Jump to content

Kartplotter - Radar

Lotus

Recommended Posts

Sakset fra Jon Winges artikkel i Båtmagasinet for april/2004:

Radar burde være favoritten

Men trenger du virkelig en kartplotter? De fleste av oss går jo langs kysten i dagslys, og da holder det i massevis med øyne, sjøkart, kompass og logg. Samt en god kikkert.

Selv er jeg enig med både importører og sjøfolk om at en radar egentlig burde komme før kartplotteren. Den koster ikke stort mer, og når du lærer deg å bruke den, gir den vel så viktig informasjon for oss kystkrypere.

Å gå i blinde med en kartplotter kan oppleves om nifst. Det er noe eget ved å "se" virkeligheten, om ikke annet enn på en skjerm. Kartplotteren kan jo for eksempel ikke vise andre båter i området.

På litt dyrere kartplottere kan du interface en radar. Da kan skjermbildet gjerne deles slik at du får sjøkart og radar på hver sin halvdel. Det er meget praktisk. Enkelte kan få radarbildet oppå kartplotterbildet. Jeg har prøvd det og fant at det ikke hadde noen hensikt. Det bidro derimot til forkludre bildet.

Les første setning i innlegget en gang til. De fleste av oss går jo langs kysten i dagslys, og da holder det i massevis med øyne, sjøkart, kompass og logg. Nettopp! Det gjør de fleste av oss. Da er det veldig greit å vite nøyaktig hvor man er og hva kartet sier om grunnforholdene akkurat der du er. For i skjærgårder er det veldig viktig å vite hva som er under havflaten. Det heter ikke skjærgård uten grunn. For å vite hva som er under havflaten, trenger man å lese kart. En kartplotter gjør denne jobben særdeles mye lettere. I tillegg slipper man å misforstå posisjonen. Prikken midt i kartet. Det er deg det.  Å gå i blinde med en kartplotter er ikke aktuell problemstilling 99,9% av tiden. Å gå i blinde med en radar? Jepp. Det er som regel under havflaten de fleste farer truer og radaren aner ikke hva som er under havflaten.

Så hvorfor skulle ikke dette flotte hjelpemiddelet kalt kartplotter være favoritt over radar langs kysten i dagslys? Si det. Ikke fanden om jeg bytter ut min kartplotter til fordel for en radar.

Nå er jo dette med radar fremfor kartplotter blitt påstått så mange ganger at noen kan finne på å tro at radar er et bedre hjelpemiddel enn kartplotter i det miljøet de fleste av oss opererer: Langs kysten i dagslys med en fritidsbåt.

Har noen av disse ekspertene prøvd å lese et sjøsportkart der målestokken er 1:50.000 i kombinasjon med litt sjøgang eller litt fart på skuta? Mange av oss finner dette særdeles vanskelig. En stor lastebåt her ikke samme problem og vil nok velge radar.  Det er en annen verden. En helt annen verden!

Nei kartplotteren bytter jeg ikke bort for alt i verden. Slettest ikke for en fritidsbåtradar.

Med respekt å melde.

Lotus

Har noen av disse ekspertene prøvd å lese et sjøsportkart der målestokken er 1:50.000 i kombinasjon med litt sjøgang eller litt fart på skuta? Mange av oss finner dette særdeles vanskelig. En stor lastebåt her ikke samme problem og vil nok velge radar.  Det er en annen verden. En helt annen verden!

Nei kartplotteren bytter jeg ikke bort for alt i verden. Slettest ikke for en fritidsbåtradar.

Lotus

Så sant som sagt.  I fjor vår kom jeg utfor skikkelig tykk tåke.  Hadde ikke funnet veien hjem uten å kjøre blindt på kartplotteren.  Selvsagt ser jeg poenget med kollisjonsfaren med annen trafikk.  Faren for selv å bli rent på av større båter, kan reduseres med radarreflektor.  Har man ikke dette montert, kan i nøden en plastpose med aluminiumsbokser henges opp.  Kanskje virker også en ball av aluminiumsfolie, slik som brukes til innpakking av matvarer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

De beste til å svare på dette er vel de som har begge deler.

Hva benyttes mest, plotter eller radar?  :lol:

Radar er sikkert kjekt å ha, men personlig er det ikke mange ganger jeg kan si jeg virkelig ville hatt bruk for det.

For nytte-traffikk, som må gå uansett værforhold, blir det selvsagt noe helt annet.

Dette her er nok ganske så individuelt. For min egen del har jeg hatt PC-basert kartplotter i om lag 6 år og radar i tillegg i deler av tiden. De siste 3 årene har jeg snaut nok slått på kartplotteren i det hele tatt. Har kartet liggende tilgjengelig hele tiden. Dette har jo med bruksområde å gjøre. Jeg ferdes minst 90% av tiden i kjent farvann og trenger ikke kartet. De siste årene har jeg ikke hatt radar og den har vært et STORT savn enkelte ganger. Bruker til tider båten som "bil nr 2" og på vei til jobb om morgenen treffer jeg ALDRI mer enn 1 båt (rutebåt). En gang tåka la seg tett på vei til jobb så jeg 6 båter på radaren og de var ekte nok, fikk øyekontakt når jeg kom nær nok.

Så for min del: Radar er og blir 1.prioritet, kartplotter er et kjekt leketøy som lett tar oppmerksomheten bort fra der øynene burde være.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Sakset fra Jon Winges artikkel i Båtmagasinet for april/2004:

Radar burde være favoritten

Men trenger du virkelig en kartplotter? De fleste av oss går jo langs kysten i dagslys, og da holder det i massevis med øyne, sjøkart, kompass og logg. Samt en god kikkert.

Lotus

Utsagnet over fra Jun Winge er vel egentlig en meget god begrunnelse for at radar ikke er nødvendig....

Ja, Svein.

Du er vel unntaket som bekrefter regelen om at kartplotteren  er førstevalget. Hvor mange av oss bruker båten som bil nr. 2 til og fra jobben i all slags vær i kjent farvann? Skulle det være regelen, stiller jeg meg først i køen for å anbefale radaren.  I motsatt fall er det vel heller radaren som er et kjekt leketøy som lett tar oppmerksomheten bort fra der øynene burde være?

Lotus

PS: ok67 har et poeng. Kanskje det er en skrivefeil i Winges utsagn? Det skulle kanskje stå:

Men trenger du virkelig en radar? De fleste av oss går jo langs kysten i dagslys, og da holder det i massevis med øyne, sjøkart, kompass og logg. Samt en god kikkert.  

Mulig det var det han mente  :lol: Virker liksom mer logisk.

Jeg må si meg enig at jeg vil prioritere kartplotter over radar. Dog reagerer jeg på følgende utsagn:

Enkelte kan få radarbildet oppå kartplotterbildet. Jeg har prøvd det og fant at det ikke hadde noen hensikt. Det bidro derimot til forkludre bildet

Jeg tror dette er veldig avhengig av nøyaktigheten på de elektroniske kartene over området du ferdes i. Eksempelvis har jeg funnet det svært hjelpsomt å legge radarbildet oppå plotterbildet, senest under innseiling til Kvitsøy utenfor Stavanger. Her er farvannet relativt rotet, og nøyaktigheten på de elektroniske kartene over området (C-Map i dette tilfellet) er ikke den beste. Kombinasjonen radarbilde oppå kartplotter bilde gav meg en mye bedre indikasjon på hvor jeg faktisk befant meg enn det plotteren alene kunne gi.

Forøvrig er jeg helt enig med Lotus i at svært mange vil være mye bedre tjent med en kartplotter enn med en radar.

Selina Sr bruker båten sin mye, og har siden han fikk sin nåværende båt i mai 2003 tilbakelagt nær 6000Nm/350 driftstimer. (Plymouth, UK -> Stavanger i 2003, Stavanger - Southampton-Stavanger i 2004 + flere turer til Geirangerfjorden samt rundt i Ryfylke). For ham er radar, kartplotter og autopilot svært nyttige hjelpemiddel, men pussig nok er det "leketøyet" han snakker varmest om en NavMan Weatherfax som han fikk installert i vinter.

Dersom en skal trekke noen konklusjon så må det være at en bør velge utstyr ut i fra båtens driftsmønster. Jeg tror det er mange som kjører rundt med utstyr som selgeren påstod var heeeelt nødvendig men som sjelden brukes...

Mvh

Selina jr

(som skal på Båter i sjøen i kveld for å drømme litt  :lol:  )

De beste til å svare på dette er vel de som har begge deler.

Hva benyttes mest, plotter eller radar?  :lol:

Radar er sikkert kjekt å ha, men personlig er det ikke mange ganger jeg kan si jeg virkelig ville hatt bruk for det.

For nytte-traffikk, som må gå uansett værforhold, blir det selvsagt noe helt annet.

For en som netopp har dekket 400 NM i svært traffikert farvann, så må jeg si at radar, spesielt under navigasjon om natten, eller i dårlig sikt (som inkluderer sjøsprøyt), når brukt som anti-kollisjon instrument kjempebra og ha. Samt ved riktig bruk av avstandringer og justering, vil du plukke opp de fleste stakene og de andre tingene du har problemer med å se skikkelig.... samt at det er lett å måle seg til hvor langt fra land du er osv. (Jeg er helding, og har en 0,25 - 32 NM Koden, med justerbar avstandsmåler, som sikkert ikke er standard i de vanlige lystbåtene langs kysten.... så alt er jo avhengig av utstyret, og hvor trygg du er på bruken av dette. En klar ulempe med en radar, er at den kun vil vise "outline" ... dvs, bare hva øyet vil se fra radarhøyden ... Noe, som for et u-trenet øye ville kunne være litt forvirrende og urovekkende. Det er klart at en liten plastbåt kan være vanskelig å se med radar da plast ikke har noe, eller veldig lite reflekterende egenskaper.

En kartplotter (med GPS) er et kjempeintrument også, som jeg sikkert ville ha prioritert hvis jeg måtte velge mellom kartplotter og radar, da det vile kunne gi en mer nøyaktig "real time" informasjon om kurs, hvor en er osv., samt en del annen informasjon om kurs til nødhavner mm. Men jeg ville ikke stolt helt på elektonikken ombord, så ville nok hatt de gamle sjøkartene mine ombord også..... med mindre jeg hadde to helt uavhengige enheter...

Valgets kvaler må man jo ta basert på i hvilket farvann en bruker båten, og hva som en føler seg komfortabel med. Det har ingen hensikt å kjøpe radar, hvis en ikke bruker den ofte med øvelse og en faktisk navigerer med den i godt vær også for å kunne bruke den trygt under dårlige værforhold. Det samme gjelder med kartplotter ... en må kunne stole på seg selv, og kjenne til bruken av de helpemiddlene en har til rådighet...... har alle dere som har enten det ene, andre eller begge deler, navigert i stille trange farvann ... uten å se opp, men med en egen person ved roret ? Jeg har gjort det, og har til og med øvt navigasjon med papirkart, paralellforskyver etc.,  nede mens en person har vstått ved roret og lest ut fart, kurs og dybde over en time på 6 knop, hvor vi klarte å komme inn til den ønskede staken som var 20 meter til Styrbord. Det er en kjempefølelse  å få dette til under en eksaminasjon, og nå vet jeg at hvis alt går galt med elektonikken ombord, så kan jeg effektivt bruke god gammeldags navigasjon med høy nøyaktighet .... en trenger kun øvelse...

Med radar kommer det vel en del mer forpliktelser vedrørede regelverk, da du som skipper har plikt til å holde god utkikk med alle tilgjengelige hjelpemiddler. Dette vil jo da i prinsippet bety at du har en viss plikt til å bruke radaren som et hjelpemiddel underveis, uansett værforhold...

blir litt langt dette, og jeg skal reise ned til Newcastle for å ta båten min det siste strekket i morge, så får vel slutte her ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg synes det blir feil å snakke om radar eller kartplotter. Dette er to helt forsjellige instrumenter som dekker forsjellige behov. Ingen av dem er nødvendige i en vanlig fritidsbåt.

De kartplotterne og systemene som selges til fritidsbåter er heller ikke beregnet til å fungere som primær navigasjonskilde slik mange ser ut til å tro. Dette står som regel på første side i bruksanvisningen, men hvem leser den ?

"Ordentlige" sjøfolk bruker radar som sitt primære hjelpemiddel, har jeg forstått. Så også mannskapet på f.eks. Stena Saga - jeg var på broen og snakket med dem sist onsdag.

Men for mitt bruk er kartplotteren uovertruffen, mye enklere i bruk, og gir meg masse informasjon på en for meg forståelig måte, og som radaren ikke kan gi meg. Så får jeg heller holde meg i ro når det er for mye tåke - jeg kan gå greit på plotteren, men ser jo ikke annen trafikk, da.

Jeg vurderte, men prioriterte bort radar (og kombinert radar/kartplotter) ved siste båtkjøp. Jeg har så langt ikke angret. Autopilot ligger langt høyere på prioriteringslisten enn en radar. Ikke minst fordi jeg går en del alene, og da frigjør dette tid og oppmerksomhet som jeg b.la. kan bruke på navigeringen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei

Oppkonstruert problemstilling:

Lurer på  hvilket hjelpemiddel som hadde blitt tatt på land fra yrkesfartøy om disse sto over valget kartplotter eller radar. Hva tror dere?

Jeg for min del er ikke i tvil. Kartplotteren måtte nok vike. Bakgrunn for valget, en å annen tur langs vår langstrakte flotte kyst fra svenskegrensen til grense jakobselv. I regn,tåke,mørke.snøbyger oversjø. Radaren var min beste venn.

I fritidsbåten må jeg klare meg uten. Så får jeg tilpasse meg det utstyret jeg har og krysse fingrene for at jeg slipper tåke. Gps er på plass.

Lurer på  hvilket hjelpemiddel som hadde blitt tatt på land fra yrkesfartøy om disse sto over valget kartplotter eller radar. Hva tror dere?

Jeg for min del er ikke i tvil. Kartplotteren måtte nok vike. Bakgrunn for valget, en å annen tur langs vår langstrakte flotte kyst fra svenskegrensen til grense jakobselv. I regn,tåke,mørke.snøbyger oversjø. Radaren var min beste venn.

Det er nok det riktige svaret, men på et helt annet spørsmål.  :smiley:  Hvilket svar har du på det opprinnelige spørsmålet?

Lotus

En skipper på en av redningsskøytene sa dette klart og tydelig en gang på noe sånt som denne måten: Det er greit med alskens elektroniske hjelpemidler men tar de radaren fra meg går jeg i land.

Stort klarere kan det vel ikke sies men det handler jo om hvilket bruk båten har.

Autopilot ligger langt høyere på prioriteringslisten enn en radar. Ikke minst fordi jeg går en del alene, og da frigjør dette tid og oppmerksomhet som jeg b.la. kan bruke på navigeringen.

Helt enig!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

KOB :Autopilot ligger langt høyere på prioriteringslisten enn en radar. Ikke minst fordi jeg går en del alene, og da frigjør dette tid og oppmerksomhet som jeg b.la. kan bruke på navigeringen.

Enig med deg KOB

Et godt poeng dette med autopilot. Har selv autopilot ombord. Et virkelig god hjelpemiddel. Lovpriste denne mange ganger under nattlig transportetappe i sommer.

Vil tro at kartplotteren er det mest overkommelige elektroniske navigasjonshjelpemiddelet for den jevne båteier.  Kartplotteren er mer en kjekt å ha. Vil påstå at den kommer høyt på listen som sikkerhetsfaktor i tillegg til kart.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Ref: Lotus:  [De fleste av oss går jo langs kysten i dagslys, og da holder det i massevis med øyne, sjøkart, kompass og logg. [/b] Nettopp! Det gjør de fleste av oss. Da er det veldig greit å vite nøyaktig hvor man er og hva kartet sier om grunnforholdene akkurat der du er. For i skjærgårder er det veldig viktig å vite hva som er under havflaten. Det heter ikke skjærgård uten grunn. For å vite hva som er under havflaten, trenger man å lese kart. En kartplotter gjør denne jobben særdeles mye lettere. I tillegg slipper man å misforstå posisjonen. Prikken midt i kartet. Det er deg det.  Å gå i blinde med en kartplotter er ikke aktuell problemstilling 99,9% av tiden. Å gå i blinde med en radar? Jepp. Det er som regel under havflaten de fleste farer truer og radaren aner ikke hva som er under havflaten.

Så hvorfor skulle ikke dette flotte hjelpemiddelet kalt kartplotter være favoritt over radar langs kysten i dagslys? Si det. Ikke fanden om jeg bytter ut min kartplotter til fordel for en radar.

Nå er jo dette med radar fremfor kartplotter blitt påstått så mange ganger at noen kan finne på å tro at radar er et bedre hjelpemiddel enn kartplotter i det miljøet de fleste av oss opererer: Langs kysten i dagslys med en fritidsbåt.

Med respekt å melde.

Lotus

Helt enig med deg i dette Lotus.

Ref: KOB: [glow=red,2,300] [/glow][Autopilot ligger langt høyere på prioriteringslisten enn en radar. Ikke minst fordi jeg går en del alene, og da frigjør dette tid og oppmerksomhet som jeg b.la. kan bruke på navigeringen.

Jeg har selv plotter og autopilot (fra SIMRAD). Kjempeflotte hjelpemidler som jeg IKKE angrer på at jeg fikk installert. Imidlertid vil jeg gjøre oppmerksom på at senest i sommer ble en båt påkjørt bakfra av kameratbåten.

Den ene lå bak den andre og den bakerste var opptatt med navigering (kart) og var ikke oppmerksom på at den første hadde slakket opp og kjørte rett og slett på båten bakfra. Stor skade!

Selvsagt tåpelig gjort og toppen på uforstand,- man ligger ikke nært andre båter og ser ned i kartet under fart,- men jeg bare nevner det til skrekk og advarsel til alle oss andre!!!

Alt av utstyr og hjelpemidler (elektroniske el. ikke) er et gode, men må brukes med vett og forstand! Ingenting tar bort skipperens ansvar for å ha oversikt og holde utkikk. Det være seg annen trafikk (båter/farkoster) el. annet som driver rundt i sjøen. Det er en stor fordel om navigeringen blir planlagt på forhånd,- ellers bør man vel helst slakke kraftig opp eller stoppe helt hvis navigeringen må skje underveis og en er alene. Det er viktig å ha oversikt, både på temp./oljetrykk o.l. og ikke minst følge med på havet.

:smiley:     Ship o' hoi!

Jeg har selv plotter og autopilot (fra SIMRAD). Kjempeflotte hjelpemidler som jeg IKKE angrer på at jeg fikk installert.

Kan du utdype dette litt? Hvilken autopilot har du? Hvilken funksjonalitet får du? Hvrdan fungerer plotter og a/p sammen? Prisnivå?

Vurderer dette til neste sesong, men budsjettet er ikke all verden.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kan du utdype dette litt? Hvilken autopilot har du? Hvilken funksjonalitet får du? Hvrdan fungerer plotter og a/p sammen? Prisnivå?

Jeg har SIMRAD CE 33 (plotter og ekkolodd) + SIMRAD AP 22 (autopilot).

Må bare innrømme at jeg langt fra har satt meg inn i alle funksjonene som dette utstyret kan by på, men jeg har så langt hatt stor nytte av å bare sette kursen og trykke på auto,- event. bare justere noe underveis. Når jeg zoomer ut (får oversiktsbilde) på plotteren ser jeg enkelt hvilken kurs jeg bør ha og autopiloten følger oppsatt kurs (korrigerer jo for avdrift). Jeg liker å dobbelsjekke med kart/kompass, men utstyret har fungert ypperlig så langt,- et fantastisk fint hjelpemiddel.

I tillegg har jeg SIMRAD ..68 som er koblet mot GPS'en og som har DSC knapp (Egen nødknapp som kan brukes for å sende melding om hvem du er, hvor du er og at du trenger hjelp,- RASKT!). Kan være et nyttig hjelpemiddel i en nødsituasjon.

Prisen var en del av pakkeløsningen fra fabrikken (Scand Boats A/S).

Jeg mener alle tre apparatene (plotter/ekkolodd, VHF og autopilot) ble priset til kr.46.000,- ferdig montert (etter kraftig rabatt). Jeg husker at jeg sjekket med en lokal forhandler og fant ut at jeg ville spare MYE ved å få dette med i en pakkeløsning, ferdig montert, fra fabrikken. Jeg har fortsatt til gode å sette meg ordentlig inn i alle funksjoner, men bare det lille jeg kan utnytte allerede har vært til stor glede og hjelp. Uten å ha annet å sammenligne med forøvrig, anbefaler jeg denne sammensetningen.

Lykke til!

Hei KOB. Tillater meg å komme med litt info fra eget båtkjøp.

Jeg har bestilt samme plotter som du har (Simrad 44 serien). Jeg har undersøkt autopilot. Jeg har fått tilbud på en Simrad av siste merke (AP 26) for ca. 27.000 kroner ferdig i båten. Denne kobles da sammen med plotteren og den kjører ruter "av seg selv" dvs. at den endrer kurs automatisk etter de way points du legger opp på plotteren

I tillegg til de 27.000 kronene kommer i tillegg på en Nidelv 300 bytte til hydraulisk styring (fra ratt til drev) samt at det fra leverandøren av autopiloten på det sterkeste ble anbefalt å bytte ut de hydrauliske plastslagene med metallslanger med pressede endestykker. Dette fordi autopiloten bruker styringen mer aktivt enn man gjør ved manuell styring. På N 300 er det visstnok ikke hydraulisk styring fra ratt til drev - men wire (?) og da får man ikke samme nøyaktighet som om alt er hydraulisk. Totalen på min nye båt nærmet seg da fort 40.000 kroner, og det synes jeg er litt i overkant for en automatisk lettmatros som ikke engang kan henge på en fender :wink: Så jeg kommer til å styre selv.

Radar er jeg fortsatt usikker på om jeg skal ha. Ser fordelene om det blir dårlig vær - men hvor ofte er man ute i tåke? Samtidig som jeg er helt sikker på at jeg ville forsvart radaren om jeg kommer ut i dårlig sikt. ..Jeg har kjøpt en CR 44 (dvs. plotter og radar - koster bare 4000 mer enn CP som er en ren plotter) og båten blir klargjort for radar på lanternemast samt at kabel trekkes fra targa til dashbord - men om jeg kommer til å legge til de siste 25.000 for å få radarantenne er ikke bestemt ennå. Jeg kan heller ikke si at jeg har blitt klokere av å lese denne tråden :headbang:

Jeg monterte radar  i år, og sammen med kartplotteren gjør den virkelig nytten! Skulle jeg velge en av delene, så måtte det bli plotteren!

Bilde

På bildet befinner jeg meg mellom Håøya og Oscarsborg, og den lokalkjente vil nok dra kjensel på geografien!

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Hei KOB. Tillater meg å komme med litt info fra eget båtkjøp.

Jeg har bestilt samme plotter som du har (Simrad 44 serien). Jeg har undersøkt autopilot. Jeg har fått tilbud på en Simrad av siste merke (AP 26) for ca. 27.000 kroner ferdig i båten. Denne kobles da sammen med plotteren og den kjører ruter "av seg selv" dvs. at den endrer kurs automatisk etter de way points du legger opp på plotteren

I tillegg til de 27.000 kronene kommer i tillegg på en Nidelv 300 bytte til hydraulisk styring (fra ratt til drev) samt at det fra leverandøren av autopiloten på det sterkeste ble anbefalt å bytte ut de hydrauliske plastslagene med metallslanger med pressede endestykker. Dette fordi autopiloten bruker styringen mer aktivt enn man gjør ved manuell styring. På N 300 er det visstnok ikke hydraulisk styring fra ratt til drev - men wire (?) og da får man ikke samme nøyaktighet som om alt er hydraulisk. Totalen på min nye båt nærmet seg da fort 40.000 kroner, og det synes jeg er litt i overkant for en automatisk lettmatros som ikke engang kan henge på en fender :lol: Så jeg kommer til å styre selv.

Radar er jeg fortsatt usikker på om jeg skal ha. Ser fordelene om det blir dårlig vær - men hvor ofte er man ute i tåke? Samtidig som jeg er helt sikker på at jeg ville forsvart radaren om jeg kommer ut i dårlig sikt. ..Jeg har kjøpt en CR 44 (dvs. plotter og radar - koster bare 4000 mer enn CP som er en ren plotter) og båten blir klargjort for radar på lanternemast samt at kabel trekkes fra targa til dashbord - men om jeg kommer til å legge til de siste 25.000 for å få radarantenne er ikke bestemt ennå. Jeg kan heller ikke si at jeg har blitt klokere av å lese denne tråden :headbang:

Glem det leverandøren har sagt, ang. pilot og slanger.

Det finnest helt sikkert piloter som kopplest rett på rattet som også takler Nmea inputt, en annen ting er at det å få piloten til å gå etter ruter er mest ment til å ha noe å skryte av.

Selv har jeg denne muligheten, og vil bruke denne når jeg er ute på lengre seilaser i ukjent farvann, da jeg sitter ute på akterdekket med fjernkontroll til piloten )slipper da å bekymre meg for å gå inn å dobbeltsjekke på kartet ettersom jeg allerede har gått opp løypa. )har foresten hardplast slanger på styringa.

)kompasset er viktig)

Uten radaren hadde jeg vert på land for lengst )vist jeg ikke hadde brukt sunn fornuft å stolt på meg selv forran plotteren.

Vil bare unskylde meg selv for stavefeil mm, er ikke altid tå lett når man kombinerer  :wink: og tastatur.  :lol:

Engelsk tast med norsk teinsett er vist heller ikke no tess

:sad:

Det er nok det riktige svaret, men på et helt annet spørsmål.  :headbang:  Hvilket svar har du på det opprinnelige spørsmålet?

Lotus

I min lille fritidsbåt i dagslys på koseturer langs kysten holder det i massevis med sjøkart passer, parallelforskyver og en klokke. Den dagen jeg må ha en kartplotter for å føle meg trygg, vite hvor jeg er, selger jeg båten.

I min lille fritidsbåt i dagslys på koseturer langs kysten holder det i massevis med sjøkart passer, parallelforskyver og en klokke. Den dagen jeg må ha en kartplotter for å føle meg trygg, vite hvor jeg er, selger jeg båten.

Skulle jeg ha samme prinsipp hadde båten vært solgt for lengst. Er ofte litt usikker selv der jeg er kjent.  Vet selvfølgelig hvor jeg er, men er usikker på bunnforholdene og strever med å lese sjøsportkartet samtidig som jeg skal styre og holde oversikt. Greit med en kone da, enda greiere med en kartplotter.

Prøvd å bruke passer og parallellforskyver i litt sjøgang? Vanskeligere enn å lese et kart med målestokk 1:50.000 i litt sjøgang? Hva med begge deler på en gang? Og så i kombinasjon med ukjent område? Nei, plotteren min er bare det mest nyttige navigasjonshjelpemiddelet jeg har om bord. Intet over, intet ved siden, ikke engang noe i nærheten. Bruker den hele tiden, også i kjent farvann.

Lotus

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...