Konsensus Startet 28.Juni.2010 Del på Facebook Startet 28.Juni.2010 Webasto Air Top 5000 – flammeavbrudd Vi har problemer med vår webasto air top 5000 som vi ikke klarer å kurere – Brenneren får uten forvarsel og regelmessighet ”flammeavbrudd” (feilmelding i kontrollenhet med antall blink indikerer ”flammeavbrudd” Det virker ikke som om det har noe med elektrisk spenning å gjøre – det skjer både med motoren i gang og motoren stoppet – og hvis vi har lav spenning får vi feilmelding for dette. I perioder fungerer webastoen uten problemer i ukesvis, andre ganger stopper den ca hvert 20 minutt. Den veksler mellom å fungere prikkfritt i ukesvis og stoppe av seg selv hvert 20 minutt uten at vi gjør noe som helst med enheten. Når den først kommer i ”dårlig humør” varer det gjerne i lange perioder, og kan være meget plagsomt. En ting vi har observert er en del bobler i dieselen, som oppstår i dieselpumpen. (i slangen før dieselpumpen er det ingen bobler, etter dieselpumpen er det bobler) Vi har dobbelt- og trippelsjekket dieselpumpen, og alle koblinger er garantert 100% tette. Enten må det være diesel som blir om til gass i pumpen, eller så må selve pumpen lekke luft. (denne er imidlertid laget av metall, og jeg kan ikke se noen steder der det er mulig at luft lekker inn) Boblene er stort sett på størrelse med halve riskorn. Fra tid til annen når webastoen har hatt mange avbrudd på kort tid ”henger” den seg, og vi må kjøre en ”reset-prosedyre” (skru på webastoen, trekke ut sikringen, vente 10 sec, sette inn igjen sikringen – skru av webastoen ) dette har vi gjort flere ganger og den begynner å fungere igjen etterpå, men flammeavbruddene gir seg ikke. Er det noen som har hatt tilsvarende problemer med webasto / har noen gode ideer for hva vi kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Du bør nok ta ut brenneren og få den sjekket av fagfolk. Jeg har en airtop på lastebilen jeg kjører og har hatt samme trøbbel, av og på. Klart det ikke er akseptabelt å ha det sånn. Det er ikke noen forskjell på den jeg har og din, bare at din er i båt og min ihøyt oppe foran på lastebilskapet. Selv satser jeg på Eber i båten, måtte nevne det. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 (redigert) Hadde noe lignende i vinter på samme type varmer ca. 6 måneder gammel. Eg trudde da at det var snøen som hadde dekt til luftinntaket mitt, men er noe usikker på dette. Ellers har den fungert greit utover våren, men innimellom så bortimot stopper den (slakker seg helt ned)nesten for så å kjøre seg opp på fullt igjen. Eg og observerer disse små boblene (kanskje ennå mindre enn du sier) men har heller ikke kunnet konstatere hvor de kommer ifra. Eg har kobla tilføreselen med t rett utenfor dieseltanken før grovfilteret. Altso så nær tanken eg kommer uten å ha eget sugerør. Det lille filteret kan kanskje være bortimot tett? Båten hadde ligget mye still før eg kjøpte den og der var en del dritt på tanken. Eller kanskje boblene kommer ifra fittings eller dieselsystemet på motoren? Dette er som kjent vanskelig å finne. Men man skulle tru at når motoren går samtidigt så skulle boblene forsvinne, de gjør de ikke. Redigert 28.Juni.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.