Jump to content

Sirkulasjonspumpe Penta MD21B / Indenor XDP 4/90


HansO

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg holder på å overhale min "kjære" Penta Motor.

I den forbindelse trenger jeg ny sirkulasjonspumpe. Denne kan verken den lokale Penta pusheren eller bildeleforhandleren skaffe tilveie.

 

Noen der ute som kan hjelpe meg - med pumpe eller adresse til noen som fortsatt kan tenkes å ha den?

Link to post
Share on other sites

Her er en som påstår å ha dem meste til MD21A. Imidlertid er jeg høyst usikker på om den pumpa du skal ha er den samme på MD21A og ...B. Jeg har en vag fornemmelse at de er ulike på dette området. Flere her inne vet nok det bedre enn meg, noen som kan supplere med mer info...? Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Knut1955, Jeg bor i KRS og har forsøkt både Sylindersevice og Lunde... Desverre uten suksess.

Ronald, han med delene hadde heller ikke sirkulasjonspumpen.

 

Jeg har funnet en del informasjon her på forument vedr forskjellige varianter av Indenor XD4/90 motoren som vist nok er grunnlaget for både Penta varianten og en Sabb variant. Desverre har de alle forskjellig marinisering - som denne pumpen er en del av.

 

Noen andre som kjenner en skrotnisse med låven (båthuset) full av gamle deler?

Link to post
Share on other sites

Indenor XDP4/90 har vært benyttet i mange biler:

 

Men desverre så er ikke sirkulasjonspumpa helt identisk på bil og båtutgaver av denne motoren! Båtversjonen har litt andre stusser, for å passe sammen med varmeveksler etc. Men et skikkelig verksted bør kunne bytte lagre på den du har, selv om det er litt arbeid er det et greit alternativ når det ikke er mulig å få tak i ny pumpe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode tips.

Forsøkte å kontakte mange av de ovenfor.

De fleste pumpene var solgt - eller ikke for salg. Tydelig at det er mangelvare, og mange om beinet.

Heldigvis har jeg en bekjent som er tyllekunstner på mekaniske saker.

Løsningen ble å kjøpe en bilpumpe "Renault - Indenor", og dreie ut impeller-systemet. Dette ble så sveist inn på den gamle pumpen.

Det ser ut til å funke så langt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...