Jump to content

Sjømannen skal på Slipp. Hva er viktig og sjekke/gjøre ?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei! :cheers:

 

Skal ha båten på slipp til helgen, og tenkte det kunne være smart og starte en tråd, så jeg kan få litt info om hva som er viktig og gjøre på såpass gamle båter (1978) (?)

Først av alt. Jeg har fått en rift på rundt 30 cm i skråget. Der du ser inn på glassfiberen, altså gelcoten har blitt skrapt av. Hvordan reparere dette? Pusse godt ned, og påføre ny gelcot? Hvordan får jeg den gul fargen skroget mitt har?

 

Dette SKAL Gjøres:

Høytrykkspyle hele båten

Pusse lett over gammel bunnsmørning

Sjekke alle gjennomføringer

Reparere skade i skrog

Skifte Sink

Sjekke kjølstålet

Pusse propell (Hva bør jeg pusse denne med? Eller skal jeg bare høytrykkspyle, og polere den etterpå? :cheers:

Ny bunnsmørning

Polere skroget.

Settes på sjøen igjen! :cheers:

 

Noe jeg bør huske på?

Bunnsmørning og Sink kjøper jeg på biltema.

Har fått tips om at Clas Ohlson sin Autosol Polering skal være god, erfaringer?

 

Takker for alle tilbake meldinger :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Altså:

Smørre på glassfibersparkel, og få det jævnt med skroget.

Pusse ned, og ta mere sparkel der dette er nødvendig.

så på med gelcot utenpå der igjen? Hva er egentlig gelcot, en slags lim?

Så må jeg spraye etter på? Kansje best og vente til høsten, pusse ned hele båten, og spraylakere den på nytt? :flag_bp:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ikke kjøp bunnstoff på Biltema, velg heller Jotuns selvpolerende til 199 for boksen. Denne prisen ser jeg annonsert diverse steder, tror bl.a. Jernia-butikkene. Er det bunnstoffet som holder best og derfor vant test for nettop dette - toårs intervall!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mairitim har vel et godt og billig bunnstoff.

 

Saltsyre (husk hansker) er bra til og pusse propell.

 

De fleste båtbutikker har gelcoat sparkel i flere farger. Også gulig hvit. Er ikek så farlig om den ikke er helt lik, det er viktigere og reparere såret.

Link to post
Share on other sites

Altså:

Smørre på glassfibersparkel, og få det jævnt med skroget.

.............

 

....Og skulle du få tak i sparkel med rett farge til Sjømannen, så gi meg ett tips hvor du kjøper det. Har en kammerat med samme båt/farge og han har ikke funnet sparkel med rett farge ....enda.

Link to post
Share on other sites

Glasfiber-reparatør-firma blander fargen selv..........

 

Problemet der er vel at de må ha noe å sammenlikne med. Ikke så lett å rive av en bit av skroget ( som en forhandler av lakk foreslo da jeg skulle lakke en hjemmelaget luke i skrogfarge, de hadde nemlig ikke noe fargekart som kunne lånes ut :lol: ) for å ta med til ett slikt reperatør-firma hvis en bare skal ha en liten "slant" til noen riper.

Link to post
Share on other sites

Får se hvor jeg kjøper bunnstoff, kjøpt på biltema tidligere, den holdt godt! :flag_bp:

 

Er denne til maritim noe? Holder 2,5 l. til mitt skrog? (22 fot's båt, 6 m og 5 cm langs sjølinjen ) :flag_bp:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Problemet der er vel at de må ha noe å sammenlikne med. Ikke så lett å rive av en bit av skroget ( som en forhandler av lakk foreslo da jeg skulle lakke en hjemmelaget luke i skrogfarge, de hadde nemlig ikke noe fargekart som kunne lånes ut :lol: ) for å ta med til ett slikt reperatør-firma hvis en bare skal ha en liten "slant" til noen riper.

De blander på stedet..

 

Det er ikke værre en og kjøpe to glassfibersparkel. En hvit og en gul og blande dette til en farge som ligner når man skal sparkle.

Link to post
Share on other sites

Hei! :cheers:

 

Skal ha båten på slipp til helgen, og tenkte det kunne være smart og starte en tråd, så jeg kan få litt info om hva som er viktig og gjøre på såpass gamle båter (1978) (?)

 

 

Jeg hadde vurdert å:

- trekke propellakslingen, og inspisere pakkboks/hylse

- trekke roret, inspisere rorstamme og gjennomføringen

- demontert alle andre skroggjennomføringer og inspisere

 

Men så går jeg vanligvis med både belte og bukseseler (ikke på julebord)

Link to post
Share on other sites

Aah, så jeg trenger egentlig ikke gelcot? Bare sparkel? Jeg har en type liggende, som er grønn :flag_bp:

 

Her er glassfiber sparkelen jeg har:

dbfjn.jpg

nwirec.jpg

30xa6g6.jpg

 

Hva skal jeg blande i denne sparkelen, for og få den gul? Må jo også være noe som ikke svekker sparkelen :rolleyes: Og hvordan fixe dette? Pusse godt ned, så bare sparkle ut skaden igjen? :flag_bp:

 

Her er bilder av skaden i bauen. Har også en rift på siden. Hvordan fikse dette her? :confused:

nyv19g.jpg

14jly5u.jpg

Det huller du ser, er dreneringshull fra tauluken, så dette skal være der, imotsettning til skaden! :headbang:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Du klarer ikke å få denne gul.

Du kan flekke over med gul lakk/topcoat etterpå.

Det viktige med "filler"/sparkel, er å få ett vanntett lag, som hindrer inntrenging av sjøvann.

Fargen etterpå, kan du få mikset hvor som helst.

Sjekk forresten Maritim.no, der har de flere farger med topcoat, og gelcoat.

 

Bare så du er helt klar over uttrykk: Gelcoat = vanntett beskyttende lag med farge utenpå glassfiber.

Topcoat = farge som brukes som topplag på glassfiber. Denne er ikke så sterk og vanntett som gelcoat.

Litt enkelt forklart, men du forstår meningen.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hysj da! :giggle:

 

Nei, skal ha den gul, vil heller beholde denne fargen, for den er virkelig fin med riktigt stell! :flag_bp: Noe som den ikke har fått, og er full i merker, og ganske slitt! :rolleyes: Men har planer om og pusse den ned, og lakkere den på nytt, men vil ikke kjøre hele sommeren med en grønn klatt i skroget! :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...