Far Out Startet 3.September.2004 Del på Facebook Startet 3.September.2004 Far Out har en autopilot som heter "Pinta - Automatic Helmsman" og som sikkert er fra 1968, da båten var ny. Denne klarer fint å holde sydlige kurser, men når jeg styrer mot den nordlige delen av kompasset begynner båten å svinge med stadig økende utslag til hver side. Maskinen er enkel å betjene. Den har en av/på knapp og en min/max skrubryter for sensitivitet. I tillegg er det en clutch som kobler den av og på styresystemet. Denne clutchen kobler man inn når båten er på rett kurs, og så styrer den selv samme vei. Dersom maskinen hadde hatt en innstilling for "demping" ville jeg prøvd å skrudd denne opp. Kanskje det finnes noe inni boksen? Er det noen som har gode råd? Far Out :diving Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Problemet ligger i kompasset (bør kalibreres med slike fine magnet lodd som du finner rundt kompasset på eldre fartøyer) Kompasset har ikke gjevn rottasjon. Tror jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Problemet ligger i at du bor for langt nord, dette er et kjent problem. Hjelper med gyro-kompass, men det takler vel ikke maskinen din? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Det overasker meg! At det å være for langt nord kan ha innvirkning på kompassets presisjon osv skjønner jeg, men at kompasset virker mye bedre på kurser mot sør enn mot nord på samme sted .... Forøvrig er Far Out lokalisert i Oslo, antar at det gjelder også autopiloten Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 , men at kompasset virker mye bedre på kurser mot sør enn mot nord på samme sted ....Har lest om dette tidligere i bl.a. Båtmagasinet. Dette er et kjent problem, autopiloter basert på fluxgate-kompass er ustabile på nordlige kurser. Husker desverre ikke hva som var mottiltak, men mener det var mulig å justere bort det meste. Plassering av kompasset ombord hadde også innvirkning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Far Out Svart 4.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2004 Takker for innspill. I den bruksanvisningen, som er skrevet på en litt dårlig skrivemaskin, står det at det er et magnetkompass med en lommelyktspære over, hvor halve kompasskiven er ugjennomsiktig, som sammen med to fotodioder på en diagonal stang under (som kan rotere med båtens kurs) som styrer det hele. Det er også endel slepekontakter som sørger for elektrisk forbindelse når alt snurrer rundt. Jeg har ikke åpnet denne boksen ennå ettersom jeg ikke forstår feilen. Hvis jeg kunne justert dette bort elektronisk hadde jeg sluppet å røre alle de små mekaniske tingene i kompass-dingsen. Jeg har tenkt på om det kan være dårlig kontakt for slepekontaktene på noen kurser. Det er jo selvsagt også mulig at det er selve kompasskiven som går tregt i et område. Jeg tar gjerne imot flere idéer. Far Out :diving Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.