Jump to content

MerCruiser QSD4.2 320s (hvit), prod.feil kan føre til vannlekkasje


945

Recommended Posts

:eek: OBS,OBS.

Til de av dere med Cummins MerCruiser Diesel QSD 4.2 320s(hvit motor), og en spesefikk produksjonsserie, er det kommet et notat fra produsent om å bytte ut en plugg i kjøleveksleren. Denne pluggen har feil legering, med fare for at den tærer opp og det vil være fare for at det kommer svært mye vann inn i motorrommet.

 

Det skal vistnok vært sendt ut brev til de aktuelle, men jeg har ikke fått noe, heller ikke forrige eier.

 

Jeg fikk motorstopp forrige helg, og oppdaget at det stod en tynn vannstråle ut av pluggen. Nå er denne byttet, og så på den gamle at det var ikke mye som skulle til før hullet hadde blitt betydelig større. Har hørt at det er noen som har måtte bytte motor da det var dradd vann inn via turboen.

 

De aktuelle bør absolutt sjekke dette opp !

Tønnesea

Link to post

Ta kontakt med serviceverksted og oppgi serienummeret, så vil nok de finne ut om dette er noe som bør byttes. Er ikke serienummerene unike på hver motor ? Min motor er 2007/2008 mod, ikke helt sikker, og pluggen sitter i bakkant av varmeveksleren, ved siden av abodepluggen. Har desverre ikke noe bilde.

Tønnesea

Link to post

Jeg har en 2008 modell av denne typen, og fikk dette problemet etter ca 30 timer.

Den aktuelle pluggen sitter i bakkant på kjøleren på styrbord side, og var riktig nok

laget av vanlig stål så den varte ikke lenge. Fikk en ny av forhandler i messing, og er enkel å skifte.

Men litt sløvt av salgsapparatet til Brunsvick å ikke følge opp dette......

Link to post

Slike tråder liker jeg. Å varsle om kjente feil med en motor, uansett merke, er fint med tanke på at eiere kan ha sjanse for å få dem utbedret innenfor garanti- og/eller reklamasjonstiden uten at det blir en unødvendig økonomisk belastning for kunden. Dessuten er det i tillegg i høyeste grad viktig for sikkerheten at slike feil blir raskt utbedret for å unngå "unødvendige" ulykker.

 

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Pluggen sitter rett under impelleren og har et temmelig stort sekskantet "Umbraco-hull". Jeg oppdaget at motorromspumpen på Commuteren min gikk nærmest kontinuerlig når motoren var i gang og at båten ble mer og mer "slugish" dersom jeg kjørte i plan.

 

p1000990b.jpg

 

Pluggen på motoren min hadde delt seg etter ca 50 brukstimer og den innerste delen, bunnen, hadde kommet seg inn i varmeveksleren (og ligger kanskje der fortsatt?). Resultatet var at det piplet godt på tomgang (bildet) og at det sto en skikkelig stråle ut av Umbraco-hullet rett mot gass/gear elektronikken ved litt turtall. Pumpen klarte ikke å dra unna ved ca 1000 rpm eller høyere.

 

Det meste av det som kan gå galt, har nå gått galt med Commuteren min: Styringen var feilkoblet fra fabrikk med påfølgende bytte av pumpe og deretter "eksplosjon", dreggelektronikken tok fyr, vannet fra impelleren, batteriene var gåene i en ny båt etc. etc. Det rare er at jeg likevel bare får mer og mer sans for båten til tross for alle problemene og at den ikke kunne brukes i høysesongen i år eller i fjor grunnet feil.

 

Trond

Link to post

Kan en se på pluggene om en har feil legering?

Tenker på om mine 2.8l fra -09 kanskje kan få samme problemet.

 

Vet noen av dere hvor en kan få tak i service bulletinene som kommer ut fra Cummins?

Brunswick er det kun forhandlere som kan kontakte. Forhandlerne bare trekker på skulderne, og vil ikke gi noe ut når en spør. Eller bare sier "nei, det har vi ikke sett" :headbang:

 

Jeg er sikker på at det har kommet ut en god del service bulletiner på hver eneste motor. Det meste kun triks og hint. Men noe av det kan være alvorlig slik som denne posten indikerer.

Kjipt om en f.eks. 2mnd etter at garantien har gått ut får et dieselpumperas pga en filleting det har kommet service bulletin på for mange år siden. Da er det vanskelig å dunke i bordet med "alle servicer fulgt" etc.

 

Noen som vet om et bra Cummins forum på nettet? Iboats.com er ikke noe bra, marineengine.com har få innlegg, boatdiesel.com virket veldig rotete...

 

 

Så et lite tillegspørsmål om tankføleren.

På ledningstammen til motoren er det 4 kabler ut til tank level: 2 gule, 1 grønn, og 1 orange.

Hva skal de to (sort og rød) fra tankproben kobles til?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

Etter tips fra trådstarter "945", kontaktet jeg Marin Elektro i Farsund vedr dette. Fikk da informasjon om at problemet med feil-legering på denne pluggen gjaldt motorene med serienr. fra 88405000 til 88406314. (vår er 88406300, så jeg kom innenfor)

I samme bulletin oppfordres det til å sjekke anoder i kjøler, samt oljekjøler.

 

Jeg fikk tilsendt pluggen, samt anoder fra Marin Elektro, og skiftet disse. Pluggen på vår maskin var tydelig tært, men ikke dramatisk. Anoden var derimot fraværende... I oljekjøleren var anoden bedre, men skiftet uansett begge.

 

Enkel operasjon uansett, med potensielt stort skadeomfang... Takk til 945 og Marin Elektro Farsund for tips og god service!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post

Apropos legeringer, pluggen til høyre er (dvs. var) dreneringspluggen til intercooleren på min -98 Mercruiser 4,2 D-tronic 250 hk.

p1010412.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...