. Er det noen som har noen tips til hvor tunge lodd jeg bør bruke? Har også fundert litt på hva jeg skal bruke som lodd og har kommet til at en sammenslått paraplydregg vil fungere utmerket. Prisen på disse, på Biltema, er heller ikke avskrekkende. Redigert 28.Juni.2010 av mrquiet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Trenger ikke lodd i utgangspunket. Nesten ingen i havna her har det, som er fortøyd i påler. Jeg ligger også fortøyd til påler, uten noen form for lodd. Har bare passet på og justere fortøyninger ett par ganger når jeg fikk plassen, med hensyn til høy/lav vann. (Justering har jeg bare gjordt en gang.) Sitér dette innlegget Link to post
MrQuiet Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 (redigert) Nja! Hadde tenkt at med lodd var det enkelt å sikre at båten ligger litt unna brygga med baugen, samtidig som det er relativt lett for meg å dra båten inn mot bryggestigen slik at svigermor og småguttene kan komme seg oppi på egenhånd. Redigert 28.Juni.2010 av mrquiet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Har ca 2x15 kg på ca 6 tonn, så det skal vel ikke så mange kg til hos deg da tipper jeg. 2 stk 3kg kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Er det ikke lettere å feste akterfortyningen i brygga via en trinse/blokk bak? Da kan du trekke båten ut fra brygga når du har fått svigersvinet tørt i land. Da er du helt sikker på at du ikke blåser inn i brygga om det er mye vind fra feil kant. Mener bestemt at jeg så en del som hadde ordnet det slik sist jeg var der. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Honduras Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har ei Polarsnekke liggende i Glomma med bakfeste i form av trinser fra BT. Loddene mine består av to stk 4L spylevæskekanner fylt med sand. En på hver stolpe. De er mer enn tunge nok for snekka som veier rundt 1000kg. Har du to påler kan du legge tauene i kryss bak, altså styrbord lodd til babord kryssholt. Da ligger den mer stabilt i følge de som kan det. Fest den ene trinsen litt lavere på stolpen enn den andre. Da skjærer ikke tauene i krysningspunktet. Jeg har også slått en knute på tauet slik at når jeg slipper loddene ned, havner fortøyningsløkkene i passe høyde når jeg kommer sigende inn på plass igjen. Enkelt å gripe dem idet jeg glir forbi. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MrQuiet Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 Valgte til slutt 2x paraplydregger på 4kg som lodd. Boret hull i tuppen på alle bladene og surret de sammen med rustfri ståltråd. Vil nødig at de åpner seg og skaper problemer. Spleiset kaus i ene enden av tauene og løkke i den andre. 4kg på hver side var akkurat passe og med fortøyning uten en eneste knute bør stilpolitiet være fornøyd ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.