free Startet 28.Juni.2010 Del på Facebook Startet 28.Juni.2010 Etter noen tregstarter, å endel lading målte jeg i dag syrevekten på startbatteriet, 5 tipp topp celler å en helt død. batteriet er et åpent bly/syre batteri på 185 Ah 12v å identisk med det batteriet jeg bruker som forbruks batteri.Hvor gamle batteriene er vet jeg ikke men jeg har eid båten i ca 5 år. Forbruksbatteriet har har ganske like innbyrdes syrevektverdier så jeg håper at det greier en sesong til. Min dynamo er helt standard 65 A på mercruiser 4,2 D rekke6 d-tronic som leverer til et voltsensitivt rele som åpner for lading av forbruksbanken når spenningen på startbatteriet overstiger 13,7v å stenger på 12,8. motoren krever 750 cca, 950 mca eller 180 Ah etter mercruisers spec. Ankervisjen får strøm fra startbatteriet å har aldrig vært brukt uten at maskinen går, ellers er forbruket ganske sparsomelig ombord da kok og kjøl går på gass, forbruksbatteriet har jeg aldrig greid å tappe mer en 40% på ca 5 døgns ligge, startbatteriet har bestandig vært fullt, en land lading før ferien har jeg spandert å en ved opptak på høsten med en ctek xs 7000. Lønner det seg for meg å kjøpe nytt startbatteri eller forbruk? Hva er amf batteri? hva bør jeg velge? Noen som har noen tips å råd? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Vanskelig å si sikkert hva som er beste løsning, men jeg ville sjekket forbruksbatteriet (som du sier er identisk med det du har). Hvis dette er bra kan du sette det som startbatteri og kjøpe 2 relativt rimelige forbruksbatterier (det du få plass til). Dette fordi jeg _tror_ at ett 180 Ah batteri fort blir dyrere enn 2 på rundt 100 Ah, ikke minst fordi du ikke trenger å tenke på CCA/MCA osv på disse, samt at det virker som det er lettere å få en grei på pris på "volumvaren" i størrelsen 100-120 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Regner med at båten er Fjord 27 AC dvs. motorbåt. Jeg hadde levert startbatteriet på nærmeste miljøstasjon og kjøpt nytt av samme merke. (vil heller ha et pålitelig startbatteri enn et forbruksbatteri.) Jeg hadde også vurdert større dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 28.Juni.2010 Del på Facebook Svart 28.Juni.2010 Ikke uenig i at startbatteri må være på stell, men hvis en belastningstest viser at det er OK så er det vel ingen grunn til å gi det opp? Handlet nettopp batteri selv. Det var fint lite i hyllene i "180 Ah"-klassen (men så fartet jeg hysterisk rundt på en lørdag da..) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Har tenkt tanken på å dele opp banken i flere batterier for å komme bedre ut i pris,samt at en ikke trenger kranbil for å ta ut batteriet, men så er det jo kansje slik at hvis et paret batteri går føyken må en gjerne bytte begge, er alikevel litt usikker. Når det gjelder dynamoen så er det etter mitt syn unødvendig å skifte ut noe som fungerer, jeg har et instrument som viser rest kapasiteten på forbruksbanken, samt uttak og innskudd, opplever sjelden ladespenning på over 16A å som regel ligger jeg på 100% kapasitet og 5A lading når jeg legger til i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 For ordens skyld: "startbatteriet" jeg mente kunne/burde belastningstestes i forrige post var det gamle forbruksbatteriet på 180 Ah. Det med død celle må selvsagt ta turen til de evige miljøstasjoner.. Sitér dette innlegget Link to post
Manzon Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Skal du øke forbruks banken, og i såtilfell med hvor mye. Selv kjøpte jeg inn batterier fra biltema, 4x86Ah, koblet dem sammen slik at jeg totalt nå har 344Ah. Men så kom jeg over dette tilbudet. I dag treger jeg på at jeg ikke gikk for en større batteri pakke. Ser man kun på penger så er det f.eks billigere å kjøpe 2x290Ah AGM batterier enn tilsvarende SMF batterier. Får jo aldri nok strøm i båten, ungene skal jo ha både TV og pc på dager med regn. Men det får holde i noen år fremover. En positiv ting er at Biltema har 3 års garanti på disse batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Her er det gamle batteriet trygt plassert i havnas gjenvinningsstasjon Vet ikke om jeg ser noe behov for å øke batterikapasiteten på fritidsbanken, jeg bruker den ikke, når det gjelder smf eller agm så har jeg liten peiling på hva som er lurt, biltema her noe som kalles amf, hva er det? det så jo interessant ut det tab greiene. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 ...billigere å kjøpe 2x290Ah AGM batterier enn tilsvarende SMF batterier. Disse batteriene er på 200ah på 10t og 225ah på 20t. 290 beregner dem på hvertfall 100t om ikke 200t. Man bør sammenligne på kg men ikke på skryteamper fra leverandør. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
free Svart 29.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 da antar jeg at det billigste batteriet jeg kan finne som møter cca på 750 er godt nok for meg da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.