Jump to content

Vått møte med et cruiseskip

Buffalo

Recommended Posts

Hvordan ville de fleste av dere likt å blitt kritisert i deres yrke av personer som i utgangspunktet ikke har noen forutsetning for å uttale seg om jobben dere gjør?

Nå har jeg gått og tråkka ombord i skip i omtrent hele mitt yrkesliv og har stor respekt for navigatøren som yrkessgruppe. Og det er vel heller ikke han jeg er ute etter med mine, noen vil vel kanskje kalle det spissformulerte, uttalelser.

Det jeg prøver å sette søkelys på er den ukulturen som har vokst fram, gjerne med regel 44 i hånd, hvor småbåten ingen plass eller rettigheter har på sjøen.

Regel 44 har vi fått for at det større fartøyet ikke skal hindres i sin ferd der det har små muligheter for å manøvrere. Og vi med småbåt skal selvsagt ikke fly i veien. Men regelen er IKKE en carte blanche for å ture frem som en selv vil.

Og vi med småbåt skal selvsagt mest mulig holde oss vekk fra traffikerte leder eller separasjonssoner.

Ukulturen kommer også godt frem når personer som påberoper seg nautisk kompetanse uttaler at de ikke er interessert i å vite hvorfor seilbåter gjør som de gjør. Da har man diskvalifisert seg ganske tydelig.

Jeg har selv oppled å bli forsøkt presset på land av en liten passasjerbåt på et sted hvor jeg slet med dypgående. Han la seg kloss bak meg og tutet og tutet og innså sannsynligvis ikke at også ikkekommersielle fartøy kan ha problemer på grunn av sitt dypgående. Ukultur.

Jeg satt også engang ombord på en heromkring ganske beryktet ferge hvor en seilbåt lå på kollisjonskurs. Seilbåten kom utover fjorden under spinnaker og de hadde klart bitt over mer enn de klarte å svelge. Det blåst ganske mye og de hadde fått en voldsom pendling. Det var tydelig at de hadde lite eller ingen kontroll. Og fergen tutet og tutet og fortsatte rett fram. Vi i salongen satt med hjertet i halsen og så på. Det gikk heldigvis bra. Men leste ikke han på broa situasjonen eller ville han ikke lese situasjonen? Det hadde jo vært bedre for alle parter om han hadde brukt knappen til autopiloten istedetfor knappen til tuta. Ukultur.

Til saken: Å holde en hastighet på 16 knop med et digert cruiseskip i trange sund i Oslofjorden på en blank sommerdag er galskap. Det er fullstendig uansvarlig. Det er folk, og små unger, på strender og i små båter hele veien. Og de har en soleklar rett til å være på stranda eller i båten.

I helgen lå jeg i gjestehavna på Øye, i Hjørundfjorden, på Sunnmøre. På lørdagskvelden satt jeg i båten og slappet av og pillet mine nyinnkjøpte Kiwi-reker til 15 kroner kg. Frotset i reker og hadde det topp i kveldssola og blankstille. :)Så ser jeg at "kapteinen" på nabobåten plutselig hopper ut av båten, og hans frue byksende etter..Fredens brytes.. Mannen stiller seg opp på brygga og skubber båten sin det han makter ut fra brygga igjen.. Jeg ser han er lyn forbanna og hytter med neven utover fjorden. :) Så kjenner jeg først lett vugging og drag i båten, snur meg og ser utover fjorden.. Jaggu der kommer ikke Tide sin sightseeingbåt, katamaran, med turister på dekk og kameralinser i alle retninger.. Siden naboen agerte så veldig tenkte jeg, jaja, da får jeg vel også gjøre det da...sikkert en god grunn til det.. :) Hopper over på brygga og dytter fra... og der kom jaggu bølgene.. litt i overkant store bølger må jeg si. Vi lå 15 båter ved flytebrygga og det gikk kast i kast med bølgene. En stor Grand Banks som lå utenfor meg fikk sine kast den også. Vi var tre båter som lå med langsiden langs brygga og resterende 12 båter med akter til brygga på motsatt side. De med akter til brygga fikk nok mest.

Katamaranen kom altså innover fjorden, antakelig rundt 25 knop, slakket ned til omlag 10-15 knop og tok en sving innom 50-70 meter fra gjestehavna. En skikkelig "breisladd". ETTER at han hadde snudd 180 grader, stoppet han opp i ett minutt før han gav gass og gikk ut fjorden igjen.

Slike situasjoner er jo alltid med på å bygge "kameratskap" på brygga, finfin mulighet til å bli kjent med folk :) Etterpå sto vi 3-4 mann og var helt enig i at "dette var idiotkjøring" :)

Nabokapteinen fortalte at han ved en tidligere tilsvarende anledning hadde grepet VHF'en fatt og gitt sightseeingbåten det glatte lag, mildt sagt, på kanal 16 :) Og den ble svart med en unnskyldning fra kapteinen "on air".

Nabokapteinen fortalte at han ved en tidligere tilsvarende anledning hadde grepet VHF'en fatt og gitt sightseeingbåten det glatte lag, mildt sagt, på kanal 16 :) Og den ble svart med en unnskyldning fra kapteinen "on air".

Selvfølgelig er dette intet annet enn tull kjøring fra Tide sin båt og at enda en unnskyldning på kanal 16 kanskje hadde vært helt på sin plass.

Sier ikke noe på det.

Men hurtigbåter i rutetrafikk på vei fra A til B blir litt annerledes.

Var i en annen tråd liten forståelse fra enkelte for at Flaggruten hadde stoppet og tatt en snekke på slep i tjukk skodde på Sletta der føreren av snekka var i villrede og ikka ante hvor han var.

Argumentene for at dette var galt av Flaggruten var at de ble for sene i ruten sin og at de reisende forventet en viss punktlighet med tanke på å rekke eventuelle busser og fly videre.

Flaggruten eller andre hurtigbåter kan ikke bedrive å redusere farten for hver og en småbåt de møter på sin ferd kun for å skåne småbåtene for bølger.

Da ville jo reisetiden mellom Bergen og Stavanger i sommermånedene bli omlag 8 timer.

En kan jo ikke markere skipsleia med en strek.

Hele Vatlestraumen er leia, og dersom hurtigbåten var på tur syd så skal den holde til styrbord i leia for å gi plass til eventuell nordgående trafikk.

Intet annet enn god sjømannskap å ligge til styrbord i leia i farfann som er tildels trange og som Vatlestraumen strømfylt til tider.

Men skal gi deg rett i at det høres unødvendig ut dersom hurtigbåten var på tur nordover.

Jeg har bodd på øyen i 15 år no, så jeg vet akkuratt hvor disse jævlene går, flere 10 talls ganger for dagen!

Var hurtigbåten på vei til eller fra Bergen?

Hvor langt fra land anser du deg selv for å ha vært?

Dersom du befant deg der du sier du var og låg nesten klint opp i bergene og båten passerte deg med bare 4 meter må den jo ha vært på feil side av den røde staken som markerer grunnen der Rocknes var ned på.

Stiller meg litt tvilenede til at noen går på feil side av den staken som forøvrig står hvertfall halvannen kabel lengde fra Bjorøjlandet.

Men det spørst jo hva du regner for å ligge klint opp i begene.

Dersom du lå utenfor både lykta og den røde staken lå du neppe klint opp i bergene etter min mening, ei heller utfra hvor du i kartet påstår du befant deg.

Den kom fra flesland, og skulle til Bergen! Kjørte Nordover! Jeg kjører alltid midt i melllom rocknes forliset, og fyrtornet.. 4 meter var kansje litt kort lengde, men det kan virke sann, og det er iallefall nærmt når jeg ikke engang klarte og styre meg med bauen opp mot bølgene. Enesete jeg kunne gjøre var og ha roret fullt til styrbord, og holde meg fast! :headbang: Men den var ikke mere en 5-7 meter fra rocknes forliset, og jeg var vell 3 meter bortenfor den, så rundt 10 meter kan jeg slå fast på, uten at er usannsynligt! :smash: BASTA!

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Zenit:

du er jo helt på viddene, er nesten så ille at jeg nesten spør om hva du har røyket til lunch...

om en person i en småbåt blir forbikjørt av en annen båt, og føler det er uhyggelig nærme og oppfatter situasjonen som farlig, DA ER PASSERINGEN FOR NÆRME! har INGENTING med å "rekke ruta si" eller skipsleia å gjøre. du kan komme med regler og lover å fleng, det hjelper bare ikke. en mann kan være verdens beste navigatør, MEN det sier ikke at kompisen hans som er navigatør er flink og ikke gjør slike sprell.

4meter, 10 eller 20, det er enda raskt! i 25knop går båten faktisk i 12.86meter per sekund, da snakker vi under halvsekundet i distanse mellom båtene... synes du VIRKELIG det er fornuftig? det er heller ikke snakk om å redusere farten, det er snakk om å bruke di 3hjernecellene som trengs for å ta HENSYN å heller legge seg 100m utenfor, og vedder greit på at det ikke hadde kostet han mer enn knappe 20sekunder.

Jeg har bodd på øyen i 15 år no, så jeg vet akkuratt hvor disse jævlene går, flere 10 talls ganger for dagen!

Den kom fra flesland, og skulle til Bergen! Kjørte Nordover! Jeg kjører alltid midt i melllom rocknes forliset, og fyrtornet..

Men dersom du var midt mellom den røde staken og lykta på andre siden kan du jo umulig ha ligget klint oppi bergene som du skrev tidligere da.

Dersom du alltid seiler midt mellom den røde staken som ble satt ut etter Rocknes forliset og lykta på andre siden av Vatlestraumen så er du jo selv midt i leia.

Bare sånn til orientering.

Redigert av Zenit (see edit history)

Zenit:

4meter, 10 eller 20, det er enda raskt! i 25knop går båten faktisk i 12.86meter per sekund, da snakker vi under halvsekundet i distanse mellom båtene... synes du VIRKELIG det er fornuftig? det er heller ikke snakk om å redusere farten, det er snakk om å bruke di 3hjernecellene som trengs for å ta HENSYN å heller legge seg 100m utenfor, og vedder greit på at det ikke hadde kostet han mer enn knappe 20sekunder.

Som nevnt litt lenger oppe driver jeg altså og kjører litt hurtigbåt selv på min fritid. (ikke Tide)

Der snakker vi rundt 36 knop så en viss anelse om hastigheter og stopplengder føler jeg jeg sitter inne med.

Tror ikke du har lest alle innleggene her, men poenget her var at i følge den posten til Sjømann kunne neppe han eller hurtigbåten være der det ble havdet.

Med mindre klint oppi bergene betyr ca 300 meter fra land.

Den røde staken det snakkes om ligger knappe 2 kabler fra land og han var altså 3 meter utenfor denne.

På den måten virket historien litt tynn.

Er jo greit med gode historier, men LITT fornuft må det jo være i dem.

Så dere vil si at det var helt unødvendig av meg og flekke fingen til Tide hutigbåten som kjørte 4 meter fra min babord side, og jeg lå nesten klint opp i bergene, LAAANGT ute fra skipsleia!

HSD/tide har vel vært ute i hardt vær før når det gjelder måten hurtigbåtene deres kjører på...

Vi kom slepende på en flytebrygge nordover Vatlestraumen i fjor da Teisten eller Tjelden innhentet oss og raste forbi på full gass, fikk snudd båten (min gamle vernøy 430 sl) med baugen mot bølgene, fikk satt motoren i fri. Når bølgene kom,da kom propellen min opp av sjøen grunnet størrelsen på bølgene, heldigvis var vi et stykke fra land og hadde langt slep mellom båten og bryggen...

Så ja Sjømann.22 jeg skjønner deg veldig godt at du viste fingen, hadde gjort det samme selv...

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Tror ikke du har lest alle innleggene her, men poenget her var at i følge den posten til Sjømann kunne neppe han eller hurtigbåten være der det ble havdet.

Med mindre klint oppi bergene betyr ca 300 meter fra land.

Den røde staken det snakkes om ligger knappe 2 kabler fra land og han var altså 3 meter utenfor denne.

Tar du ikke minst litt feil her, Zenit?

Avstanden mellom Revskolten og den røde staken er da ikke stort mer enn en halv kabellengde?

Og det er vitterlig feil side av leia for nordgående fartøy....

Tar du ikke minst litt feil her, Zenit?

Avstanden mellom Revskolten og den røde staken er da ikke stort mer enn en halv kabellengde?

Og det er vitterlig feil side av leia for nordgående fartøy....

Nei tar ikke feil her.

Er lykten på andre siden av vatlestraumen jeg tenker på, altså lykta over på fastladet.

Og er også det jeg mener at dersom nordgående hurtigbåt har vært så nærme så Sjømann påstår så har den selvfølgelig vært langt over i feil side i leia.

At nordgående fartøy ligger så langt til babord i leia har jeg vanskelig for å forstå.

Det er mye som er vanskeligt og forstå du! :rolleyes: Og jeg kunne ikke gått noe serlig nermere bjorøylandet, då hadde jeg gått rett på fyrtornet, og derfor holder jeg meg alltid nermere rocknes forliset, en fyrtårnet. Hurtigbåten har flere 100 meter og gå på, og hva ville den gjort om den møtte en stor båt? Då kommer de i kolisjonsretning, og tviler på Tide båten hadde viket noe serligt. :headbang:

Det er mye som er vanskeligt og forstå du! :rolleyes: Og jeg kunne ikke gått noe serlig nermere bjorøylandet, då hadde jeg gått rett på fyrtornet, og derfor holder jeg meg alltid nermere rocknes forliset, en fyrtårnet.

Så dersom du var så nærme lykten og båten passerte deg så nærme som du sier så må den jo også vært på innsiden av den røde staken da?

Det er ingen røde staker der mister! Det er en rød blåse lignende ting, den flyter, og beveger seg hele tiden i strømmen. Er sikkert festet med kjetting eller noe sant.... Og Det var ganske strøm, så den og fyrtornet var ganske nerme, og hurtigbåten var vell 7 meter på utsiden av den, og dermed 10 meter fra meg! Og dette er Farligt nærmt! :headbang:

At nordgående fartøy ligger så langt til babord i leia har jeg vanskelig for å forstå.

Hadde jeg hatt dårlig tid hadde jeg gått sånn

sjomann2.jpg

Dypt vann er det plenty av.

Det finnes drittsekker overalt, og noen av dem står på broa.

Jeg skjønner forresten ikke hvorfor lystbåt førere (LBF) skal se på yrkes sjøfolk som noe spesielt.

Sannsynligvis har vi LBFer høyere kunnskapsnivå, mer utdannelse, lenger yrkeserfaring og høyere intelligens en de har.

De fleste av oss kunne sikkert ha lært oss jobben deres på et år. Usikker på om mange av dem kunne lært seg våre.

Og av og til er vi bedre sjøfolk.

Ukulturen kommer også godt frem når personer som påberoper seg nautisk kompetanse uttaler at de ikke er interessert i å vite hvorfor seilbåter gjør som de gjør. Da har man diskvalifisert seg ganske tydelig.

Rekner med det er meg du sikter til i forbindelse med hva jeg skrev i en annen tråd her.

Å blande mine uttalelser der inn i en tråd som her omhandler noe helt annet er bare tull. Det er utrolig stor forskjell på å ferdes i tett trafikkerte trange farvann med mye fritidstrafikk og kun i åpent farvann. Helt klart at en fører av nyttefartøy i slike farvann som det er snakk om her har behov for en viss forståelse av hvordan seilbåter føres. Der jeg ferdes er det alltid nok av plass og jeg har ingen som helst betenkeligheter med å gi seilbåten masse plass (de få man møter). Men at min jobbproffesjonalitet blir trukket frem her, pga av at jeg synes at en seilbåtfører oppførte seg uansvarlig i en situasjon mellom flere fritidsbåter, synes jeg er uhørlig.

Må innrømme at jeg satte uttalelsene mine litt på spissen i den andre tråden, ett og annet grunnleggende vet jeg om hvordan de oppfører seg. Glemte selvfølgelig når jeg skrev det at her inne blir alle uttalelser analysert frem og tilbake i alle retninger og lagret på harddisk. Men det husker jeg neste gang :lol:

Grunnen til at jeg skrev det slik jeg gjorde i den andre tråden, var for å gjøre selbåtførere oppmerksomme på at det med dagens krav om opplæring blant fritidsbåtførere, er det MANGE på sjøen som ikke har peiling på hva som skjer ombord i en seilbåt. Det som er en selvfølge for de som har seilbåt trenger ikke virke forståelig for de som ikke har peiling. Mitt inntrykk er dog at de aller fleste som har seilbåt kan mere om regelverk enn de aller fleste som har motorbåt. Av og til virker det desverre som de har tilegnet seg kunnskapen for å kunne stå på sin rett.

Nå har jeg lest gjennom dette flere ganger, for å se om jeg har skrevet noe som kan mistolkes, slik at jeg fremstår som en uansvarlig navigatør. Konklusjonen blir at jeg egentlig gir litt f#¤n. Alle tolker ting på forskjellig vis og slik de vil, men tror det ble noenlunde greit for de fleste, selv om jeg ikke kan dokumentere det :wflag:

Nok om det, uten at jeg har peiling på cruiseskip heller kan jeg jo tenke meg til at de har en minimummanøver fart på ca 6 knop, muligens noe lavere hvis de har podder. Er farta for høy kan man jo ta en telefon til losene, er som oftest de som har mest å si på farta i området. Det er jo de som er kjentfolk og som de på skipet stoler på at har kunnskap om området. men selvfølgelig har kapteinen til slutt ansvaret. Nå har jeg sittet så lenge med dette innlegget at jeg ikke husker om dette var et tema i denne tråden eller en annen :lol:

Jeg har også hatt ett ubehagelig møte med en hurtigbåt. Lå og fisket med baugen mot land ca 20 meter fra bergveggen. Rundt neset kom hurtigbåten i sin vanlige fart. Jeg rakk såvidt å snelle inn og starte motoren før bølgene slo over hekken og fyllte båten med et par hundre liter vann. Visst ble jeg forbanna, men bare på meg selv. Jeg VISSTE at den kom i den farta den gjorde og i den retninga den gjorde. Den gjør det hver dag til samme tidspunkt. Jeg koste meg, fikk fisk og glemte helt klokka. Ble litt kaos og rotesjø når bølgene slo tilbake fra bergveggen. I dag har jeg klistret fast laminerte rutetider ved rattet :lol: Anbefaler også andre å sette seg inn i trafikksituasjonen i de områdene de oppholder seg mest..

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Hadde jeg hatt dårlig tid hadde jeg gått sånn

sjomann2.jpg

Sannsynligvis har vi LBFer høyere kunnskapsnivå, mer utdannelse, lenger yrkeserfaring og høyere intelligens en de har.

Slike uttalelser vitner ikke akkurat om videre høy intelligens.

Du kan jo kanskje fortelle litt om hvordan du tror navigatør utdannelsen går for seg.

Det tar 6 år på skolebenken (2 år på skole så 2 år som lærling så 2 år til på skole) og etter det trenger nok de fleste en del fartstid gjerne i form av Kadett tid før de i det hele tatt kan løse navigatør sertifikatet. For å opparbeide seg D2 (Overstyrmann) og D1 (Kaptein) trenges ytterligere x-antall måneder, gjerne også år.

Selv om en ikke trenger D1 for å kjøre hurtigbåt så har flere av Styrmennene og Kapteinene dette sertifikatet.

Og hva i huleste betyr det om en har vært lærer i 30 år? Skulle du da liksom vært en bedre navigatør enn en som har dette som jobben sin?

er jo ikke rett og sette folk i fare, pga. du har dårlig tid! :headbang:

Og det skal du huske hver gang fremover når du er forbannet på at hurtigbåten, ferja, bussen, toget eller flyet er forsinket. Det er som regel en grunn til det. Men alt for mange blir utrolig hissige og sure pga av at de mister noen minutter og det kan påvirke føreren, uten at jeg på noen måte skal forsvare at båten kom så nært som du har forespeilet her.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Og hva krever D5?

Og hva beror min intelligens - den er på vei mot amøbestadiet*, så det velger jeg å forbigå i tayshet.

(*sikter ikke til en av kostene på OT på noen måte).

Oops, glemte hvordan jeg tror veien til skipper jobben er.

Før var det fartstid som matros, sjømannsskolen 2 og 1 (husker ikke hva de heter) så fartstid som 2. og 1. styrmann. så er det litt uklart, men overstyrmann måtte ha "skipper utdanning" og så etter fartstiden som overstyrmann ble de utvalgte skipper.

Tror på ingen måte at en skipper på noen måte "står tilbake" for en LBF, men de representerer bare 5% av sjømannsstanden. Har truffet noe styrmenn og maskinister som er helt fjerne - ingen trikkeresaint.gif - hmmm.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...