Tore Tang Startet 30.Juni.2010 Del på Facebook Startet 30.Juni.2010 Har en Honda BF 75 2006 mod som har vært i mitt eie siden 2007. Ved tidligere vedlikehold har jeg brukt å sjekke gearoljen ved å skru ut tappepluggen og sjekke om oljen har vært blank og fin og uten innslag av vann. Det har den alltid vært og jeg har derfor ikke funnet det nødvendig å skifte olje. Skifter jo sjelden eller aldri gearolje på bil heller. Har også gått ut i fra at siden oljen var fin og blank var systemet tett og også oljenivået riktig. I går leste jeg i brukerhåndboken hvordan prosedyren var med å sjekke oljenivået ved å skru ut nivåpluggen øverst på undervannshuset. Skrudde ut pluggen men det kom ikke ut noe olje. Hadde 3 tuber olje liggende og begynte å presse inn nedenfra tappeskruen. Det skal være 7 dl. olje på motoren og til tross for at det ble mye søl så fikk jeg sikkert på 3-4 dl. før det kom ut av nivåhullet. Kan ikke skjønne hvorfor det manglet så mye olje. Trodde at så lenge oljen var fin og ren så var også systemet tett. Misstenker at det kanskje har vært lite olje på helt fra før jeg kjøpte motoren. Motoren har ikke vært så mye brukt og det kan vel ikke forsvinne så mye olje uten at dette også kommer inn vann utenfra? Noen som har ideer på hvor eventuelt oljen kan ha tatt veien? Har ikke merket noen ulyd fra undervannshuset så jeg håper det ikke har tatt skade av å bli kjørt med for lite olje? Litt spon på den magnetiske avtappingspluggen var det men dette er kanskje normalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.