Mcadolf Startet 30.Juni.2010 Del på Facebook Startet 30.Juni.2010 Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få signal inn fra gps-mus (Hai Com) til MaxSea kart på pc? Har prøvd mye forskjellig uten resultat.. (Valg dedikert port osv..) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Dersom du har usb-varianten, så må det vel opprettes en virtuell com-port... husker ikke om windows fikser det uten videre selv. Med Haicom musa følger et diagnoseprogram som scanner alle porter, og forteller deg om den gir signal, og på hvilken comport. Det tror jeg også kan lastes fra nettet... Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gudmanda Svart 30.Juni.2010 Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Ja ditta kjenner eg til! Men har ikkje greiene for hand, men husker delvis. Du må inn på avanserte egenskaper på gps i maxsea .. Der du får fram vis innkommende data osv, ----fanen før.. Der kan du velge forskjellige "språk" på cog og vidare nedover, Måtte prøve meg fram med DCC, GLL, VCD bla bla husker ikkje, men de gjor underverker for meg! Du ser med en gong på vis innkommende data når der begynde å ramle inn data. Mykje $$$ og divv + koordinater. då skal det også ha dokka opp i kartet! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 Det er mange måter å lese NMEA data. Hyperterminal er den enkleste. Oppsettet er vanligvis: Hastighet, 4800 b/s 8 bit Ingen parity 1 stoppbit og ingen "Handshake" (Flyt kontroll) NMEA setningene av interesse er GLL. $GPGLL,.....*hh Gammel setning, neppe i bruk lenger GGA. $GPGGA,.....*hh Nyere utgave av GLL RMC. $GPRMC, .....*hh Dette er nå den vanligste setningen og den mest sannsynlig vil virke hh er 2 Hex Bytes til CRC kontroll. Hvis du vil sjekke andre muligheter så er hastighet det eneste du skal endre på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2010 Del på Facebook Svart 1.Juli.2010 GLL. $GPGLL,.....*hh Gammel setning, neppe i bruk lenger GGA. $GPGGA,.....*hh Nyere utgave av GLL RMC. $GPRMC, .....*hh Dette er nå den vanligste setningen og den mest sannsynlig vil virke Jeg er, som vanlig, uenig. GLL er Geographical Latitude and Longitude. MaxSea bruker denne dersom du setter den til å selv å beregne kurs og fart. På mottakere som ikke har "tick" brukes CR på GLL som tidsreferanse. GGA gir endel informasjon om fikset, kvaliteten på fixet, antall satelitter brukt, høyden på geoiden, differansen mellom ellipsoide og geoide, hvordan fixet støttes, alder på korreksjoner osv RMC eller Recommended Minimum Configuration gir UTC tid, pos, kurs, fart, magnetisk deklinasjon. Den har også et statusflagg som viser om fixet er godt nok for navigasjon eller ikke. Bruker du "Calculator" i Maxsea holder det med GLL, hvis ikke må du bruke RMC Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 hvis du kjører Vista fungerer ikke driveren som følger med navibu gps mot Maxsea. Søk på nettet etter Hollux vista driver, den fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 4.Juli.2010 Del på Facebook Svart 4.Juli.2010 For å få GPS til å virke: Åpne: System - Data inn/ut innstillinger Datavalg. Velg RCM for de tre øverste innstillingene Pass på at hastighet er 4800 både for gps og i programmet Om du har USB tilkoblet gps, må du finne ut hvilken port denne er tilordnet, og velge den i programmet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Jeg har litt problemer med å se sammenhengen mellom å bruke den dårligste GPS som er å få mot et av de mest avanserte program penger kan kjøpe. Grunnversjonen av Maxsea koster NOK 5800.- og da er ikke NOK 3500.- for en god Furuno mottager mye. Men jeg vil anbefale å bruke data calculator funksjonen. Da beregner Maxsea de meste selv. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 GGA gir endel informasjon om fikset, kvaliteten på fixet, antall satelitter brukt, høyden på geoiden, differansen mellom ellipsoide og geoide, hvordan fixet støttes, alder på korreksjoner osv Jeg er, som vanlig, uenig. GGA gir endel informasjon om fikset, GGA gir i tillegg til det du skriver, selve fikset i lat/lng og tidspunkt. Hva mer er det da å vite om et fix? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juli.2010 Del på Facebook Svart 5.Juli.2010 Jeg har litt problemer med å se sammenhengen mellom å bruke den dårligste GPS som er å få mot et av de mest avanserte program penger kan kjøpe. Grunnversjonen av Maxsea koster NOK 5800.- og da er ikke NOK 3500.- for en god Furuno mottager mye. Kan du utdype dette? får du fleire satelitter inn med økt seddelbunke..? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Nei. Ikke en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Kanskje du kan gi en link til der du har utdypet dette før da? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Skal ikke svare på Mulligan sine vegne, men han la en gang ut to plott, som sier mer enn tusen ord De ligger her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.