Vestkystseiler Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Slike uttalelser vitner ikke akkurat om videre høy intelligens. Tror nok dette var ironisk ment fra 2nd Trikker'n, han får korrigere meg hvis det er feil. Du kan jo kanskje fortelle litt om hvordan du tror navigatør utdannelsen går for seg. Det tar 6 år på skolebenken ...... Selv om en ikke trenger D1 for å kjøre hurtigbåt så har flere av Styrmennene og Kapteinene dette sertifikatet. Det hjelper ikke med 100 års utdannelse og hele alfabetrekka av sertifikater i lomma dersom en har den arrogante holdningen at en eier sjøen og alle andre bare har med å holde seg unna. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Og det skal du huske hver gang fremover når du er forbannet på at hurtigbåten, ferja, bussen, toget eller flyet er forsinket. Det er som regel en grunn til det. Men alt for mange blir utrolig hissige og sure pga av at de mister noen minutter og det kan påvirke føreren, uten at jeg på noen måte skal forsvare at båten kom så nært som du har forespeilet her. Hvorfor skal kapteinen bli sur for dette då? Det er jo ikke han som kommer for seint... Han kommer kansje litt for sein til neste ''stasjon'' Men det er jo ikke hannes feil at folk ikke får ræven sin ombord.. Han har adgang til faste tider, så vist det hadde vært meg, hadde jeg kjørt til min tid... Hadde ikke ventet på noen som kommer løpende og vifter med armene.. Det er de sjøl som er forsinket, og får ta konsekvensene av det sjøl! Det er der vi kommer inn på og ta hensyn, og hvordan kan kapteinen ta hensyn, når han har det travelt, og må kjøre langt ute av leia, og sette andre på sjøen i fare! Ta Hensyn, Bruk Sjøvett!!! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Hvorfor skal kapteinen bli sur for dette då? Det er jo ikke han som kommer for seint... Fordi han vet at han får kjeft - av en eller an annen administrator spire, som vet at hans egen fremtid bl.a. måles i hvor godt han får båtene til å holde ruta. Skrekk eksempelet her er Oslo spor..oops - Ruter. Der er det viktigere at trikken holder ruta enn at den frakter passasjerer. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Men så er det viktigt at passasjerene også holder ruta! Kjører kapteinen beint på tiden han skal, så hadde han sluppet og hatt det travelt! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Tror nok dette var ironisk ment fra 2nd Trikker'n, han får korrigere meg hvis det er feil. Jeg skal ikke korrigere deg. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Tror på ingen måte at en skipper på noen måte "står tilbake" for en LBF, men de representerer bare 5% av sjømannsstanden. Har truffet noe styrmenn og maskinister som er helt fjerne - ingen trikkere - hmmm. Har også truffet fjerne folk på forskjellige fartøy, deriblant trikkere også. Regner da også med at enkelte opp gjennom tidene har funnet meg fjern, men det har jeg ellers ryggrad til å bære. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Er det noen her som kan si noe med sikkerhet mht slike skips minimums fart for å sikre sikker manøvrering som forskriftene sier for dette området? Kan ikke se at noen har villet kommentere denne. Er det ingen her med maritim kompetanse som ønsker å uttale seg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Det er vel litt forskjell fra skip til skip, men sikker styrefart overstiger nok ikke 10 knop for veldig mange. F.eks "SS Norway" og "QE 2" ville gjerne ha ca 10 knop som minimum og ikke mange båter i dag trenger vel mer enn de vil jeg tro. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Trykkern Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Og det skal du huske hver gang fremover når du er forbannet på at hurtigbåten, ferja, bussen, toget eller flyet er forsinket. Det er som regel en grunn til det. Men alt for mange blir utrolig hissige og sure pga av at de mister noen minutter og det kan påvirke føreren, uten at jeg på noen måte skal forsvare at båten kom så nært som du har forespeilet her. Da er kanskje løsningen å gjøre slik de har gjort i trafikken på land og sette på en fartsperre. Vi hadde Flybussene til Gardermoen som etterhvert begynte å kjøre farlig fort. Nå er vel maks hastighet på bussene 100 km/t. Blir presset på kaptein og mannskap så stort at de må bryte lover og regler for å overholde krav fra ledelsen må en gjøre noe slikt også til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Blir presset på kaptein og mannskap så stort at de må bryte lover og regler for å overholde krav fra ledelsen må en gjøre noe slikt også til sjøs. Det er vel ikke snakk om å bryte lover og regler, men da heller et spørsmål om å utøve godt eller dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Det er vel ikke snakk om å bryte lover og regler, men da heller et spørsmål om å utøve godt eller dårlig sjømannskap. Er vel litt hvordan en ser det det... Har ikke tenkt å starte en ny runde med masse sitater fra sjøveisreglene, men må allikevel påpeke at det står noe om aktsomhet og sikker fart i nevnte regler. Det å holde stor fart og liten avstand må vel kunne sises å være et brudd og ikke bare dårlig sjømannskap eller? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 (redigert) Kan ikke se at noen har villet kommentere denne. Er det ingen her med maritim kompetanse som ønsker å uttale seg? Sorry, det tok litt tid. (Jeg feil-stavet navnet, og fant henne ikke med en gang) Iflg. min logg seilte Aidacara slik i Oslofjorden: Innover Hurum 19 Drøbak 15 Søndre Langåra 18 Indre fjord 19 Utover Indre fjord 19 Lågøya 11 Mellom Aspond og Håøya 7 -9 Fra Aspond til Askholmene 12 Askholmene 6 - 9 Drøbak 10 Hurum 19 Alle hastigheter er SOG i knop. Etter å ha sett på passering av de trangeste stedene velger jeg å tro at minste styrefart er mellom 6 og 8 knop. Men dette er ren gjetting. Jeg har ingen erfaring fra styrefart på cruiseskip. Hastigheten "overall" er litt høyere enn Danskebåtene og Kielfergene. Men ubetydelig lite. Redigert 1.Juli.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Iflg. min logg seilte Aidacara slik i Oslofjorden: Innover Hurum 19 Drøbak 15 Søndre Langåra 18 Indre fjord 19 Utover Indre fjord 19 Lågøya 11 Mellom Aspond og Håøya 7 -9 Fra Aspond til Askholmene 12 Askholmene 6 - 9 Drøbak 10 Hurum 19 Alle hastigheter er SOG i knop. Hastigheten "overall" er litt høyere enn Danskebåtene og Kielfergene. Men ubetydelig lite. Litt for mye fritid eller? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Litt for mye fritid eller? Nei det er automatisert. Sitér dette innlegget Link to post
grusapa Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 vel, gidder ikke å lese alt dette styret heller.. men de fleste som kjører båten og ferjer i dag er faktisk maskinister!! på bruen er det to stoler.. den ene til maskinisten og den andre til kapteinen. kjent sak at det er maskinisten som bruker å sitte å styre.. også har du det med sikt og autopiloten da.. på hurtibåter er det bare å legge ifra land også ut kaien.. også er det kaffe tid og autopiloten som begynner å gå.. den oppfatter ikke små joller. bare for å ha sagt det også.. jeg er kart ing. men har vært nok på broen for å kunne uttale meg. Sitér dette innlegget Mitt Selco 13 prosjekt Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Vist det du mener er at kapteinen/styrman bare går fra kai, setter på auto-pilot, og stikk ned i byssen, så tar du rimeligt feil! Tror ikke en sjel hadde gjort dette selv med verdens mest nøyaktige auto-pilot. Og du sier du har vært nok på broen for og utale deg, hvem sin bro då? Broen i eventyret om de 3 bukkene bruse? En kaptein hadde alldri forlatt styrehuset vist ikke det satt en styrman/maskinist eller en som kan føre båten der! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Tror ikke en sjel hadde gjort dette selv med verdens mest nøyaktige auto-pilot. Det tror ikke jeg heller, men kapteinen på hurtigruteskipet "Polarlys" sa i juni 1999 da vi passerte gjennom noen av de trangeste områdene på vei nordover at autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig enn de hadde muligheten til ved manuell styring. Og den som "styrte" båten var en CD tilsendt fra hovedkontoret og med regelmessige oppdateringer. Noen som sa Nintendo? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
o.b.lix Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Dere i små båter må også forstå at navigatører av yrke er for profesjonelle navigatører å rekne selv om det for dere kanskje ikke alltid her forståelse for det eller for dere ser slik ut. Ikke mye som er profesjonelt over denne artikkelen da? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig Det kan den gjøre. Jeg tror det er Stena Line som har egne RTK stasjoner til dette i Gbg og Frederikshavn. Med det rette utstyret er "styringsfart" gått ut på dato. K-pos eller lignende. Det er fullt mulig å gå med en knops fart ut Oslofjorden med et cruiseskip uansett vind. Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg. Neppe fra en av "disse". Åtte av ti grunnstøtinger skyldes menneskelig svikt. – Vi finner eksempler på navigatører som sovner ved roret, eller som er påvirket. De mest utbredte årsakene er likevel navigasjonsfeil eller feil bruk av kart. Forbausende mange fartøyer har ikke godt nok kartmateriell, sier Kristiansen. Safe passage! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det er fullt mulig å gå med en knops fart ut Oslofjorden med et cruiseskip uansett vind. Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg. Hehe, men ikke uansett cruiseskip Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Zenit Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det er fullt mulig å gå med en knops fart ut Oslofjorden med et cruiseskip uansett vind. Nå får jeg kjeft av ekspertisen tenker jeg. 1 knop forover og 35 knop vind rett tvers? Lykke til med den. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Det tror ikke jeg heller, men kapteinen på hurtigruteskipet "Polarlys" sa i juni 1999 da vi passerte gjennom noen av de trangeste områdene på vei nordover at autopiloten manøvrerte mye bedre/mere nøyaktig enn de hadde muligheten til ved manuell styring. Og den som "styrte" båten var en CD tilsendt fra hovedkontoret og med regelmessige oppdateringer. Noen som sa Nintendo? Akkuratt, det er alltid noen i styrehuset! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Trykkern Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 1 knop forover og 35 knop vind rett tvers? Lykke til med den. Ja, hvorfor ikke prøve? I dag er det vel det motsatte forholdet som er standarden Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Ja, hvorfor ikke prøve? Fordi det ikke lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.