Servicemannen Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Nå har noen arbeidsgrupper dratt landtradisjon med seg ut på vannet. Om man jobber om bord mens man ligger på svai kan man sikkert bruke gule blinklys Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
klk Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 ubrudt hvitt lys kan bety så mangt. Hekklanterne, ankerlanterne, hytte i sjærgården, osv. Uansett, seil ikke på det!! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Lurer på en ting, er det lov å sette på en ankerdramlanterne for å signalisere at man ønsker besøk ombord? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
liberty Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Nå har noen arbeidsgrupper dratt landtradisjon med seg ut på vannet. Om man jobber om bord mens man ligger på svai kan man sikkert bruke gule blinklys ubåter bruker gult roterene lys Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Hoovercraft skal vise gult blinkende lys i tillegg til ordinær lanterneføring for fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 (redigert) For å kverulere litt til: Det spørs jo hva man mener med 'ubrutt' lys. Er det sektoren lanternen skal dekke som skal være ubrutt, eller er det lyset den avgir... "Ubrutt" henviser til at den skal lyse hele veien rundt 360 grader. Alle lanterner, UNNTATT ubåt, skal lyse FAST. Ikke noe å diskutere. Vis en blinkende ankerlanterne, bli pårent, og regn med å bli holdt ansvarlig. Hvorfor er det så mange tullinger som får fikse ideer om at de selv kan bestemme hvordan verden skal fungere? Hva blir det neste? Blinkende baklys på biler, for da ser man dem bedre? Eller enda bedre, blinkende blålys på alle motorsykler så man er sikker på at alle apekatter i rullende stålbur ser dem? Redigert 1.Juli.2010 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjøtunga Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Hva blir det neste? Blinkende baklys på biler, for da ser man dem bedre? Eller enda bedre, blinkende blålys på alle motorsykler så man er sikker på at alle apekatter i rullende stålbur ser dem? Kan ikke du ta deg med en prat med landets syklister? Særlig dem som syns det er passende med blinkende rødt lys foran Sporer vi av nå? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
2xDiesel Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Så Hoovercraft skal ikke vise gult blinkende lys? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 ............ ankerdramlanterne...................... Har finlest det som er skrevet i sjøveisreglene angående lanterner, og kan dessverre ikke finne noe som omtaler ankerdramlanterne........... Kanskje det kan være den blinkende ankerlanterna, med en farge som gjenspeiler det som er i flaska Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Lurer på en ting, er det lov å sette på en ankerdramlanterne for å signalisere at man ønsker besøk ombord? Absolutt Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 "Ankerdramlanterne" er et svingende rødt håndholdt lys med levende flamme... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2010 Ubrutt lys = sammenhengende lyskjegle Uavbrutt lys = fast lys (ikke blinkende) Finnes det eget lys om fruentimmer er ønsket? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Hvorfor er det så mange tullinger som får fikse ideer om at de selv kan bestemme hvordan verden skal fungere? Er det tullinger som USCG du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Ikke for å kverulere nå, det er faktisk uscg godkjente ankerlanterner som blinker. ifølge inland delen til u.s department of transportation, uscg, skal en ankerlanterne vise en "all-round white light", som er definert som "unbroken light" i 360 grader. Altså akkurat det samme som de internasjonale reglene. Innlands reglene til uscg har et interessant tillegg i regel 37, distress signals. Hvis man er i nød og har behov for assistanse, kan man vise i tillegg til de internasjonale signalene: " a high intensity white light flashing at regular intervals from 50-70 times per minute". Å bruke den som ankerlanterne i us farvann vil jeg dermed ikke anbefale. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Kan det vere at disse blinkende ankerlanternene er ment til å blinke om man er i nød? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Og hva er det godeste herr Mouche prøver å fortelle med å vise til regel 36 og dens innhold? hur en ankerlanterne skall lyse råder ingen tvil om........vitt fast 360gr........ men............ Regel 30. Fartøy som ligger til ankers og fartøy som står på grunn (e)Et fartøy på mindre enn 7 meters lengde som ligger til ankers og som ikke er i eller nær en trang lei, renne eller ankerplass eller hvor andre fartøy normalt navigerer, skal ikke behøve å vise de lanternene eller signalfiguren som er foreskrevet i punktene (a) og (b) i denne regel. visse land har særregler, som bekant..... i Sverige bla. så gjeller regel 30e for fartøy opp til 12m inomskjærs under de forbehold som angis............dvs ikke noe plikt om ankerlanterne og da kan man ju om man ønsker benytte 'Mouche's' regel 36 istellet...... ett blinkande lys, til ankers......(men det er ingen ankerlanterne, uten ett lys for o påkalle oppmerksamhet.....fullt lovligt, iflg lovverket ) ((kansje samme særregler gjeller i Amerika, ikke vet jeg!)) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) ja, og dermed ikke å anbefale brukt som vanlig ankerlanterne. Men selges de som ankerlanterne godkjent av USCG? i tilfelle vil vil det jo være litt villedende markedsføring. Edit; kom ett innlegg imellom, men var et svar på Frøken Fryds siste spørsmål. Redigert 2.Juli.2010 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Men selges de som ankerlanterne godkjent av USCG? Det er denne lanternen jeg hadde i tankene, den er godkjent av USCG og Sverige(!)... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 (redigert) Blinking er jo bare en mulighet (option) der du må koble spesielt for å aktivere funksjonen. Hva skulle det bety i Norge? Nødankring midt i leia? Blinkende lys på sjøen er for signalisering av fare (ubåt, kranbåter i operasjon). Ellers er vel blinking for fyr og installasjoner på land (?). (I Skagerak ser det ut som noen kraftige blinkende lys kommer fra skip, men de er jommen på land likevel!) Redigert 2.Juli.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
frankD Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Jeg har lanternen fra ORCA green som er nevnt ovenfor, men jeg har bare to ledere koblet opp til den i mastetoppen så jeg kan bare velge mellom tricolor og ankerlys. Det hadde vært moro å vite hvor mye man sparer på å bruke strobefunksjonen kontra ankerlys, kanskje en watt? Forbruket er oppgitt til 6 watt uansett hvilken lysfunksjon man velger. En watts forbruk på 12 timers natt blir en amperetime i spart forbruk, så det er ikke noe argument å benytte stroben som ulovlig ankerlys for å spare strøm. Men det at lanternen har en fotodiode som slår på/av ankerlyset automatisk når det blir mørk/lyst gjør at man vil spare strøm på å benytte ankerlyset kun når det er mørkt i stedet for strobelyset som blir stående på hele døgnet (hvis du ikke er ombord og slår den på/av selv hele tiden). Kan også nevne at den første lanternen jeg monterte virket i to uker før den ble veldig svak, fikk byttet den til en ny på garantien. Orcagreen sine lanterner virker å være ganske så kraftig i forhold led anker lysene på andre båter jeg har ligget sammen med på forskjellige ankringsplasser i Stillehavet og Australia. Sitér dette innlegget Menja Link to post
Capitaine Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 i Sverige bla. så gjeller regel 30e for fartøy opp til 12m inomskjærs under de forbehold som angis............dvs ikke noe plikt om ankerlanterne og da kan man ju om man ønsker benytte 'Mouche's' regel 36 istellet...... ett blinkande lys, til ankers......(men det er ingen ankerlanterne, uten ett lys for o påkalle oppmerksamhet.....fullt lovligt, iflg lovverket ) Regel 36 kan benyttes av et hvilket som helst fartøy for å påkalle oppmerksomhet, uavhengig av lengde og fartøystype. Og regel 36 kan anvendes av et hvilket som som helst fartøy om det er underveis eller om det ligger til ankers, er gjort fast til land eller står på grunn. Poenget med mitt spørsmål til Mouche om regel 36, var hva denne regelen har å gjøre med spørsmålet om en ankerlanterne kan blinke eller ei, og da han listet opp regelen i sin helhet uten å si noe mer. Du Gunga Din skriver at man kan benytte regel 36 i form av ett blinkende lys, til ankers istedet for ankerlanterne dersom man ligger til ankers og fartøyet er mindre enn 12 meter i Sverige, selv om du likevel poengterer at det fortsatt ikke er en ankerlanterne. Som sagt kan et hvilket som helst fartøy anvende sjøveisregel 36, men er det ikke fare for at et blinkende lys som du nevner, kan forveksles med et lys fra en navigasjonsinstallasjon som har til hensikt å trygge navigering, slik at man i værste fall handler i strid med regel 36, men ikke begrenset til den? I regel 36, 2. ledd, første punktum står det da vitterlig: Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. Og lys fra navigasjonsinstallasjoner kan være blinkende, med en rekke ulike karakterer. Og videre står det i regel 36, 2. ledd, andre punktum: For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. Nå har du riktignok ikke sagt at lyset som blinker skal være høyintenst. Det kan jo være lavintenst. Og det står også skal unngås hvilket ikke nødvendigvis betyr et absolutt og resolutt forbud. Men i tråd med godt sjømannskap og intensjonen til sjøveisreglene, bør man etter mitt syn ikke handle i stid med eller på kanten av dem. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 den er godkjent av USCG og Sverige(!)... Aha, så for meg en helvit rundtlysende, kun blinkende, lanterne ment for ankring. Med denne har man jo alt i ett. Bare å koble så man har alle funksjonene tilgjengelig da Rene kinderegget jo... Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
loffern Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Regel 36 skal kun benyttes i en perikær situasjon. Den kan ikke benyttes som en forsikring mot mulige situasjoner som kan oppstå under natten. Har du ankret opp på et sted hvor ikke ankerlanterne er tilstrekkelig har du lagt deg på feil sted. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 2.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2010 Lå en natt i nærheten av Najad med en slik blinklys i mastetopp. Den natten ønsket jeg meg et gevær med lyddamper Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Maika Svart 2.August.2024 Link til dette innlegget Svart 2.August.2024 Både i havn på Anholt og i uthavn ved Marstrand har jeg nå sett slike ankerlanterner som blinker med temmelig høy frekvens, ala strobelys på diskotek. Den første kontinuerlig, den andre med mørk periode. Håper inderlig ikke dette betyr at slikt blir vanlig/at folk syns dette er kult (ala blått undervannslys rundt båten), relativt irriterende når man sitter ute på en ellers fin kveld Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.