Al Bubba Startet 29.Juni.2010 Del på Facebook Startet 29.Juni.2010 Hei! Broren min har en Sjømann med Volvo Penta motor som har en lei tendens til å stoppe, og har da vanskeligheter med å få startet den igjen. Han mener det blir vanskeligere å få startet den igjen når motoren blir varm. Båten har stått i ca 3 år før han kjøpte den. Han har renset gassere og bensintilførselen. Han har også skiftet plugg. Er det noen som har noe godt forslag på hva som kan være feilen? Det sitter dynastarter som var ny før den ble satt på land. På forhånd takk for gode tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 29.Juni.2010 Del på Facebook Svart 29.Juni.2010 Når du skriver at bensintilførselen er renset, betyr det at tilførselen er sjekket helt tilbake til tanken, eller kun fra bensinpumpa og opp til motoren? Forutsatt at tenningen er nogenlunde riktig justert, så ville min første tanke være å sjekke om motoren får bensin fra tanken. Hvis en sil i tanken eller et filter på bensinslangen er omtrent potte-tett, vil man kanskje fort kunne få et inntrykk av at motoren stopper når den blir varm, mens den egentlig stopper etter en viss tid, hvis et passelig vakuum bygges opp i bensintilførselen. Hvis det er temperaturen som virker inn, bør kjølesystemet sjekkes, samt kontrollere justeringen tenning og ventiler. Hvis dette ser greit ut, så kan det være en tanke å skifte kondensator og pluggledning. Er alt dette på stell, så kan det være grunn til å frykte en fin sprekk i blokka, med temperaturavhengig sprekkåpning, som slipper inn kjølevann i brennkammeret når den blir passe varm. Har motoren stått 3 år på land med vann i motoren (uten nok frostvæske), er ikke det usannsynlig.Jeg har forstått det slik at sprukne topper ikke er så enkle å reparere. Da kan det altså bli spørmål om ny topp kontra ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.