Al-Tec Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Denne linken http://www.finn.no/finn/boat/object?id=458...353&pos=1&rub=7 leder til en annonse på www.finn.no der et firma ved navn Carteam skal selge en Wiking 26. Bildene i annonsen er av en Wiking 28, og de er rappet fra min hjemmeside. På det ene bildet vises min båt, og den er ikke tilsalgs. Her brytes både åndsverksloven og markedsføringsloven. Jeg ber forumet merke seg dette firmaet! Jon_P Quote AL-TEC al-tec.no Link to post
880 Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Hva bør vi gjøre, svare på annonsen og be om flere bilder. Her kan vi trigge selger noe. Ellers er dette noe FREKT. Syntes selv at denne båten er undermotorisert................... Og i tilegg er du bare 26 fot........... Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hebbe Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Frekk som bare tusan... Gikk inn på anonnsen og sende de en mail... Kanskje flere kan gjøre det samme... Hva er hjemmesideadressen din foresten ? Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Ingar Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Hmm, alt i store bokstaver: "BILDENE ER ARKIVFOTOER MEN IDENTISK OG BÅTEN ER 26 FOT! " Bildene av båten din har tydligvis blitt en del av arkivet til Carteam... Og det dreier seg om salg av en 26 fot'er, men bildene er av 28.. Identisk.... Høres sprøtt ut hvis det er et firma som står bak dette, spes. hvis det skjer for andre gang... Ser at annonsen også ligger på deres hjemmeside: http://www.carteam.no/html/wiking_26.html Quote Link to post
hschrde Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Jeg synes du skal gj¿re en ting: send regning etter norsk journalistlags takster! Ikke noe annet enn en kort notis om at du ser de har brukt bildene og at du skal ha standard kompensasjon pluss betaling. Hvis de f.eks. konsulterer med advokaten sin, sŒ fŒr de rimelig raskt beskjed om Œ betale! Sjekk eventuelt pŒ foto.no om fremgangsmŒte og hva du skal ha. Pengene kan du jo bruke pŒ bŒten! Quote Link to post
evenR4u Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Kuriosa : jeg sendte en mail til Carteam fra finn.no. Fikk returmelding fra min mailserver om at xxx@carteram.no ikke fantes. Legg merke til mailadressen. Ikke bare har de plukket feil båt for bilde, men fikser heller ikke å skrive sin egen mailadresse riktig når de legger inn annonser på finn.no Annonsen har ligger der en uke eller to, - pussig at Carteam ikke har ordnet dette. Seriøst? Tjaaaaaaaaaa.............Nei. Kanskje Carteam er i samme konsern som Svepå Båt? evenR4u Quote evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Ingar Posted September 3, 2004 Share Posted September 3, 2004 Adressen ligger på hjemmesiden, salg@carteam.no Quote Link to post
OT-flyktning Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Jeg synes du skal gj¿re en ting: send regning etter norsk journalistlags takster!Ta utskrift av siden først som bevis i tilfelle de fjerner bildet. Quote Link to post
Jens_P Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Er du interessert i flere oplysninger om firmaet, kan du følge denne linken direkte til oppslag i Brønnøysundregistrene. (Telefonnr. i annonsen på Finn.no leder til samme person som firmaet er registrert på.) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
OT-flyktning Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Nå så jeg på din side, og da ser jeg at det ikke er ditt bilde heller, men tatt fra originalbrosjyren "FOTO:PEDER AUSTRUD (Fra originalbrosjyre)" (antar at Jon_P ikke står for Peder Austrud). Hvis det er riktig, så ville jeg ikke vært så frempå, selv om du kanskje har en avtale med fotografen - med mindre du fikk enerett til bildene. Quote Link to post
joelle Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Uten att ha vart inne og kikket på siden, så synes jeg att det virker som om man på en feil måte har kastet dritt på en bedrift som ikke har gjort noe feil her. Det viser att vi alle kanskje ska va litt mere rolige innen vi sympati kaster noe på noen. Alle fakta burde ligge på bordet innen dette skjer Quote Link to post
hschrde Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Ja, det er klart... Tok det for gitt at dette var et originalbilde - hvis ikke har man jo ikke noe man skulle sagt! NŒr det er nevnt, sŒ vil jeg fremdeles hevde at det riktige er Œ sende et krav med det samme dersom et originalt bilde stjeles fra en webside! Alle bedrifter som bruker andres bilder pŒ denne mŒten har jeg ikke noe til overs for, og mener de skal betale for seg. NŒr det gjelder private som skal selge bŒt og bruker bilder fra originalbrosjyren e.l. sŒ er det vel forsŒvidt OK da brosjyren pŒ en mŒte f¿lger med bŒten og er en del av dokumentasjonen. Quote Link to post
Ingar Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Jon_P sier i det første innlegget at det bare er det ene bildet som er av hans båt. Dog kan jeg ikke finne det på hjemmesiden hans, regner med at Jon_P kan oppklare dette. Uansett er det et faktum at annonsen sier at bildene viser en båt som er identisk med båten som skal selges, til tross for at det dreier seg om en helt annen modell. Som vanlig har jeg også i denne saken kontaktet "innklagde" med en henvisning til denne tråden, så de har mulighet til å komme med sin versjon. Quote Link to post
Gerhard Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Denne linken http://www.finn.no/finn/boat/object?id=458...353&pos=1&rub=7 leder til en annonse på www.finn.noIngen bilder der nå ! Sist oppdatert i dag 14:00 Gerhard Quote Link to post
OT-flyktning Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Jon_P sier i det første innlegget at det bare er det ene bildet som er av hans båt.Ok, jeg ser den lille forskjellen. Men han skriver også at de - dvs begge - bildene er rappet fra hans side. Men vi får vente til han er tilbake. Quote Link to post
Helge Posted September 4, 2004 Share Posted September 4, 2004 Jeg opplevde faktisk dette for en tid tilbake, men da var det en privatperson som hadde rappet et av bildene av min båt fra min private hjemmeside og brukte dette på finn.no ved salg av sin båt. Bildet var fra en tur vi hadde ute i Trondheimsleia der hurtigruta Richard With vises i bakgrunnen over mot Ørlandet. Gjorde ikke meg så veldig mye at en annen brukte bildet, men det virker jo litt frekt når man da ikke engang oppgir "kilden". Det regnes vel ofte som ok, når noen bruker bilder eller tekst fra en annen webside dersom de TYDELIG oppgir kilden og gir den "credit" og linker dit. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Al-Tec Posted September 5, 2004 Author Share Posted September 5, 2004 Begge bildene er fra min hjemmeside, det ene er av min båt (som ikke er til salgs) og jeg føler at dette er ganske identisk med hva jeg skrev i det opprinnelige innlegget! Noen som lurer på noe mer? PS: Legger til at alle bilder er lagt ut med de tillatelser som er nødvendig, bl a kildehenvisning. Dette er selvsagt avklart før siden ble opprettet for 4 år siden! Jon_P Quote AL-TEC al-tec.no Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.