GlennIversen Startet 30.Juni.2010 Del på Facebook Startet 30.Juni.2010 Hei Er det noen som vet hvordan man får en 55hk yamaha til å lade, finner ingen ledning som gir strøm ut til lading fra motoren. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Helge Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Kommer det noen bunt (eller 2) med ledninger ut fra motoren? Både på min 1986 Yamaha 80 og på min 1980 Yamaha 40 er det litt tykke svarte og røde ledninger som kobles til batteri, mens de tynnere ledningene er til instrumenter (turteller...), dødmannsbryter, startmotor samt strømforsyning til instrumenter etc. Den røde tykkere kabelen til batteriets plusspol er i mine motorer koblet til rød tynnere ledning til instrumenter etc inne på motoren. Eksempelvis på 40-hesteren kommer de to tykke kablene til batteripolene ut av motoren i en felles sort strømpe ("bunt"), mens de tynne ledningene kommer i sin egen sorte strømpe. De tykke kablene går da rett inn på startmotoren inne i motoren mens disse to koblingspunktene også er koblet sammen til en felles pluss og minus med de tynnere ledningene. Redigert 30.Juni.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
GlennIversen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Ok, takk for svar, skal se på det, men jeg mener å huske at det ikke var noen røde og svarte som var tjukkere enn de andre, og jeg fant på nettet ett wiring diagram at det skulle være en grønn ledning til lading men denne grønne ledningen finnes det ikke strøm på når motoren går. Så hvis det er en rød og en sort som er tjukkere en de endre skal disse direkte på batteriet hvis jeg forstår deg rett? EDIT: HER ser du hva jeg mente med grønn ledning Redigert 30.Juni.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Helge Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Mmmm... grønn/grønn? Er ikke det eventuelt til ladelampe da? ...og hvilke årsmodeller gjelder skjemaet for? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Grønn er vanligvis turteller signal på Yamaha. Hvordan får du start på motoren da dersom den ikke er tilkoblet batteri? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Grønn er vanligvis turteller signal på Yamaha. På skjemaet han linker til er det på Yamaha "mørk grønn" til turteller (tach) og green/green for "charge battery" som jeg oppfatter som ladelampe. På mine Yamaha stemmer det med skjemaet for de øverste omtalte fargene: - svart er jord/minus - rød er konstant 12 - gul er 12 v med tenning på - grønn er turtellersignal - blå er el. Styrt choke - hvit er til tenningen (jordet stopper motoren) - brun er for innslag av startmotor - rosa er overtempalarm men lenger ned i skjemaet er det flere ledninger jeg ikke har. Ellers tror jeg ikke de tykke ledningene til batteriet er separat nevnt i skjemaet det ble linket til, men de er røde og svarte på mine to Yamaha motorer i alle fall. Hvordan får du start på motoren da dersom den ikke er tilkoblet batteri? Ja det kan du saktens spørre om og jeg er også spent på svaret Redigert 30.Juni.2010 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
GlennIversen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Hvis du ser på bildet som jeg la ved ang koblingen så har vi fulgt dette skjema, men den lader ikke. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 På skjemaet han linker til er det på Yamaha "mørk grønn" til turteller (tach) og green/green for "charge battery" som jeg oppfatter som ladelampe. Aldri hørt om ladelampe på Yamaha. Da vil jeg heller tro at det et 12V ut fra likeretter...? På min 60HK så er minus batterikabel koblet til starteren, pluss er koblet til ene polen på startreleet. Vil være nærliggende å tro at likeretter/spenningsregulator er koblet til denne på et vis...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Her er koblingsboksen, hvem skal da være lading?? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
GlennIversen Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Noen som vet??? La ved bilde over, spørsmålet er hvilken av disse ledningene er til lading av batteriet, det går en grønn og rød til likeretteren (tror jeg det er) men her går det ingen strøm inn eller ut. Kan det da være en spole som er defekt (på/under svinghjulet) Motor starter og går, turteller virker ikke og jeg finner som sagt ikke ut av ladingen til batteriet Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Bjørnøy Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 (redigert) Sort og rød MÅ være tilkoblet batteri, for å få ladet. Edit: Hvis du trenger delemotor, har jeg en komplett. Bare send en mail: ruan3@online.no Redigert 30.Juni.2010 av Bjørnøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 ledningene som går til batteriet, hvor er de koblet? Når du sier du måler på likeretter og det ikke er noe utslag, måler du da med multimeter på AC inngangen, DC på utgangen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Ladingen skal jo skje via svart og rød kabel som går til batteriet. Hvis motoren har gått uten kablene på batteriet vil likeretter ryke. Og da lader den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Aldri hørt om ladelampe på Yamaha. Da vil jeg heller tro at det et 12V ut fra likeretter...? Jeg har heller ikke ladelampeuttak på mine 2 Yamaha motorer. På den ene er det imidlertid grønne ledninger ut av ladespolen FØR likeretter, men det på DC-siden av likeretteren er svart og rød fram til kontrollboks og instrumenter. På min 60HK så er minus batterikabel koblet til starteren, pluss er koblet til ene polen på startreleet. Det er det samme på mine to Yamaha. Jeg var litt upresis mht tykk rød ledning (pluss). Hvis motoren har gått uten kablene på batteriet vil likeretter ryke. Og da lader den ikke. Høres ikke usannsynlig ut at diodene kan ryke om ikke batteri er tilkoblet og ladespolen får gå ubelastet. Da kan man nok fort få mellom 60 og 100 V fra ladespolen med høyt turtall på motoren og det er ikke sikkert at diodene er dimensjonert for å tåle så høye spenninger. En annen mulighet som kanskje kan kutte ladingen selv om startmotor virker er om det finnes en sikring mellom ladespole/likeretter og batteriet og at denne har røket - altså sikring før ledningene fra ladespole/likeretter er koblet sammen med de tykkere ledningene ned til batteriet. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
GlennIversen Svart 1.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 ok Takker mange gode råd, jeg får prøve igjen i dag. Fra svinghjulet kommer det 2stk grønne ledninger (samme grønnfarge), den ene går til en liten boks ca 3X3cm hvor det kommer ut igjen 1stk sort som går til jord på blokka og en stk grønn som går til controlboks kan det se ut som og en rød som virker som at går til batteriet, disse er målt og det kommer ikke spenning på disse, så jeg misstenker at ladereleet/likeretter eller hva det heter er defekt. Men når jeg setter multimeter mellom grønn og pluss på batteriet viser det 12,74Volt Og sjekker jeg Ohm på grønn ledning når tenning er av og motor ikke går ser det ut som at grønn er jord. Blir ikke klok på dette Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.