Jump to content

Svartelisting av useriøse båtverksteder


Arnstein

Recommended Posts

Hørte i nyhetene forleden at myndighetene vil aktivt svarteliste useriøse bilverksteder.  Dette var i forbindelse med stadige avsløringer av lempfeldig utførelse av EU-kontroller.  Myndighetenes interesse i så henseende er vel ikke kun i bileierens interesse, men også et Helse-, Miljø- og Sikkerhetsspørsmål.

 

Hva med oss sjøfarende som bruker masser av penger til årlige servicer og vedlikehold på båtverksteder i den tro at dette er en verdikonserverende handling og ikke minst sikkerhetsforanstaltning? Finns det noen organisert kontroll og styring med standarden på arbeidene som blir utført ved båtverkstedene? Hvis ikke, skulle jeg håpe at en organisasjon med tyngde kunne påta seg dette for oss.  Jeg er villig til å støtte økonomisk, gjennom medlemsskap, en organisasjon som markant fronter denne saken.

 

Til slutt vil jeg si at peronlig har jeg ikke erfart noen graverende eksempler, men har erfart såpass at jeg fornemmer lempfeldige tendenser.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi jo denne tråden. Og forøvrigt finnes det KNBF. Jeg er sikker på at Syvert stikker innom denne tråden snart  :smiley:.

Tråden med dårlige erfaringer er grei den, men jeg sakner liksom noe mer.  Mange steder er det kun ett merkeverksted.  Da er valget litt skrint mht. alternative verksteder for reparasjoner innen garantiperioden f.eks.  Vi kan skrive innlegg i tråden "Forretninger jeg har dårlig erfaringer med" til krampa tar oss uten at det hjelper det grann, for hvilke alternativer har vi? Dette gambler også de useriøse verkstedene på.

 

Vi har selvsagt Forbrukerombudet til å ta seg av enkeltsaker eller "TV2 hjelper deg", men det beste hadde vært båtfolkets egen interesseorganisasjon, som kunne fronte saken mot bransjen og myndighetene. KNBF kan være et alternativ til dette, men jeg synes de viser for lite igjen på denne fronten.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

En viktig sak som noen absolutt burde ta tak i. Føler at båtmotorverkstedene stort sett gjør som dem vil,- liten konkurranse og arbeid i massevis. Sålenge vi ikke har reell konkurranse burde noen "holde disse aktørene i ørene" og en viss kontroll kunne hjelpe godt.

 

Forøvrig har jeg selv ikke erfaring med annet enn at regningen blir høy,- altfor høy! Har ikke selv erfart dårlig utført arbeid, men noen sikkerhet for dette har jeg jo ikke...

 

Hvis dette er viktig på bil,- vil jeg påstå at det er minst like viktig på båt.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi jo denne tråden. Og forøvrigt finnes det KNBF. Jeg er sikker på at Syvert stikker innom denne tråden snart  :rolleyes:.

Hei Andreas og dere andre  :seeya:

Jeg befinner meg i Tromsø akkurat nå. I går hadde vi møte i Sakkyndig råd for fritidsbåter og la premissene for det videre arbeidet med et obligatorisk båtførersertifikat. I dag har det vært Sjøvettkonferanse og det er positivt med all den frivillige innsatsen som gjøres rundt om i landet på dette området!

Men så til saken. KNBF samarbeider med Norges Båtbransjeforbund NORBOAT om en autorisasjonsordning for deres medlemsfirmaer for å bidra til å øke seriøsiteten i bransjen. Det å drive jakt på useriøse firmaer i båtbransjen er en lang vei å gå. Vi tror vi oppnår mye mer ved å få til en autorisasjonsordning som innebærer en viss garanti for båtfolket, samt at vi kan få en klagenemd hvor bransjen og båtorganisasjonene er representert, som kan bidra til å sikre båteierne at de får en seriøs behandling av eventuelle klagesaker.

Hilsen Syvert  :smash:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men så til saken. KNBF samarbeider med Norges Båtbransjeforbund NORBOAT om en autorisasjonsordning for deres medlemsfirmaer for å bidra til å øke seriøsiteten i bransjen. Det å drive jakt på useriøse firmaer i båtbransjen er en lang vei å gå. Vi tror vi oppnår mye mer ved å få til en autorisasjonsordning som innebærer en viss garanti for båtfolket, samt at vi kan få en klagenemd hvor bransjen og båtorganisasjonene er representert, som kan bidra til å sikre båteierne at de får en seriøs behandling av eventuelle klagesaker.

Hilsen Syvert  :rolleyes:

Det høres fint ut.  Er Sakyndig råd for fritidsbåter involvert i dette sprøsmålet også?  Jeg vil påstå at dette også har med sikkerhet på sjøen å gjøre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det høres fint ut.  Er Sakyndig råd for fritidsbåter involvert i dette sprøsmålet også?  Jeg vil påstå at dette også har med sikkerhet på sjøen å gjøre.

Hei Arnstein  :yesnod:

Nei. Denne saken har ikke vært behandlet i rådet. Dette er et prosjekt som Norges Båtbransjeforbund kjører og som KNBF støtter fullt ut!

Hilsen Syvert  :drink:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Arnstein  :yesnod:

Nei. Denne saken har ikke vært behandlet i rådet. Dette er et prosjekt som Norges Båtbransjeforbund kjører og som KNBF støtter fullt ut!

Hilsen Syvert  :flag:

Hvordan støtter KNBF prosjektet?  Riktig svar her kan bety flere medlemmer til KNBF. :drink:

 

Ser ellers av Norges Båtbransjeforbunds statutter og styresammensetning http://www.baat.aller.no/reklame/nbfvedtekter.html at det kan fort bli bukk og havresekk ved oppryddingen i bransjen.  Vi båteiere må sterkere på banen skal det bli fart på dette.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei Arnstein  :yesnod:

Nei. Denne saken har ikke vært behandlet i rådet. Dette er et prosjekt som Norges Båtbransjeforbund kjører og som KNBF støtter fullt ut!

Hilsen Syvert  :drink:

Dette må bli bukken og havresekken. Norges Båtbransjeforbund skal ivareta sine sine medlemmers interesser og ikke båteiernes.  

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Dette må bli bukken og havresekken. Norges Båtbransjeforbund skal ivareta sine sine medlemmers interesser og ikke båteiernes. :eek:

Hei Lasse  :yesnod:

Det kan synes som om Norges Båtbransjeforbund har innsett at begge parters interesser kan ivaretas gjennom en autorisasjonsordning som fungerer. Dette er nettopp et produkt av at båtbransjeforbundet har innsett at bransjen ikke er tjent med å bli oppfattet som en useriøs og lurvete bransje. Derfor mener vi i KNBF at vi, ved å støtte ordningen, kan bidra til å forplikte  Norges Båtbransjeforbund til at autorisasjonsordningen skal bli til fordel også for båteierene. Om du tror det eller ei, Lasse, så lever faktisk båtbransjen av oss båtiere! Derfor har begge parter fordel av en slik autorisasjonsordning.

KNBF støtter dette arbeidet ved at vi inviterte Båtbransjeforbundet til vårt båtting i Drammen i april for å redegjøre for ordningen. Vi planlegger nå en turne rundt om i landet for å informere vårer medlemmer i regionene om autorisasjonsordningen og selvfølgelig om forbundets arbeid. Vi tror det er mye mer å hente ved å støtte båtbransjeforbundet i dette arbeidet enn å sitte og være sure og negative!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Om du tror det eller ei, Lasse, så lever faktisk båtbransjen av oss båtiere! Derfor har begge parter fordel av en slik autorisasjonsordning.

KNBF støtter dette arbeidet ved at vi inviterte Båtbransjeforbundet til vårt båtting i Drammen i april for å redegjøre for ordningen. Vi planlegger nå en turne rundt om i landet for å informere vårer medlemmer i regionene om autorisasjonsordningen og selvfølgelig om forbundets arbeid. Vi tror det er mye mer å hente ved å støtte båtbransjeforbundet i dette arbeidet enn å sitte og være sure og negative!

Hilsen Syvert  :yesnod:

Høres fint ut. Det er korrekt at båtbransjen lever av oss. Faktisk tror jeg de ikke lever så veldig godt av oss, nettopp fordi de er inneffektive pga. generelt mye ufaglært arbeidskraft og ellers manglende proffesjonalietet administrasjon og drift.  Jeg er opptatt av at de skal leve av oss ved gi oss et skikkelig produkt tilbake som jeg kan stoke fullt og fast på.  Det kan virke som de til tider ikke har forstått sitt eget beste ved å spekulere i kundens viten og forståelse. Det vi trenger er noen som kan gi gass i arbeidet slik at bransjen forstår at vi mener alvor. Håper KNBF er en god pådriver her, og honnør skal dere ha for det arbeidet dere gjør.

 

Håper at dette ikke oppfattes som surmuling, men heller en debatt der vi kan få frem status i arbeidet og ikke minst få en pekepinn på hvor langt det er igjen til mål.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...