Jump to content

Vått møte med et cruiseskip


Buffalo

Recommended Posts

Slike uttalelser vitner ikke akkurat om videre høy intelligens.

Tror nok dette var ironisk ment fra 2nd Trikker'n, han får korrigere meg hvis det er feil.

 

Du kan jo kanskje fortelle litt om hvordan du tror navigatør utdannelsen går for seg.

 

Det tar 6 år på skolebenken ......

 

Selv om en ikke trenger D1 for å kjøre hurtigbåt så har flere av Styrmennene og Kapteinene dette sertifikatet.

 

Det hjelper ikke med 100 års utdannelse og hele alfabetrekka av sertifikater i lomma dersom en har den arrogante holdningen at en eier sjøen og alle andre bare har med å holde seg unna.

Link to post

Og det skal du huske hver gang fremover når du er forbannet på at hurtigbåten, ferja, bussen, toget eller flyet er forsinket. Det er som regel en grunn til det. Men alt for mange blir utrolig hissige og sure pga av at de mister noen minutter og det kan påvirke føreren, uten at jeg på noen måte skal forsvare at båten kom så nært som du har forespeilet her.

 

Hvorfor skal kapteinen bli sur for dette då? Det er jo ikke han som kommer for seint... Han kommer kansje litt for sein til neste ''stasjon'' Men det er jo ikke hannes feil at folk ikke får ræven sin ombord.. Han har adgang til faste tider, så vist det hadde vært meg, hadde jeg kjørt til min tid... Hadde ikke ventet på noen som kommer løpende og vifter med armene.. Det er de sjøl som er forsinket, og får ta konsekvensene av det sjøl! Det er der vi kommer inn på og ta hensyn, og hvordan kan kapteinen ta hensyn, når han har det travelt, og må kjøre langt ute av leia, og sette andre på sjøen i fare! Ta Hensyn, Bruk Sjøvett!!! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Hvorfor skal kapteinen bli sur for dette då? Det er jo ikke han som kommer for seint...

Fordi han vet at han får kjeft - av en eller an annen administrator spire, som vet at hans egen fremtid bl.a. måles i hvor godt han får båtene til å holde ruta.

 

Skrekk eksempelet her er Oslo spor..oops - Ruter. Der er det viktigere at trikken holder ruta enn at den frakter passasjerer.

 

 

Link to post

Tror på ingen måte at en skipper på noen måte "står tilbake" for en LBF, men de representerer bare 5% av sjømannsstanden. Har truffet noe styrmenn og maskinister som er helt fjerne - ingen trikkeresaint.gif - hmmm.

 

Har også truffet fjerne folk på forskjellige fartøy, deriblant trikkere også.

Regner da også med at enkelte opp gjennom tidene har funnet meg fjern, men det har jeg ellers ryggrad til å bære.

Link to post

Er det noen her som kan si noe med sikkerhet mht slike skips minimums fart for å sikre sikker manøvrering som forskriftene sier for dette området?

 

Kan ikke se at noen har villet kommentere denne. Er det ingen her med maritim kompetanse som ønsker å uttale seg? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er vel litt forskjell fra skip til skip, men sikker styrefart overstiger nok ikke 10 knop for veldig mange. F.eks "SS Norway" og "QE 2" ville gjerne ha ca 10 knop som minimum og ikke mange båter i dag trenger vel mer enn de vil jeg tro.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Og det skal du huske hver gang fremover når du er forbannet på at hurtigbåten, ferja, bussen, toget eller flyet er forsinket. Det er som regel en grunn til det. Men alt for mange blir utrolig hissige og sure pga av at de mister noen minutter og det kan påvirke føreren, uten at jeg på noen måte skal forsvare at båten kom så nært som du har forespeilet her.

 

Da er kanskje løsningen å gjøre slik de har gjort i trafikken på land og sette på en fartsperre. Vi hadde Flybussene til Gardermoen som etterhvert begynte å kjøre farlig fort. Nå er vel maks hastighet på bussene 100 km/t. Blir presset på kaptein og mannskap så stort at de må bryte lover og regler for å overholde krav fra ledelsen må en gjøre noe slikt også til sjøs.

Link to post
Det er vel ikke snakk om å bryte lover og regler, men da heller et spørsmål om å utøve godt eller dårlig sjømannskap.

 

Er vel litt hvordan en ser det det... Har ikke tenkt å starte en ny runde med masse sitater fra sjøveisreglene, men må allikevel påpeke at det står noe om aktsomhet og sikker fart i nevnte regler. Det å holde stor fart og liten avstand må vel kunne sises å være et brudd og ikke bare dårlig sjømannskap eller?

Link to post

Kan ikke se at noen har villet kommentere denne. Er det ingen her med maritim kompetanse som ønsker å uttale seg? :confused:

Sorry, det tok litt tid. (Jeg feil-stavet navnet, og fant henne ikke med en gang)

 

Iflg. min logg seilte Aidacara slik i Oslofjorden:

 

Innover

Hurum 19

Drøbak 15

Søndre Langåra 18

Indre fjord 19

 

Utover

Indre fjord 19

Lågøya 11

Mellom Aspond og Håøya 7 -9

Fra Aspond til Askholmene 12

Askholmene 6 - 9

Drøbak 10

Hurum 19

 

Alle hastigheter er SOG i knop.

 

Etter å ha sett på passering av de trangeste stedene velger jeg å tro at minste styrefart er mellom 6 og 8 knop. Men dette er ren gjetting. Jeg har ingen erfaring fra styrefart på cruiseskip.

 

Hastigheten "overall" er litt høyere enn Danskebåtene og Kielfergene. Men ubetydelig lite.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

 

Iflg. min logg seilte Aidacara slik i Oslofjorden:

 

Innover

Hurum 19

Drøbak 15

Søndre Langåra 18

Indre fjord 19

 

Utover

Indre fjord 19

Lågøya 11

Mellom Aspond og Håøya 7 -9

Fra Aspond til Askholmene 12

Askholmene 6 - 9

Drøbak 10

Hurum 19

 

Alle hastigheter er SOG i knop.

 

Hastigheten "overall" er litt høyere enn Danskebåtene og Kielfergene. Men ubetydelig lite.

 

Litt for mye fritid eller?

Link to post

vel, gidder ikke å lese alt dette styret heller.. men de fleste som kjører båten og ferjer i dag er faktisk maskinister!! på bruen er det to stoler.. den ene til maskinisten og den andre til kapteinen. kjent sak at det er maskinisten som bruker å sitte å styre.. også har du det med sikt og autopiloten da.. på hurtibåter er det bare å legge ifra land også ut kaien.. også er det kaffe tid og autopiloten som begynner å gå.. den oppfatter ikke små joller.

 

bare for å ha sagt det også.. jeg er kart ing. men har vært nok på broen for å kunne uttale meg.

Link to post

Vist det du mener er at kapteinen/styrman bare går fra kai, setter på auto-pilot, og stikk ned i byssen, så tar du rimeligt feil! Tror ikke en sjel hadde gjort dette selv med verdens mest nøyaktige auto-pilot. Og du sier du har vært nok på broen for og utale deg, hvem sin bro då? Broen i eventyret om de 3 bukkene bruse? :crazy: En kaptein hadde alldri forlatt styrehuset vist ikke det satt en styrman/maskinist eller en som kan føre båten der! :smash:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Tror ikke en sjel hadde gjort dette selv med verdens mest nøyaktige auto-pilot.

 

Det tror ikke jeg heller, men kapteinen på hurtigruteskipet "Polarlys" sa i juni 1999 da vi passerte gjennom noen av de trangeste områdene på vei nordover at autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig enn de hadde muligheten til ved manuell styring. Og den som "styrte" båten var en CD tilsendt fra hovedkontoret og med regelmessige oppdateringer. Noen som sa Nintendo?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig

 

Det kan den gjøre.

Jeg tror det er Stena Line som har egne RTK stasjoner til dette i Gbg og Frederikshavn.

Med det rette utstyret er "styringsfart" gått ut på dato. K-pos eller lignende.

Det er fullt mulig å gå med en knops fart ut Oslofjorden med et cruiseskip uansett vind.

 

Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg.

Link to post

Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg.

 

Neppe fra en av "disse".

 

Åtte av ti grunnstøtinger skyldes menneskelig svikt.

 

– Vi finner eksempler på navigatører som sovner ved roret, eller som er påvirket. De mest utbredte årsakene er likevel navigasjonsfeil eller feil bruk av kart. Forbausende mange fartøyer har ikke godt nok kartmateriell, sier Kristiansen.

 

Safe passage!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det tror ikke jeg heller, men kapteinen på hurtigruteskipet "Polarlys" sa i juni 1999 da vi passerte gjennom noen av de trangeste områdene på vei nordover at autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig enn de hadde muligheten til ved manuell styring. Og den som "styrte" båten var en CD tilsendt fra hovedkontoret og med regelmessige oppdateringer. Noen som sa Nintendo?

 

Akkuratt, det er alltid noen i styrehuset! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...