Jump to content

Eberspächer D4LU 12 V


giver

Recommended Posts

Denne varmeren har fungert siden den ble montert i -87.

For 14 dager siden startet jeg den for n't gang i vinter, inntil da har alt funket OK.

Da jeg startet den, røyk det noe aller j...... ut av eksosen, den gikk et liten stund, og stanset igjen. Jeg har sjekket sikringer, og de er i orden, så langt jeg kan se.

Er det noen som har erfaringer/gide tips å komme med ? :lol:

 

Mvh

giver :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på om dette kan hjelpe deg, men, har selv en Webasto dieselvarmer som fusker litt for tiden. Slo opp i Webasto-dokumentasjonen på <<hurtig feilsøking>> der står det...

 

- mye (hva er mye?) hvit røyk - for lite diesel

 

- mye sort røyk - for mye diesel eller for lite forbrennings-luft

 

mulig at det har noe med doseringspumpen å gjøre......

 

Lykke til og hold oss orientert over hva du finner ut!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde på forrige båt en Ardic varmer som fusket, da var problemet tett stigerør, jeg tok av slangen og blåste det opp og det funket siden. Det stod filter på slangen men det stod etter stigerøret så det hadde liten hensikt når dritten sto i røret. Men filteret var kjekt å ha da jeg så at filteret var tørt og da kunne konstatere at problemet lå før filteret.

Vet ikke om dette kan være til hjelp for din Eber.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring var at eksosen hadde sotet seg til slik at det ble for mye motsand her. Etter å ha renset og kortet ned denne funker alt fint. Med dette problemmet startet brenneren ok, men begynte å avgi svart røyk etter noen minutter.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem. bare røk og dritt. Demonterte hele varmeren renjorde, la opp nye kabler med større kvadrat, sjekket glødeplugg og diesel tilførsel, ja alt som skal til for at den skal virke. fant ingen feil. Til slutt fant jeg ut at det eneste det måtte/kunne være var glødepluggen som ikke var varm nok. Helt riktig, satte i ny og etter det tente varmeren med en gang. Det er bare det at den kostet 600-700,- sa jeg hadde blitt sur viss den framdeles ikke hadde tent.

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg vært nede i båten for å få varmeren i gang. Det ble delvis vellykket.

Blåste opp dieseltilførsler fra tank, renset filteret på matepumpe, nytt dieselfilter

mellom pumpe og brenner.

Resultat.

1. Varmeren startes på full blås, tenner og stopper etter en liten stund. :smiley:

2. Varmeren startes på full blås, setter den ned på halv fart OG DEN GÅR, lar den

gå der en stund. Setter så på full blås etter en liten stund, og den j.... skiten STOPPER.

Kan det være at matepumpe ikke gir nok på full fart, men nok på halv fart ??

 

mvh

giver :smiley::drink: :drink:

Link to post
Share on other sites


giver:

Kan det være at matepumpe ikke gir nok på full fart, men nok på halv fart ??

 

mvh

giver :smiley: :smiley: :drink:


 

 

Enten dét, eller brenneren får ikke nok friskluft til full forbrenning - har du sjekket luftinntaket ?

 

I manualene til min Webasto anbefales også å sjekke dieselslangen og koblinger  / bend for luftlommer som eventuell kan hindre nok diesel i å komme frem.

W.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Og siden da ,  har ingen hørt noe mere.

 

Hvordan gikk det.  :eek: :eek:

Hei

Jeg har ikke gjort noe som helst med den i vinter. :flag:

Brukt den flere ganger i uken i hele vinter uten problem.

I år ligger jeg innendørs, i fjor lå jeg utendørs.

Mulig at dieselen ble for kald (tyktflytende) når jeg lå ute. :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Halloens,

Jeg har en Wabasto som er några år. Den fingerade dåligt tils jeg packade om den. Ner en vermare blir några år så blir packningar stiva og tetter dåligt. Jeg betalte 3oo:- før en komplett sats til min Wabasto. Vidare så justerade jag opp instillningen på tilførd diesel (fra 7 til 9 på justeringsratten). Muligens kann detta hjelpa på din vermare oxså.

Hilsen

Hans

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...