Jump to content

Størrelse på batteri vs dynamo?

Patton

Recommended Posts

Hei båtfolk. Etter nettopp å ha byttet båt har jeg et spørsmål som kanskje noen kan belyse litt. Min "nye" båt har en Vetus diesel på 42 HK (2002 mod), dynamoen er på 50 A. Batterisystemet er lagt opp bestående av to pakker med en batteriveksler: 0, 1, 2 eller begge. Den ene pakken er på 2x75A, den andre er et rimelig stort gel-batteri jeg ikke kjenner hverken alder eller A-styrke på. Uansett tror jeg det er ganske stort (jfr fysisk størrelse).

I motorens manual står det at batteri ikke bør overstige 108 A, regner med det er for at ikke dynamoen skal overbelastes - altså lade kontinuerlig for å få batteriet på topp.

Dersom batteriet er på feks 200 A, kan dette knekke dynamoen, eller er dette mer en sak hvor Vetus ønsker å være helt på den sikre siden? Synes 108 A virker lite for en batteripakke i en båt som bør ha stor kapasitet på forbrukssiden.

Mvh Patton

Til Far Out; manualen beskriver batteristørrelse i Ah. Grunnen til at jeg er litt bekymret er at vi ikke har landstrøm i hjemmehavn, har derfor ikke annen mulighet enn å lade batteriene under fart. Dersom jeg tapper ned det store batteriet i løpet av et par dager med stilleligge, må jo dynamoen jobbe rimelig hardt for å få et stort batteri på topp?

Hei Patton.

Det står litt om hvor mye her....http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm.

Som en suplering til ladingen fra helg til helg kan du investere i solpanel.

Mvh Heira.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Til Far Out; manualen beskriver batteristørrelse i Ah. Grunnen til at jeg er litt bekymret er at vi ikke har landstrøm i hjemmehavn, har derfor ikke annen mulighet enn å lade batteriene under fart. Dersom jeg tapper ned det store batteriet i løpet av et par dager med stilleligge, må jo dynamoen jobbe rimelig hardt for å få et stort batteri på topp?

Dette må være en trykkfeil eller oversettelsesfeil.

Alle vanlige dynamoer kan levere strøm opp til merkestrømmen (50A), men hard belastning senker nok levetiden. Selv bruker jeg en 55A dynamo fra en Skoda Favorit til å lade to banker over skillediode, ett startbatteri på 105Ah og en forbruksbank på 720Ah.

Jeg gjetter på at det frarådes større dynamo enn 108A pga. ekstra belastningen på rammelagrene i motoren.

GeirKS

Patton,

jeg har 45A dynamo og 3 * 120Ah batterier.

Etter å ha installert tykke ladeledninger (og fått ladespenningen opp i 14,4V) jobber dynamoen for fullt når jeg starter opp.  Etter et par timer går den ned til rundt 15A (ved daglig kjøring).

Dette fungerte helt fint på sommerferie med litt kjøring hver dag - uten behov for landstrøm/lading.

Jeg ser imidlertid nå at dynamoen ikke holder for helgeturer i høstmørke, dvs. den leverer fortsatt nesten 30A når vi er hjemme.  Heldigvis har jeg mulighet for å lade på båtplassen...

Jeg er derfor fristet til å kjøpe større dynamo.  Hadde tenkt litt på å kjøpe en fra en bilopphugger, men noen mener at dette ikke er smart da jeg ikke vet hvor lang levetid den vil ha igjen.

Ville helst hatt 90A, men så store er det usannsynlige å finne hos en hugger, så da går det fort ut 2.750 kr for en ny dansk/italiensk topolet dynamo (hos Asker Elektro Diesel) + nytt ampéremeter.

Har så langt valgt å spare de pengene (if it ain't broke, don't fix it).

Far Out

:diving

Hei Far Out, i min forrige båt investerte jeg i en ny 70 A ISKRA dynamo og en Ladac 1205 laderegulator. Dette var koblet opp mot en forbrukspakke på 2x115 A Bosch startbatterier. Denne løsningen fungerte optimalt, der hvor kameratene sprang fortvilt rundt med lange skjøteledninger i havn, satt jeg med en øl og tittet anekjenende på voltmeteret. Jeg kan anbefale en slik løsning til en eldre motor. Jeg fikk et bra tilbud gjennom en deleforhandler i Oslo på dynamo, ca 1800-1900 kr. Det er vel samme prisen som Maritim tar, men jeg slapp en dyr frakt.

I og med at den "nye" båten har en tilnærmet ny motor og dynamo hadde jeg håpet å slippe nok en investerering hos Ladac, selv om de er hyggelige og hjelpsomme folk. Tenkte jeg skulle få litt mer erfaring med båten/forbruk/lading før jeg gjør noe som helst. Jeg har ikke fått målt ladespenningen på batteriet ennå, men håper Vetus har en løsning som er god nok.

Mvh Patton

i min forrige båt investerte jeg i en ny 70 A ISKRA dynamo og en Ladac 1205 laderegulator. Dette var koblet opp mot en forbrukspakke på 2x115 A Bosch startbatterier. Denne løsningen fungerte optimalt, der hvor kameratene sprang fortvilt rundt med lange skjøteledninger i havn, satt jeg med en øl og tittet anekjenende på voltmeteret. Jeg kan anbefale en slik løsning til en eldre motor.

Da vet du jo egentlig hva som skal til :smiley: Om ditt bruksmønster gjør at du ikke får ladet opp batteriene noenlunde greit ved normal bruk er Ladac en kjempeløsning. Du får ALDRI ladet 100% uten landstrømslader men du bør jo absolutt ha en lading fra motoren som lader så mye den bare kan klare de timene motoren er i gang. Påstemplet effekt på dynamoen er det meste dynamoen klarer og skal tåle det i lengre tid selv om den nok blir bra varm når den lader for fullt. De fleste regulatorene er dog konstruert slik at i praksis får du ikke utnyttet dynamoen 100% bortsett fra de første minuttene etter motorstart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

På de årene vi hadde båten tappet jeg ned gelebatteriet 4-5 ganger, tok noen timer gange før det var oppladet igjen, men merket ikke noe spesiell varmgang i dynamoen. Eneste forskjellen er at reima slites mer, så det på at det ble svart på dynamoen etter støv fra reima. (veldig reint i motorommet på denne) Målte batteriene til 14,4 etter langturer. ( 7-9 timer) gange.

For en mnd siden var jeg å besøkte Brumle nede i Glomma. I løpet av natta ble det ene batteriet p.g.a. kjøleskapet tappet helt ned. Startet båten på det andre batteriet "dagen derpå." Slo etter dette bryteren over på det batteriet som var tomt for strøm. Turtallet på motoren sank med ca 200 r/min, så det merkes at dynamoen trekker mye krefter. Kjørte etter det i 6-7 timer. (Fra Glomma og opp i Mjøsa)Kjørte i god marsfart hele tiden. Målte batterier dagen etter og fant det helt ok. Er ikke sikker på størrelsen på dynamoen, men tror den er på 50 A.

Båten har sin faste plass i hagen.......

En 47 fot seilbåt,  som var i Karibien i fjord  hadde 1800amp forbruksbank.

Vel, 1800Ah batteri er jo bare vel 5 ganger mer enn jeg har i 27 fots Saga'n.  Selv hadde jeg for et par år siden e-mailkontakt med en amerikaner som også hadde seilt en del i Karibien, han hadde 600watt solcellepanel!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...