Jump to content

Forvirret autopilot


Far Out

Recommended Posts

Far Out har en autopilot som heter "Pinta - Automatic Helmsman" og som sikkert er fra 1968, da båten var ny.

 

Bilde

 

Denne klarer fint å holde sydlige kurser, men når jeg styrer mot den nordlige delen av kompasset begynner båten å svinge med stadig økende utslag til hver side.

 

Maskinen er enkel å betjene.  Den har en av/på knapp og en min/max skrubryter for sensitivitet.  I tillegg er det en clutch som kobler den av og på styresystemet.  Denne clutchen kobler man inn når båten er på rett kurs, og så styrer den selv samme vei.

 

Dersom maskinen hadde hatt en innstilling for "demping" ville jeg prøvd å skrudd denne opp.  Kanskje det finnes noe inni boksen?

 

Er det noen som har gode råd?

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

, men at kompasset virker mye bedre på kurser mot sør enn mot nord på samme sted :rolleyes:....

Har lest om dette tidligere i bl.a. Båtmagasinet. Dette er et kjent problem, autopiloter basert på fluxgate-kompass er ustabile på nordlige kurser. Husker desverre ikke hva som var mottiltak, men mener det var mulig å justere bort det meste. Plassering av kompasset ombord hadde også innvirkning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

 

I den bruksanvisningen, som er skrevet på en litt dårlig skrivemaskin, står det at det er et magnetkompass med en lommelyktspære over, hvor halve kompasskiven er ugjennomsiktig, som sammen med to fotodioder på en diagonal stang under (som kan rotere med båtens kurs) som styrer det hele.  Det er også endel slepekontakter som sørger for elektrisk forbindelse når alt snurrer rundt.  Jeg har ikke åpnet denne boksen ennå ettersom jeg ikke forstår feilen.  Hvis jeg kunne justert dette bort elektronisk hadde jeg sluppet å røre alle de små mekaniske tingene i kompass-dingsen.

 

Jeg har tenkt på om det kan være dårlig kontakt for slepekontaktene på noen kurser.  Det er jo selvsagt også mulig at det er selve kompasskiven som går tregt i et område.

 

Jeg tar gjerne imot flere idéer.

 

Far Out

:diving

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...