Jump to content

Reisetips til nybegynner?

Strengel

Recommended Posts

Hei,

Dette er vår andre sommer med båt, en 26 fots snekke som gjør ca 6 kt. Basen vår er i Oslo, og i fjor tilbrakte vi ferien innenfor Drøbak....

I år har jeg lyst til å prøve meg på en litt lenger tur. Jeg har lyst til å kanskje ta turen til Koster øyene, men fruen er skeptisk...

Jeg er litt båtvant fra oppveksten men hun er helt fersk :-) Vi har med 3 barn ombord!

Kan noen gi noen råd og tips om en slik tur. Vi ønsker ikke for lange dagsetapper, og trygge havner å overnatte i.

Takk

Første året med snekke fartet vi ned til Tvedestrand og hjem til Oslo igjen helt uten problemer.

Vi hadde ikke VHF, men hadde en DAB-Radio slik at vi fikk hørt værmelding på "Båtradioen". Viktig å lytte til maritim værvarsel da disse konsentrere seg om vindstyrke og bølgehøyder (Noe YR gjør i liten grad)

Det er også viktig med papirkart over området det er snakk om. Vi hadde i tillegg masse nytte av Havneguiden.

Det er mange fine steder nedover uansett om dere velger østfold- eller vestfoldsiden sørover. Om dere skal i nærheten av Sandefjord, bør dere svinge innom Håkavika en tur. Der er det knallfint for unger.

Ellers er det bare å hoppe i det. Beregn god tid og sett av nok tid til å kunne ligge værfast i noen dager på hjemveien.

Motormessig om du for det meste har ferdes i indre Oslofjord, ville jeg sjekket tanken for Dieseldyr da de har en tendens til å ville tette filtre først når det blir litt ruskevær med store bølger. (Det er mens båten ruller som værst at det passer dårligst med motorstopp og det er under slike forhold tankene skavlper som værst og dieseldyrene finner veien til filtre)

(Ha med ekstra filtre, olje, impeller og viftereim)

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Det er en flott tur fra Oslo til Koster. Og den går hele tiden innaskjærs

Fine havner på veien er Oscarsborg, Son, Moss, Larkollen (Evjesund - svai), Engelsviken, Hankø, Skjærhalden, Koster. Da har du i prinsippet ruta di med OK dagsetapper.

To strekk der dere kan passe på litt at det ikek blåser over 8m/s fra Syd: Strømtangen utenfor Fredrikstad (rett etter Hankø) og Sekken som er mellom Skjærhalden og Koster. Sekken er ikke lange strekket om du går fra Skjærhalden og gjennom Herfølrenna.

Det går eskorte med redningsskøyta over Sekken tror jeg. Men det tror jeg ikke dere trenger. Dette er ganske plankekjøring hele veien :smiley:

Tre gode huskeregler:

Vit hvor du er og hvor du skal

Vit værmeldinga

Ha alltid på rednignsvest

Meld deg inn i Kystpatruljen - og ha med telefonlista til rednignsskøytene. Da får du raskt hjelp. Nummeret til TJøme Radio er 120. Det er greit å vite om du ikke har VHF ombord.

Kjenner jeg dette forumet rett så er det noen andre som skal samme vei som deg - og da finner dere kanskje noen å dra sammen med.

God tur!

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...