skagenekspressen Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Har ankerlanterne i mastetoppen. For anker er jeg litt urolig for at en på vannscooter (eks) skal finne på å dra hjem på natta og ikke se opp. Bruker derfor å sette et solcelle-havelys foran og bak i tillegg. Litt blink hadde kanskje vært enda tryggere? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Belysning av skroget er mye bedre enn blink, for et hurtiggående fartøy på kollisjonskurs. Det gir en bedre avstandsvurdering. Og er tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Hensikten med ankerlys i mastetoppen forstår jeg ikke. Det må jo se ut som et hvilket som helst himmellegeme for en som kommer i nærheten i full fart i fylla. Jeg har mitt plassert i synlig høyde på prekestolen. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Maika skrev for 12 timer siden: Håper inderlig ikke dette betyr at slikt blir vanlig/at folk syns dette er kult (ala blått undervannslys rundt båten), relativt irriterende når man sitter ute på en ellers fin kveld Må slutte å se på stjernene Det er et økende fenomen i hvert fall i Danmark i se siste årene, mener de lener seg til denne. Regel 21 e. Rundtlysende lanterne betyr en lanterne som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 360 grader. f. Blinkende lanterne betyr en lanterne med et lys som blinker med regelmessige mellomrom minst 120 ganger i minuttet. Den skal lyse minst to nautiske mil. Fra Seilmagasinet PUBLISERT Torsdag 14. februar 2008 - Benytter man seg av kun ett hvitt lys skal dette være rundtlysende og ikke blinkende. Men det strides om det egentlig er forbudt å la det være blinkende. Det er for eksempel ingen hjemmel i Sjøveisreglene som sier at det er forbudt, og Sjøfartsdirektoratet konkluderer til og med at slik lysføring ikke er i konflikt med internasjonale nødsignaler. Dette er imidlertid ikke politiet særlig begeistret for, som føler seg forpliktet til å rykke ut ved alle blinkende (nød)lys på sjøen. I England strides det enda mer, for de har mange luftputefartøy som SKAL føre blinkende hvitt lys. Men sakens kjerne er at et blinkende lys øker synligheten dramatisk på sjøen, samt at strømforbruket reduseres betraktelig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 eivindch skrev 22 minutter siden: Hensikten med ankerlys i mastetoppen forstår jeg ikke. Det må jo se ut som et hvilket som helst himmellegeme for en som kommer i nærheten i full fart i fylla. Jeg har mitt plassert i synlig høyde på prekestolen. Eivind Lys i mastetoppen gir ofte et godt synlig gjennskinn i vannet, så det er faktisk relativt effektivt, særlig på litt avstand, (men jeg pleier også å ha en ekstra campinglykt hengende i lav høyde hvis jeg ligger litt utsatt til, og to hvis det er dårlig sikt). Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Synes da disse tingene står ganske presist beskrevet i forsriften og at blinkende gult lys betyr at man møter en luftputebåt. (§23) Quote b.Et luftputefartøy skal når det brukes uten deplasement, foruten de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende blinkende lanterne med gult lys. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5/ Selvfølgelig så kan man ikke signalisere at man er en luftputebåt, "i fart", hvis man ikke er det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Blinkende lys er ikke ulovlig bare irriterende Denne er en god beskrivelse https://www.marfag.no/k52/del-c-2013-lanterner-og-signalfigurer/#autotoc-item-autotoc-0 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Roger jo skrev for 3 timer siden: Blinkende lys er ikke ulovlig bare irriterende Jo, som ankerlanterne er det både ulovlig og irriterende. Se utsnitt fra Regel 36: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arne2 Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 I Norge så er det nok forskriften som gjelder, blinkende gult lys identifiserer luftputebåt i bevegelse, og hvis man legger luftputebåten sin for anker, så kan man nok ikke bruke blinkende gult lys. Det blinkende gule lyset som identifiserer at man kjører luftbutebåt, skal og kan bare brukes når luftputebåten er i bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 ubåten har gult blinken eller er det en luftputebåt på vei ned Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 1 hour ago, liberty said: ubåten har gult blinken eller er det en luftputebåt på vei ned Se der er det vel kanskje det man kaller et smutthull. Hvis man kan argumentere for at man er i ferd med å gå over fra å være overflatefartøy, til å bli til en undervannsbåt, etter at man har ankret opp, så kan man vel kanskje bruke det blinkende gult lys(?!) Quote Regel 53b. Undervannsbåter på overflaten vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, føre en roterende lanterne som et oppmerksomhetssignal for å tilkjennegi overfor møtende trafikk at undervannsbåter er langt større enn den innbyrdes lanterneavstand skulle tilsi. Denne lanterne skal være anbrakt 2 meter loddrett over topplanternen og vise et gult (amber) blinklys horisonten rundt med ca. 90 blink pr. minutt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 5 n. mils avstand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Poseidon skrev for 3 timer siden: Jo, som ankerlanterne er det både ulovlig og irriterende. Har Sjøfartsdirektoratet skiftet mening? Det er for eksempel ingen hjemmel i Sjøveisreglene som sier at det er forbudt, og Sjøfartsdirektoratet konkluderer til og med at slik lysføring ikke er i konflikt med internasjonale nødsignaler. Dette er imidlertid ikke politiet særlig begeistret for, som føler seg forpliktet til å rykke ut ved alle blinkende (nød)lys på sjøen. Når kan en bruke regel 21 f) 'Flashing light' means a light flashing at regular intervals at a frequency of 120 flashes or more per minute. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Har ikke lest alt i tråden, men blinkende lys brukt i stedet eller i tillegg til alminnelig ankerlanterne i toppen av masta var ganske allminnelig i Tyrkia, og jeg så det senest for noen dager siden her i Hellas. Slik jeg ser det, så er (de internasjonale) sjøveisreglene lagt opp til at blinkende lys skal brukes av faste fyrtårn, mens skip og båter skal bruke lanterner som lyser kontinuerlig. Man kan undre seg over hensiktsmessigheten med dette, ettersom det stort sett er viktigere å bli oppmerksom på båter (enten de er i bevegelse eller ligger for anker) som ikke er synlig på kartet, enn å bli oppmerksom på faste installasjoner som man allerede har (eller burde ha) sett på kartet. Jeg har (som andre her) troen på indirekte belysning - dersom man virkelig ønsker å bli sett og har nok batteri/solcellepaneler til det, så la dekkslyset stå på natta igjennom, eller installer en svak LED-lampe på et høyt punkt på båten som lyser nedover på selve båten. Det er forskriftsmessig ikke noe i veien for å gjøre dette så lenge det er kombinert med forskriftsmessig ankerlanterne. Forøvrig, slik jeg leser forskriftene trenger ikke lanerna være på toppen av en seilbåtmast, den skal være der den er "mest synlig", og det er vel strengt tatt ikke nødvendigvis på toppen av en høy mast ... Jeg har sikkert ligget tusen netter eller mer for anker, uten bruk av annet enn ankerlanterne (samt tricolor da ankerlanternen var i ustand), så langt uten å ha opplevd å bli nedrent av andre båter/skip - men, ja, risikoen er høyere enn null. Inkludert risikoen for at jeg selv skulle være sløv nok til å dunke borti en annen båt på vei inn til et fint sted å droppe anker når jeg tror jeg er helt alene og har glemt å se opp mot himmelen etter master med lys på toppen, samt har glemt å sjekke radaren. Den risikoen er ganske så lav, men jeg må medgi at den er høyere enn null. Når man snakker om risiko, så er den sammensatt av sannsynlighet og konsekvens. Blir man truffet av danskeferga, så er konsekvensen stor. Danskeferga går imidlertid normalt ikke i de områdene hvor folk flest ankrer opp båten sin. Normalt er risikoen å bli rammet av en båt i sakte fart som leter etter beste sted å plassere ankeret. Ja, risikoen er også der for at man treffer en båt som har ankret opp i nærheten, enten på grunn av ulikt utlegg av ankertau/kjetting, eller fordi man drifter ulikt pga turbulente vindforhold eller tilnærmet vindstille. Dersom man sover i begge båter, så hjelper ikke allverdens lys mot slike sammenstøt. Men konsekvensen er stort sett ikke større enn litt tap av nattesøvn, kanskje tap av ansikt, kanskje mindre materielle skader. Jeg har så vidt vært borti nabobåter, men aldri så ille at det har blitt mye bråk av det. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Poseidon Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Roger jo skrev for 1 time siden: Når kan en bruke regel 21 f) 'Flashing light' means a light flashing at regular intervals at a frequency of 120 flashes or more per minute. Men dette har ikke noe direkte med ankerlanterne å gjøre. Det er bare definisjonen på "Blinkende lanterne". Den brukes bl.a. i forbindelse med luftputefartøy og U-båter i overflatestilling. Men ankerlanterner skal ifølge de samme definisjonene i Regel 21 være rundtlysende. At man ikke spesifikt påpeker at den IKKE skal være blinkende, det anses trolig unødvendig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Poseidon skrev 24 minutter siden: U-båter i overflatestilling. Men ankerlanterner skal ifølge de samme definisjonene i Regel 21 være rundtlysende. I min tid i marinen var det GUL roterende på Ubåtene Jeg er helt enig med deg , jeg bare siterer Seilmagasinet det må jo være salgsvare siden så mange blinker. https://www.seilmagasinet.no/lanterneforing/554524 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Helt korrekt Posidon, det står heller ikke at lampen ikke skal blinke/lyse vekslende i alle regnbuens farger. Å spesifisere at den skal være runtlysende hvitt må da være nok? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Lars H. skrev 18 minutter siden: Helt korrekt Posidon, det står heller ikke at lampen ikke skal blinke/lyse vekslende i alle regnbuens farger. Å spesifisere at den skal være runtlysende hvitt må da være nok? Ja, og når man ser på Sjøveisreglene i sin helhet, som jeg ofte er nødt for å gjøre i jobbsammenheng, da fremgår "logikken" tydelig. Sjøveisreglene forteller hvordan det SKAL være, hva man SKAL gjøre og hvordan det SKAL forståes. Det er i svært liten grad at man i Sjøveisreglene finner beskrivelse av hvordan det IKKE skal være, hva man IKKE skal gjøre og hvordan det IKKE skal forståes. (Noen få unntak finnes). Derfor har man heller ikke funnet det nødvendig å presisere at ankerlanternen ikke skal være blinkende, eller ikke hoppende, eller ikke dansende - enkelt og greit. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
J-Å Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Poseidon skrev for 1 time siden: Ja, og når man ser på Sjøveisreglene i sin helhet, som jeg ofte er nødt for å gjøre i jobbsammenheng, da fremgår "logikken" tydelig. Sjøveisreglene forteller hvordan det SKAL være, hva man SKAL gjøre og hvordan det SKAL forståes. Det sies også noe om hva man KAN gjøre. Ut fra dette er det vel ganske klart at man på en båt under 50m KAN føre en ankerlanterne nr 2 lavt akterut, og ha tente dekkslys som belyser indirekte. Sitat (a) Et fartøy som ligger til ankers skal vise hvor den best kan ses: (i) forut en rundtlysende lanterne med hvitt lys eller en kule, (ii) helt akterut eller nesten helt akterut og lavere enn den lanternen som er foreskrevet i punkt i, en rundtlysende lanterne med hvitt lys. (b) Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde kan vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys hvor den best kan ses, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a). (c) Et fartøy kan, og et fartøy på 100 meters lengde eller mer skal når det ligger til ankers også bruke de tilgjengelige dekkslys eller liknende lys for å belyse dekkene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Tenker jeg kan følge def. fra @Poseidon. Det blir uansett korrekt. Ellers må jeg medkjenne at da vi kom inn til ankringen på Väderōarne en bekmørk høstkveld for mange år siden oppdaget en oppankret mørk blå seiler midt i siktet. Båten var forskriftsmessig utstyrt med en lysende mandarin 25 meter over havets overflate. Jeg oppdaget refleksen fra vårt navigasjonslys i det blankpolerte skroget før jeg fant ut at båten faktisk hadde tent ankerlanterne. Panikkbremsing. Et lys som hadde belyst dekket ville gjort susen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 tobixen skrev for 5 timer siden: . Slik jeg ser det, så er (de internasjonale) sjøveisreglene lagt opp til at blinkende lys skal brukes av faste fyrtårn, mens skip og båter skal bruke lanterner som lyser kontinuerlig. Man kan undre seg over hensiktsmessigheten med dette, ettersom det stort sett er viktigere å bli oppmerksom på båter (enten de er i bevegelse eller ligger for anker) som ikke er synlig på kartet, enn å bli oppmerksom på faste installasjoner som man allerede har (eller burde ha) sett på kartet. Vel nå er ikke fyr belyst bare for at de ikke skal bli pårent. Det er gjerne røde, grønne og hvite fyrsektorer som man skal prøve å holde seg innenfor eller utenfor. Man skal også kunne skille ett fyr fra et annet ut fra blinkene. Derfor er gult eneste farge som tillates når spesialfartøy kan vise blinkende lys( muligens blått for utrykning). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.August.2024 Link til dette innlegget Svart 3.August.2024 Blinkende blått er i allefall helt normalt i Tyrkia, tror kystvakten alltid har blinkende blått, uansett om det faktisk er utrykning eller ikke? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.