Jump to content

Er blinkende ankerlanterne lovlig?

Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg tviler på at det er lovlig.

Fra sjøveisreglene, regel 30:

b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

Videre, regel 21:

e) "Rundtlysende lanterne" betyr en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.

Tilslutt, regel 20:

b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

Nå snakker jeg om ankerlanterne og ikke akterlanterne, den brukes som kjendt alene og ikke under fart. Er det ok om den blinker kontinuerlig?

Var jo det jeg ville frem til, at han ble stoppet med blinkende akterlandterne, så då er nok heller ikke blinkende ankerlanterne tillat! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Jeg tviler på at det er lovlig.

Rundtlysende antenne er vel ikke det samme som ankerlanterne er det? Trodde det var lanterne som kombinerte topplanterne og akterlanterne.

Svaret på det er NEI, ankerlanternen må lyse kontinuerlig....

Hvor står det at ankerlanternen må lyse kontituerlig? Ikke for å kverulere nå, det er faktisk uscg godkjente ankerlanterner som blinker.

Hvor står det at ankerlanternen må lyse kontituerlig? Ikke for å kverulere nå, det er faktisk uscg godkjente ankerlanterner som blinker.

Det er i sjøveisreglene du finner svar på spørsmålet ditt. Og svaret på det burde du kanskje vite godt allerede, uten å se i sjøveisreglene. Det er jo i tillegg en grunn til at fartøy ikke utrustes med blinkende ankerlanterne i Norge. Om det finnes nasjonale særregler i USA som tillater blinkende ankerlanterner, vet jeg derimot ikke noe om.

Her er fasiten(uthveving av meg):

Regel 21. Definisjoner

(e) Rundtlysende lanterne betyr en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.

Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn

(a) Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses:

(i) forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule,

(ii) helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys.

(b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a).

Redigert: Om du ser lenger oppe i tråden, har Vestkystseiler allerede påpekt det samme.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Ja jeg er så langt enige om at det ikke er lovlig, men sjøveisreglene omtaler også blinkende lanterner uten at jeg kan finne noe om bruksområde på slike lanterner. Ut fra det jeg leser er det flere som utruster båtene med slike ankerlanterner.

Redigert, fant noe om røde og oransje blinkende lanterner, ikke særlig aktuellt det nei.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

det finnes slike ankerlanterner med LED´s som oscillerer og har fotocelle for å spare strøm på seilbåter

har egentlig ikke tenkt over om det er tillat i Norge,men de selges ihvertfall i USA og på nettet

smart synes nå jeg

mvh

Leif

Regel 21. Definisjoner

(e) Rundtlysende lanterne betyr en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader.

For å kverulere litt til: Det spørs jo hva man mener med 'ubrutt' lys. Er det sektoren lanternen skal dekke som skal være ubrutt, eller er det lyset den avgir...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

det finnes slike ankerlanterner med LED´s som oscillerer og har fotocelle for å spare strøm på seilbåter

smart synes nå jeg

Jeg tillater meg å være uenig med deg. Personlig synes jeg det heller er lite smart å vise en blinkende lanterne for å skulle tilkjennegi at man ligger til ankers når det nettopp er det man ikke gjør ettersom ankerlanternen skal vise et ubrutt lys.

Skal ikkje uttale meg om lovligheten av det, det veit eg ikkje, men det var ein del langturseglarar som var utstyrt med slik oscillerande ankerlanterne.

Dei hevda prinsippet var at å bli sett er det viktigaste. Dei blir og sett, men kanskje ikkje så solidarisk å tiltrekke seg all oppmerksomheten i eit felt med 20-30 båtar på svai. At ei ankerlanterne oscillerte gjorde etter mitt syn dei andre mindre synlege...

Det spørs jo hva man mener med 'ubrutt' lys. Er det sektoren lanternen skal dekke som skal være ubrutt, eller er det lyset den avgir...

Foraet er visst fullt av kverulanter for tiden. :giggle:

En ankerlanterne skal være rundtlysende og lyset fra den ubrutt. Det betyr altså at sektoren på en ankerlanterne er 360 grader og ikke brutt på noen som helst måte.

Det er vel grunn for at ankerlanternen skal lyse uavbrudt!

En blinkende ankerlanterne kan, blant sjøfarende, lett bli forvekslet med lyskarakteristikk fra diverse faste sjømerker som lyser og blinker hvitt!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys, (1) unngås.

1) Blitzlys: engelsk "strobe lights".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

verden er full av paragrafryttere også!

det viktigste må jo være å bli sett og blinkingen har så korte intervaller at det nesten ser uavbrutt ut i virkeligheten

heller en blinkende skarp blåhvit LED enn en varmtlysende "karbidlampe" i toppen av masta

verden går tross alt fremover

imo

mvh

Leif

Et hvilket som helst fartøy kan gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i sjøveisreglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet i tråd med regel 36. Men det erstatter på ingen måte ankerlanternen som skal være rundtlysende, altså ha en sektor på 360 grader, og lyset fra den skal være ubrutt. Og at lyset skal være ubrutt, betyr nettopp at det ikke skal være brutt. Da kan det ikke blinke. Er dette så vanskelig da? :confused:

Redigert av Capitaine (see edit history)

Og at lyset skal være ubrutt, betyr nettopp at det ikke skal være brutt. Da kan det ikke blinke.

Men kan det oscillere? :saint:

(Altså slik at det varierer i styrke, men aldri er helt av...)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg tror, eller trodde (?), at temaet er blinkende ankerlanterne og regel 36 sier vel noe om (lovligheten) bruk av blinkende lys? Godt mulig jeg har misforstått.

Her er du helt på viddendene.. :giggle:

Jeg skjønner ærlig talt ikke heller hvorfor ikke din regelsitering skuller passe perfekt i denne diskusjonen.. :saint:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Men kan det oscillere?

Nei, det tviler jeg sterkt på. Dersom lyset skulle oscillere, ville både styrke og synlighet variert. Oscillerende lys kan dessuten oppfattes som blinkende, men selvsagt da avhengig av frekvensen på oscilleringen. I de tekniske detaljene for lanternene kan jeg ikke se det er åpnet for at lanternene kan oscillere:

Vedlegg I. Plassering av og tekniske detaljer for lanterner og signalfigurer

8. Lysstyrke.

(a) Lanternenes minimum lysstyrke skal beregnes etter følgende formel:

I = 3,43 x 106 x T x D2 x K-D hvor

I er lysstyrke i candela under drift,

T er terskelfaktor 2 x 10-7 lux,

D er foreskrevet lysvidde i nautiske mil,

K er atmosfærisk transmisjon.

For de foreskrevne lys skal verdien av K være 0,8, som tilsvarer en meteorologisk sikt på omkring 13 nautiske mil.

Anm.: Navigasjonslanternenes maksimum lysstyrke bør begrenses for å unngå unødig skarpt lys. Dette skal ikke skje ved variabel kontroll av lysstryken.

Dessuten:

14. Godkjenning.

Lanternenes og signalfigurenes konstruksjon samt installeringen av lanterner om bord på fartøyet skal tilfredsstille de kravene som er fastsatt av Sjøfartsdirektoratet. Utstyr som omfattes av forskrift av 29. desember 1998 nr. 1455 om skipsutstyr, skal være typegodkjent av teknisk kontrollorgan og merket i henhold til nevnte forskrift.

Jeg skjønner ærlig talt ikke heller hvorfor ikke din regelsitering skuller passe perfekt i denne diskusjonen.. :saint:

Ikke jeg heller, og spesielt ikke når den person som spør i sitt neste innlegg viser til den regel jeg siterer, men vi får nok en forklaring til slutt, tror du ikke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...