Jump to content

Forvirret autopilot


Far Out

Recommended Posts

Far Out har en autopilot som heter "Pinta - Automatic Helmsman" og som sikkert er fra 1968, da båten var ny.

 

Bilde

 

Denne klarer fint å holde sydlige kurser, men når jeg styrer mot den nordlige delen av kompasset begynner båten å svinge med stadig økende utslag til hver side.

 

Maskinen er enkel å betjene.  Den har en av/på knapp og en min/max skrubryter for sensitivitet.  I tillegg er det en clutch som kobler den av og på styresystemet.  Denne clutchen kobler man inn når båten er på rett kurs, og så styrer den selv samme vei.

 

Dersom maskinen hadde hatt en innstilling for "demping" ville jeg prøvd å skrudd denne opp.  Kanskje det finnes noe inni boksen?

 

Er det noen som har gode råd?

 

Far Out

:diving

Link to post

:wink:

 

Det overasker meg! At det å være for langt nord kan ha innvirkning på kompassets presisjon osv skjønner jeg, men at kompasset virker mye bedre på kurser mot sør enn mot nord på samme sted :headbang:....

 

Forøvrig er Far Out lokalisert i Oslo, antar at det gjelder også autopiloten

Link to post

, men at kompasset virker mye bedre på kurser mot sør enn mot nord på samme sted :rolleyes:....

Har lest om dette tidligere i bl.a. Båtmagasinet. Dette er et kjent problem, autopiloter basert på fluxgate-kompass er ustabile på nordlige kurser. Husker desverre ikke hva som var mottiltak, men mener det var mulig å justere bort det meste. Plassering av kompasset ombord hadde også innvirkning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Takker for innspill.

 

I den bruksanvisningen, som er skrevet på en litt dårlig skrivemaskin, står det at det er et magnetkompass med en lommelyktspære over, hvor halve kompasskiven er ugjennomsiktig, som sammen med to fotodioder på en diagonal stang under (som kan rotere med båtens kurs) som styrer det hele.  Det er også endel slepekontakter som sørger for elektrisk forbindelse når alt snurrer rundt.  Jeg har ikke åpnet denne boksen ennå ettersom jeg ikke forstår feilen.  Hvis jeg kunne justert dette bort elektronisk hadde jeg sluppet å røre alle de små mekaniske tingene i kompass-dingsen.

 

Jeg har tenkt på om det kan være dårlig kontakt for slepekontaktene på noen kurser.  Det er jo selvsagt også mulig at det er selve kompasskiven som går tregt i et område.

 

Jeg tar gjerne imot flere idéer.

 

Far Out

:diving

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...