Jump to content

Timetellere, kW meter


Harald-

Recommended Posts

Hei Celina,

 

Jeg har valgt det enkleste av alt: et vanlig kjøkkenwattmeter  -  som egentlig ikke er noe WATTmeter, men bare et simpelt AMPmeter, med en skal som er gradert i kW. Det holder lenge til mitt bruk å gi blaffen i varierende cos-phi, og jeg ville tro at det også holdt til ditt bruk.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Linken virker på min maskin??

 

Og siden du spør skal du få svar!

Jeg skal bruke et wattmeter til å måle effekt (P)

Nå virken den også her. Var vel midlertidig uvel.

 

Når det gjelder bruk så kan de jo også brukes til lengdekast, evt som søkke ved fiskingen, selv om de ofte er ikke av det beste der pga lav spesifisk vekt  :rolleyes:

 

På alvor: ja, det regnet jeg med. Men jeg lurte på hvor du har behov til å måle effekt. Hvis det er lov til å spørre.....

Link to post
Share on other sites

Nå virken den også her. Var vel midlertidig uvel.

 

Når det gjelder bruk så kan de jo også brukes til lengdekast, evt som søkke ved fiskingen, selv om de ofte er ikke av det beste der pga lav spesifisk vekt  :rolleyes:

 

På alvor: ja, det regnet jeg med. Men jeg lurte på hvor du har behov til å måle effekt. Hvis det er lov til å spørre.....

Joda, jeg skal bruke det på en vekselstrømsgenerator. i tillegg til ampere meterene som allerede er der.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg skal bruke det på en vekselstrømsgenerator. i tillegg til ampere meterene som allerede er der.

Betyr dette at spenningen varierer så mye med lasten på din vekselstrømsgenerator eller at fasevinkelen varierer så mye? Dersom spenningen er nogenlunde stabil vil jo effekten i W være veldig "lik" eller egentlig proporsjonal med strømmen.
Link to post
Share on other sites

Betyr dette at spenningen varierer så mye med lasten på din vekselstrømsgenerator eller at fasevinkelen varierer så mye? Dersom spenningen er nogenlunde stabil vil jo effekten i W være veldig "lik" eller egentlig proporsjonal med strømmen.

Det var i grunnen det jeg ville ha kontroll over. Regnet med at det var billigere med et kW-meter enn et cosP meter. Dessuten kunne jeg koblet det opp i mot kursen på landstrømen, og da samtidig fått forbruket ved kai.

Det var iallefall den teoretiske planen, men om den fungerer, det gjenstår å se :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...