Jump to content

Krav om D5 sertifikat skaper "bølger" for kabelferge!


mateco

Recommended Posts

I nyhetsartikkelen står det da vitterlig at det er fritidsbåtskippersertifikat som kreves, altså D5L og ikke D5, uten at jeg spesifikt vet hva som er kravet for denne aktuelle fergen. Personlig synes jeg at selv D5L må være absolutt minste minimum for å kunne føre denne kabelfergen. Det er jo ikke bare navigering man lærer når man tar et dekksoffisersertifikat. Navigasjon er bare en liten del av kunnskapene man trenger for å drifte og føre et fartøy.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Skjønner poenget ditt Capitaine!

 

Her er enda en artikkel fra Romsdal Budstkke om samme sak! Lokalsammfunnet kaller kravet for en "Molbo-sak"

 

Når kabelferga skal brukes utenom "fergetid" så er det vistnok til bruk for hvermansen og "ubemannet".

Den som ønsker overfart går ombord og "trykker en knapp". Altså en selvbetjent kabelferge !!

 

Hver mann står for egen sikkerhet ??!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Personlig synes jeg at selv D5L må være absolutt minste minimum for å kunne føre denne kabelfergen. Det er jo ikke bare navigering man lærer når man tar et dekksoffisersertifikat. Navigasjon er bare en liten del av kunnskapene man trenger for å drifte og føre et fartøy.

 

 

Skjønner poenget ditt Capitaine!

 

Det gjør ikke jeg.

Jeg forstår at man må ha et regelverk og en kabelferge er et fartøy, men jeg trekker litt på smilebåndet når reglene gjøres gjeldende for et fartøy, innaskjærs, aldri mer enn 100 m, fra land, alltid med fortøyning i begge ender, uten ror og hvor betjeningen består av en hovedbryter og 2 knapper - merket "Den ene veien" og "Den andre veien"

 

Hvis den i tillegg tillates brukt ubetjent utenfor arbeidstid - da er farsen fullkommen.

 

Åssen er det med den i Kostersund mon tro?

Link to post

Omtale av fergen i Skipsrevyen.

 

Fergen er bygget i aluminium med materialer levert av Astrup. Fergen skal gå mellom Nordheim (Tustna) og Solskjeløya og har lastekapasitet på 24 tonn og opptil 4 personbiler.

Leveringen av fergen skjedde to år og og en dag etter at Imarsundsambandet ble offisielt åpnet og markerer fullføringen av sambandet.

K/F «SOLSKJEL KABELFERGE» har følgende hoveddata:

 

Lengde o.a. 14,20 m

Bredde p.sp. 9,33 m

Lastekap. 24 t

Passasjerkap. 12

Biler 4

Drivstoffkapasiteten er på 1500 liter.

 

Maskineri

Fartøyet har en hydraulisk vinsj “Omega 2000” fra Lidan Marine for fremdrift drevet av en Deutz BF 4 M 1013 M marine dieselmotor på 81 kW. Johnson Pump har levert lensepumper.

 

Diverse

Ertec har stått for vindusleveransen, lanterner er fra Tranberg og O.S. Solhaug har levert lyskaster/dekkslys.

Redningsutstyret fra Viking består av 2x12 personers redningsflåter, redningsvester og livbøye.

Link to post
  • 1 måned senere...

Fra 18.08.2010:

 

Firer ikke på fergekrav

Sjøfartsdirektoratet firer ikke på kravene for føreren av kabelferga.

 

Sitater:

 

Fra årsskiftet blir det krav om at føreren av ferga må ha fritidsbåtskippersertifikat, fartstid, helseerklæring og sikkerhetsopplæring. Det innebærer blant annet masse opplæring i navigasjon.

 

Det har blitt reist spørsmål om dette kravet i forbindelse med drift av kabelferga.

 

Men nå har Sjøfartsdirektoratet konkludert med at det ikke er sikkerhetsmessig forsvarlig å fravike kravene til fergeføreren, og mener disse er et absolutt minimum for å kunne føre et slikt fartøy med inntil 12 passasjerer.

Link to post
  • 2 måneder senere...

...Byråkrati og regelrytteri på sitt beste/verste. Tida for skjønn og sunn fornuft er nok forbi i gamle Noreg.

 

Ja, sats heller på et kunnskapsløst samfunn hvor yrkesstolthet er fraværende og hvor forskrifter, lover, regler og retnigslinjer bare skal gjelde for noen! :wink:

 

Eksempelvis er journalister ikke akkurat kjent for å være de mest kunnskapsrike menneskene i Norge, men selvsagt med unntak. Det kan man oppleve hver dag man åpner en avis. Det skrives mye som ikke er riktig, og saker vinkles ofte fra bare en side. Det er urovekkende med tanke på "funksjonen" som den fjerde statsmakt.

 

Her er noen små avisartikler som underbygger min påstand:

 

- Pinlig kunnskapsnivå blant journalister

En undersøkelse blant journalister avslører grunnleggende svakheter på helt enkle spørsmål om forhold i samfunnet.

 

- Pinlig kunnskapsnivå hos mediefolk

Her kommer en undersøkelse som vil gi vann på mølla for mediekritikere som mener norske mediefolk ikke aner hva de holder på med.

 

– Hvor er yrkesstoltheten?

Arne Holte føler han må drive voksenopplæring av journalister som jobber med helsestoff. – Hvor er yrkesstoltheten? Spør professoren i helsepsykologi.

 

Medisin for journalister

Det er fint at mange journalister kan mye om sport eller økonomi, men vi trenger også noen som er gode i naturvitenskap og medisin.

 

Sitat:

 

Slik svarer professor i medisin, Haakon Breien Benestad, når Journalisten spør hvorfor han har tatt initiativet til et etterutdanningskurs i helse og miljø, naturvitenskap og medisin for journalister ved Universitetet i Oslo. På kurset vil journalister lære hvordan de skal finne nyhetsverdien i vitenskapelige artikler.

 

– Det er viktig at journalister ikke bare er mikrofonstativer, men forholder seg kritisk til forskere og er i stand til å stille innsiktsfulle spørsmål om grunnlaget for konklusjoner.

 

Lavt nivå

Benestad er forsiktig med å kritisere medienes dekning av forskning, men det skinner igjennom at han ikke akkurat er imponert over journalisters allmenne kunnskapsnivå på disse feltene. Samfunnets generelt lave prioritering av realfag får noe av skylda.

 

– Jeg skjønner at det er lettere for journalister å skrive om samfunnsforhold, økonomi og jus enn realfag, som er en vanskelig materie. Men i og med at det er så viktig, håper jeg dette kurset vil vekke interesse blant mediefolk.

 

Men for å komme tilbake til saken, synes jeg det ut fra et sikkerhetsmessig aspekt er bra at Sjøfartsdirektoratet i det minste fastholder kravet om D5L, helseerklæring, fartstid og sikkerhetsopplæring for føreren av fergen.

Link to post

:rolleyes:

.............

Sjøfartsdirektoratet i det minste fastholder kravet om D5L, helseerklæring, fartstid og sikkerhetsopplæring for føreren av fergen.

 

Blir det i såfall en ny sertifikatklasse f.eks. D5L-L(-L for "light")-sertifikat der navigasjonsdelen er utelatt??? :rolleyes:

 

Eller kanskje med en påskrift: "Gjelder kun kabelferga over Nordheimsundet" :giggle:

 

???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...