2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 (redigert) Men hva må blandes med grønn, for og få gul? Primærfargene innenfor maling er rød, gul og blå. Grønn er en blanding av blå og gul. Skal du gjøre grønt gult, må du blande i så mye gult at det blå ikke synes lenger. Glem det. Mye billigere og enklere å bruke det gule du må kjøpe til å male med med, i stedet for å bruke det til blanding. Redigert 30.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Tusen takk for tips! Men hvor finner jeg dette? Biltema har denne, men den er grå! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Nå datt jeg av lasset. Hvilken betydning har fargen på primeren? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Man får da kjøpt gelcoatsparkel i den fargen en måtte ønkse da.Hvorfor så mye pes med å blande, mikse og trikse? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Det er jo dette jeg lurer på? Hvor får jeg blandet dette? Kan jeg evt. ta med en bitte av skroget, og be disse som lager gelcoten at jeg skal ha samme farge som bitten? Eller hvem lager hva? Gelcote? eller Primer? Hva trenger jeg for og reparere denne skaden av disse 2 tingene? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Først må du slipe, så sparkle (bruk "filler" som er et annet navn på sparkel), så slipe og så "primer" (som er en sorts grunning første-strøk) så top coat utvendig. Glem Gel coat. (Ikke noe galt i Gel coat, men litt forvirrende da Gel coat og Gel coat kan være to forskjellige ting.) Ja begge heter Gel coat. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Jotun Finnes i 15 forskjellige farger Watski Finnes i ca. 30 forskjellige farger Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) så top coat utvendig Og Top coat er hva? Hva er forsjellen på gel coat, og top coat? Eneste jeg kan finne som heter top coat er noe maritim har for treverk: Topcoat Redigert 1.Juli.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Top Coat er lakken du skal ha på til slutt. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) Og hva er forsjell på gel coat og top coat? Redigert 1.Juli.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Og Top coat er hva? Hva er forsjellen på gel coat, og top coat? Eneste jeg kan finne som heter top coat er noe maritim har for treverk: Topcoat Når du støper en båt, maler du først forma innvendig med Gel coat. ,Det er Gel coaten du ser som "Fargen" på den ferdige båten. Gel coat er to-komponent og herder i "vakuum". Den herder dårøig i luft og egner seg dårlig til å male det støpte skroget innvendig. Der bruker du Top coat, soem herder i luft. Top coat er egentlig Gel coat som er tilsatt noe lurium og voks. Og nå vet du like lite om det som jeg Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Bare så du er helt klar over uttrykk: Gelcoat = vanntett beskyttende lag med farge utenpå glassfiber. Topcoat = farge som brukes som topplag på glassfiber. Denne er ikke så sterk og vanntett som gelcoat. Litt enkelt forklart, men du forstår meningen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Takker! Men så var det for og få rette fargen! Hva er det som må være gult? Sparkelen, eller top coaten? Primer er vell bare en lakk av noe slag? Er helt ny på dette, har alldri støpt eller reparert skader i glassfiber før! Så en gang må være den første, og det blir vell på mr. Sjømann 22 (stakkars forsøks kanin) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Top coat. Den skjuler både sparkel og primer. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Du sparkler, pusser over, primer, pusser igjen og lakkerer til slutt. Du rengjører selvsagt mellom primer og lakk, samme før priming. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Tusen takk for hjelpen alle sammen! Då føler jeg meg klar til reperasjon av skrog! Noen som vet hvor jeg får tak i gul gel coat? Evt. hvem som lager dette på sparken, til billig penge Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Er ikke vits med gul gelcoat om du skal bruke topcoat. Du kan bruke glassfibersparkel i stede da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hafrsfjord Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) .....men får du tak i gul topcoat..........dvs. rett gulfarge? ( ) Redigert 1.Juli.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Mente topcoat hehe... Gjør ikke noe om det ikke er 100% rett gulfarge.... Båten skal pusses helt ned til neste år... Men vil ikke kjøre rundt med grønn farge i bauen f.eks. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Men hva skal du bruke for Under Coat? Den hvite eller grønne? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 under coat? Sparkel? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Nei, altså det du skal bruke før sparkel? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Nå tror jeg jeg har missfårstått litt her... Skal jeg ikke bare gjøre følgende: Pusse > Sparkel > Primer > Top Coat? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Jo, men før det må du ha Under Coat. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 før jeg sparkler? Og etter jeg har pusset? Altså: Pusse> Under Coat > Pusse > Sparkel > Pusse > Primer> pusse > top coat? Så lang prosess altså! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.