Kjellemann Startet 3.September.2004 Del på Facebook Startet 3.September.2004 God kveld ! Som nybakt båteier har jeg letet og letet etter et tegn på at båten min er Veritas godkjent ( ble spurt om det da jeg skulle tegne forsikring), men finner ikke noe tegn noe sted. Kanskje har jeg oversett det, men ........ Forrige eier visste heller ikke...... Hvor sjekker jeg det? Håper noen mer røynde båtfolk kan hjelpe en stakkar! Ha en riktig fin helg alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Kanskje har jeg oversett det, men ........Hvor sjekker jeg det?Hei Kjellemann!En Veritas-godkjent båt er merket med type-nummer (sertifisering) på blått metallskildt med Veritas-emblem. Skildtet er festet godt synlig på båten. Hvis du ikke har sett det på din båt, så er den nok ikke sertifisert. Vanskelig å overse. Hva slags båt har du forresten? Ser slik ut: Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
unknownuser Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Hmmmm.... er det sånn det skal se ut....??? Min ser slik ut...(foreløpig...) mvh harBayliner (snart ferdig med godkjenningen... ) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellemann Svart 3.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2004 Hei! Jeg får se nøyere etter; har sett litt overfladisk rundt om i båten...... Jeg har en Marex Friendship og den er fabrikkbygd ( halvfabrikat). Fagmannen som besiktiget båten for oss, mener at siden den er "skallet" er bygd på Marex fabrikken, så er det mest sannsynlig at den er Veritas godkjent. hilsen Kjellemann Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Hei. Har heller ikke funnet noe skilt i min Friendship, uten at det egentlig plager meg noe særlig. men det går vel an å ta en telefon til Det Norske Veritas? Regner med at de har en oversikt over alle båter de har godkjent? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fantino Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Det ligger en liste her: http://www.boat.no/veritas/sertifis.htm , men den ser ikke komplett ut. Jeg ville kontaktet Marex og evt. bedt de fakse godkjenningspapirer om de har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.September.2004 Del på Facebook Svart 3.September.2004 Fagmannen som besiktiget båten for oss, mener at siden den er "skallet" er bygd på Marex fabrikken, så er det mest sannsynlig at den er Veritas godkjent.Fagmann sier du... Selv om båten er Veritas-godkjent som fabrikkbygd, vil den ikke være det som halvfabrikat. Veritas-godkjennelsen gjelder mer enn skroget. Lensepumper, brannslukking, pullere etc... Selvbyggeren kan selv ha betalt for godkjenningen, men dette er svært uvanlig. Noen på forumet som har Veritas godkjent halvfabrikat? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Er båten din Veritas godkjent i utgangspunktet,men eldre enn 5 år så er den mest sannsynlig ikke godkjent mere da godkjennelsen gjelder kun for 5 år. Med fare fot at min hukommelse svikter og at jeg muligens forvrenger saken til å passe mine argumenter,her er saken slik jeg husker samtalen på Veritas i Oslo: Typegodkjenning gjelder i 5 år.Etter 5 år så må båten inn til ny test for godkjenning,selv om fabrikanten har fornyet godkjenning på sitt produkt . Denne testen er dyr og tøff mot båten og det er antagelig ganske farefritt å vedde hue på at ingen båter eldre enn 5 år,og i privat eie, aldri har blitt testet. Ergo så har majoriteten av norske fritidsbåter ingen Veritas godkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 ......Typegodkjenning gjelder i 5 år.......Denne testen er dyr og tøff mot båten og det er antagelig ganske farefritt å vedde hue på at ingen båter eldre enn 5 år,og i privat eie, aldri har blitt testet. Ergo så har majoriteten av norske fritidsbåter ingen Veritas godkjenning.Det kan så være thor. De fleste av oss er vel egentlig ikke så opptatt av dette med forny'ing? Men. Har du en båt som i utgangspunktet er bygget etter de spesiell kravene som er nedfellt i, og etterfølger sertifiseringen så har man oppnådd noe. Man har en båt som fyller visse krav. Det ligger jo noe trygghet i det. Nå tror jeg ikke vi skal "chatte" for mye om dette emne, ellers så er det snart en eller annen - en missunnelig "pode" fra sosialistisk ungdom, eller noen byråkrater i "DEPP'en" som tar tak i dette og setter frem et forslag på Stortinget om at alle Vertitas-sertifiserte fritidsbåter må inn til kontroll hvert 5. år!!!! Noe á la EU-kontroll på bilen din...... Skjønner? Ha en god og u-byråkratisk helg! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Kjellemann Svart 4.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2004 Heisann allesammen! Misforstå meg rett, men det er IKKE livsviktig for meg at den er Veritas godkjent. Fagmannen som besiktiget båten nøøøøøye for meg, mente at siden båten var fabrikkbygd ( "skallet") , så var den mest sannsynlig Veritasgodkjent. Denne fagmannen har drevet meg taksering og vurdering av båter siden begynnelsen på -80 tallet. Jeg velger derfor å tro at han vet hva han snakker om. Det som gjorde meg oppmerksom på "problemet" var forsikringsselskapet. De fortalte at det var en vesentlig endring i forsikringspremie om den var Veritas godkjent. Og alle tenker vel økonomisk, gjør vi ikke?????? Takk for alle gode råd. Hilsen Kjellemann. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.September.2004 Del på Facebook Svart 4.September.2004 Fagmannen som besiktiget båten nøøøøøye for meg, mente at siden båten var fabrikkbygd ( "skallet") , så var den mest sannsynlig Veritasgodkjent. Denne fagmannen har drevet meg taksering og vurdering av båter siden begynnelsen på -80 tallet. Jeg velger derfor å tro at han vet hva han snakker om.Det var det jeg prøvde å få frem, i denne saken vet han tilsynelatende ikke hva han snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Det kan så være thor. De fleste av oss er vel egentlig ikke så opptatt av dette med forny'ing? Men. Har du en båt som i utgangspunktet er bygget etter de spesiell kravene som er nedfellt i, og etterfølger sertifiseringen så har man oppnådd noe. Man har en båt som fyller visse krav. Det ligger jo noe trygghet i det. Nå tror jeg ikke vi skal "chatte" for mye om dette emne, ellers så er det snart en eller annen - en missunnelig "pode" fra sosialistisk ungdom, eller noen byråkrater i "DEPP'en" som tar tak i dette og setter frem et forslag på Stortinget om at alle Vertitas-sertifiserte fritidsbåter må inn til kontroll hvert 5. år!!!! Noe á la EU-kontroll på bilen din...... Skjønner? Ha en god og u-byråkratisk helg! Det er ikke krav om Veritas godkjenning på fritidsbåt Walter. Men helt klart så er det mange båteiere som kunne hatt godt av en etterkontroll på båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.