945 Startet 30.Juni.2010 Del på Facebook Startet 30.Juni.2010 OBS,OBS. Til de av dere med Cummins MerCruiser Diesel QSD 4.2 320s(hvit motor), og en spesefikk produksjonsserie, er det kommet et notat fra produsent om å bytte ut en plugg i kjøleveksleren. Denne pluggen har feil legering, med fare for at den tærer opp og det vil være fare for at det kommer svært mye vann inn i motorrommet. Det skal vistnok vært sendt ut brev til de aktuelle, men jeg har ikke fått noe, heller ikke forrige eier. Jeg fikk motorstopp forrige helg, og oppdaget at det stod en tynn vannstråle ut av pluggen. Nå er denne byttet, og så på den gamle at det var ikke mye som skulle til før hullet hadde blitt betydelig større. Har hørt at det er noen som har måtte bytte motor da det var dradd vann inn via turboen. De aktuelle bør absolutt sjekke dette opp ! Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 flott at du legger ut slik info. Foreslår at du endrer tittelen før moderator gjør det til feks Mercruiser 320 diesel - fare fro lekkasje eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Four Seasons Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Har du noen idé om hvilke serienummer eller årsmodeller dette gjelder? Hadde vært fint om du kunne legge ut et bilde som viser hvilken plugg det gjelder Sitér dette innlegget Link to post
945 Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Ta kontakt med serviceverksted og oppgi serienummeret, så vil nok de finne ut om dette er noe som bør byttes. Er ikke serienummerene unike på hver motor ? Min motor er 2007/2008 mod, ikke helt sikker, og pluggen sitter i bakkant av varmeveksleren, ved siden av abodepluggen. Har desverre ikke noe bilde. Sitér dette innlegget Tønnesea Link to post
SE 305 Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 Jeg har en 2008 modell av denne typen, og fikk dette problemet etter ca 30 timer. Den aktuelle pluggen sitter i bakkant på kjøleren på styrbord side, og var riktig nok laget av vanlig stål så den varte ikke lenge. Fikk en ny av forhandler i messing, og er enkel å skifte. Men litt sløvt av salgsapparatet til Brunsvick å ikke følge opp dette...... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 2.Juli.2010 Del på Facebook Svart 2.Juli.2010 (redigert) Slike tråder liker jeg. Å varsle om kjente feil med en motor, uansett merke, er fint med tanke på at eiere kan ha sjanse for å få dem utbedret innenfor garanti- og/eller reklamasjonstiden uten at det blir en unødvendig økonomisk belastning for kunden. Dessuten er det i tillegg i høyeste grad viktig for sikkerheten at slike feil blir raskt utbedret for å unngå "unødvendige" ulykker. Redigert for skrivefeil. Redigert 2.Juli.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Pluggen sitter rett under impelleren og har et temmelig stort sekskantet "Umbraco-hull". Jeg oppdaget at motorromspumpen på Commuteren min gikk nærmest kontinuerlig når motoren var i gang og at båten ble mer og mer "slugish" dersom jeg kjørte i plan. Pluggen på motoren min hadde delt seg etter ca 50 brukstimer og den innerste delen, bunnen, hadde kommet seg inn i varmeveksleren (og ligger kanskje der fortsatt?). Resultatet var at det piplet godt på tomgang (bildet) og at det sto en skikkelig stråle ut av Umbraco-hullet rett mot gass/gear elektronikken ved litt turtall. Pumpen klarte ikke å dra unna ved ca 1000 rpm eller høyere. Det meste av det som kan gå galt, har nå gått galt med Commuteren min: Styringen var feilkoblet fra fabrikk med påfølgende bytte av pumpe og deretter "eksplosjon", dreggelektronikken tok fyr, vannet fra impelleren, batteriene var gåene i en ny båt etc. etc. Det rare er at jeg likevel bare får mer og mer sans for båten til tross for alle problemene og at den ikke kunne brukes i høysesongen i år eller i fjor grunnet feil. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 (redigert) Kan en se på pluggene om en har feil legering? Tenker på om mine 2.8l fra -09 kanskje kan få samme problemet. Vet noen av dere hvor en kan få tak i service bulletinene som kommer ut fra Cummins? Brunswick er det kun forhandlere som kan kontakte. Forhandlerne bare trekker på skulderne, og vil ikke gi noe ut når en spør. Eller bare sier "nei, det har vi ikke sett" Jeg er sikker på at det har kommet ut en god del service bulletiner på hver eneste motor. Det meste kun triks og hint. Men noe av det kan være alvorlig slik som denne posten indikerer. Kjipt om en f.eks. 2mnd etter at garantien har gått ut får et dieselpumperas pga en filleting det har kommet service bulletin på for mange år siden. Da er det vanskelig å dunke i bordet med "alle servicer fulgt" etc. Noen som vet om et bra Cummins forum på nettet? Iboats.com er ikke noe bra, marineengine.com har få innlegg, boatdiesel.com virket veldig rotete... Så et lite tillegspørsmål om tankføleren. På ledningstammen til motoren er det 4 kabler ut til tank level: 2 gule, 1 grønn, og 1 orange. Hva skal de to (sort og rød) fra tankproben kobles til? Redigert 7.August.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
arnstein156 Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Etter tips fra trådstarter "945", kontaktet jeg Marin Elektro i Farsund vedr dette. Fikk da informasjon om at problemet med feil-legering på denne pluggen gjaldt motorene med serienr. fra 88405000 til 88406314. (vår er 88406300, så jeg kom innenfor) I samme bulletin oppfordres det til å sjekke anoder i kjøler, samt oljekjøler. Jeg fikk tilsendt pluggen, samt anoder fra Marin Elektro, og skiftet disse. Pluggen på vår maskin var tydelig tært, men ikke dramatisk. Anoden var derimot fraværende... I oljekjøleren var anoden bedre, men skiftet uansett begge. Enkel operasjon uansett, med potensielt stort skadeomfang... Takk til 945 og Marin Elektro Farsund for tips og god service! Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
Trondwi Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 Her er et bilde av pluggen min - etter vel 40 timers driftstid... Kvalitet på ekstremt lavt nivå!!!! Trond Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.August.2010 Del på Facebook Svart 7.August.2010 (redigert) Apropos legeringer, pluggen til høyre er (dvs. var) dreneringspluggen til intercooleren på min -98 Mercruiser 4,2 D-tronic 250 hk. Redigert 7.August.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.