Jump to content

Kartplotter - Radar


Lotus

Recommended Posts

....bare det mest nyttige navigasjonshjelpemiddelet jeg har om bord. Intet over, intet ved siden, ikke engang noe i nærheten. Bruker den hele tiden, også i kjent farvann.

 

Lotus

Enig med deg Lotus. Jeg også bruker plotteren hele tiden, selv der jeg er kjent, og synes det er det mest glitrende verktøy som finnes. Har i tillegg radar. fastmontert GPS, kompass, passer og papirkart og bruker mesteparten av alt dette hele tiden. Bedre enn det blir det ikke.

 

Har en kompis som er yrkesskipper, og han har hjulpet meg litt til å lese radarbilder. I kombinasjon med plotter, kan du kjøre hvor du vil når du vil.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen tvil i at vi alle har forskjellige behov og ønsker når det gjelder hjelpemiddler ombord. Slik er det nå bare, det viser jo denne lille diskusjonen.

Tror nok at mesteparten på denne siden er oppadgående og vet hvilken begrensninger som er og bruker båten deretter.

Men hvordan er det når "nye" båteiere legger ut, kanskje helt uten erfaring og elementære kunnskaper om det å ferdes på sjøen, men med en kartplotter. En kartplotter montert midt i synsfeltet(noen som har kommentarer) og med selgerens betryggende kommentarer om dennes ufeilbarlighet. Er det noen som ser noen fare i dette.

Vil for øvrig bifalle kartplotteren som et meget godt hjelpemiddel, når den blir brukt riktig.

 

 

Ps. På ferien i år koblet jeg opp bærbar pc (kartplotter) Denne ble plassert slik at resten av familien kunne følge med på hvor vi seilte. (Er det noen som har fått spørsmålet, hvor i hulleste er vi pappa?)

Link to post
Share on other sites

KOB  du sier.

og det synes jeg er litt i overkant for en automatisk lettmatros som ikke engang kan henge på en fender  Så jeg kommer til å styre selv.  :rolleyes:

 

For oss med seilbåt, som beveger seg for det meste utenfor holmer og skjær,  så er autopiloten et ekstra besettningsmedlem  som er høyt vedsatt.

Og den nye AP 26 er vikelig en bra pilot.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

KOB  du sier.

og det synes jeg er litt i overkant for en automatisk lettmatros som ikke engang kan henge på en fender  Så jeg kommer til å styre selv.  :rolleyes:

 

For oss med seilbåt, som beveger seg for det meste utenfor holmer og skjær,  så er autopiloten et ekstra besettningsmedlem  som er høyt vedsatt.

Og den nye AP 26 er vikelig en bra pilot.

Det var jeg som sa dette - og jeg er helt enig med deg  :seeya:

 

I seilbåt er autopilot (eller selvstyring som jeg pleier å kalle det i seilbåt) helt uvurderlig . Det avlaster skipperen på lange motorstrekk, og når man seiler alene er det uvurderlig når man heiser oppe eller tar ned seil. Jeg mener å ha lest at man også kan bruke enkelte autopiloter under seil da de kan fungere som elektronisk vindror.

 

Men jeg snakker her om motorbåt.

For meg er det fortsatt litt uvant å bruke 1 time på en strekning som vanligvis er en god dagstur da vi var på seilferie - men samtidig er det stor forskjell å styre en motorbåt i 1 time kontra en seilbåt i 6 timer. Erfaringen min er også at det kreves mer oppmerksomhet og konsentrasjon å styre en motorbåt i 30 knop enn en seilbåt i 6 knop - særlig av hensyn til alle andre på sjøen. Derfor klarer jeg meg uten autopilot. Om "den elektroniske lettmatrosen" hadde kostet mindre - f.eks. 10.000-15.000 kroner - hadde jeg nok kjøpt det til motorbåten - men 40.000 for å få hjelp med å styre en time eller to det klarer jeg meg uten. Mulig at jeg innser at jeg tar feil her - da får det blir autopilot på neste båt.

Link to post
Share on other sites

Det ble visst litt sammenblanding av mine og Bittelitens uttalelser ovenfor.

 

Jeg har ikke noe problem med å se at en autopilot er nyttig i en seilbåt. Samtidig er 40.000 mye, Bitteliten - helt enig i det. Sjekket på Navy-standen på Båter i Sjøen i ettermiddag og kommer nok ut noe billigere enn det. Om det er verdt det får jeg se - skal innhente flere tilbud.

 

Jeg har hittil ment at autopilot var unødvendig. men jeg ser at når jeg går lengre strekk, og særlig når jeg er alene, så hadde det vært fint å hatt kjørehjelp. Det skal ikke mange sekunders uoppmerksomhet til før en er ute av kurs, og jeg kunne tenkt meg i større grad å fått konsentrert meg om navigasjonen i stedet for bare å ratte og gløtte ned i kartet.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det ble visst litt sammenblanding av mine og Bittelitens uttalelser ovenfor.

 

Jeg har ikke noe problem med å se at en autopilot er nyttig i en seilbåt. Samtidig er 40.000 mye, Bitteliten - helt enig i det. Sjekket på Navy-standen på Båter i Sjøen i ettermiddag og kommer nok ut noe billigere enn det. Om det er verdt det får jeg se - skal innhente flere tilbud.

Tilbudet jeg fikk på "bare" autopiloten ferdig montert var ca. 27.000 uten at jeg hadde prutet. Hadde vel kommet ned i rundt 25.000 tenker jeg. Men når dette med bytte av styring etc kom i tillegg ble det hele dyrt.  Erfaringsmessig finnes det jo også billigere saker enn Simrad på markedet.

 

Det går også an å montere autopilot på den styringa som er standard i båten. Ulempene er da i følge leverandøren at autopiloten ikke styrer like nøyaktig (båten går i store S-svinger i stedet for rett frem), samt at de plastslangene som brukes av de fleste båtleverandører ved hydraulisk styring har vist seg ikke alltid å holde. Da røk det på en del flere tusen - som gjorde at de pengene kommer til å stå på konto for annet morro som kan dukke opp (som f.eks. radar eller kanskje støtte til Sjøspeiderne som trenger en hjelpende hånd for å få i stand Mohawk igjen) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 

 

I seilbåt er autopilot (eller selvstyring som jeg pleier å kalle det i seilbåt) helt uvurderlig . Det avlaster skipperen på lange motorstrekk, og når man seiler alene er det uvurderlig

 

Hva er forskjell?? er man åleine er det samme om det er seilbåt for motor eller motorbåt!

 

Men jeg snakker her om motorbåt.

For meg er det fortsatt litt uvant å bruke 1 time på en strekning som vanligvis er en god dagstur da vi var på seilferie - men samtidig er det stor forskjell å styre en motorbåt i 1 time kontra en seilbåt i 6 timer. Erfaringen min er også at det kreves mer oppmerksomhet og konsentrasjon å styre en motorbåt i 30 knop enn en seilbåt i 6 knop - særlig av hensyn til alle andre på sjøen. Derfor klarer jeg meg uten autopilot.

 

Ja det er forståelig, men det er jo mange motorbåter som har lavere fart enn 30 knop.

Det er veldig behagelig med autopilot også ved fisking/dorging da holder båten samme kurs selv om vi beveger oss i båten. Men nødvendig er det jo ikke. Kartplotteren med GPS koblet opp imot autopiloten da er det veldig behagelig også ved lengre strekk i alle fartsområder 3 - 14 knop. Men utkikk må man ha for det. Radar er siste tilskudd på utstyrs fronten, nettopp montert så den har jeg ikke erfaring med enda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...