Jump to content

Autopilot og bidevind


bliss X

Recommended Posts

Å seile bidevind på autopilot er vel noe det fleste har erfart at ikke gir optimal seiling. Piloten holder kursen, men å få optimal høyde og fart er vanskelig. Jeg seiler en del alene, så autopilot er et "must".

 

Lastet ned brukermanualen for simrad tp20, og ser at den har mulighet til å styre på relativ vindvinkel istedenfor kurs, vha NMEA signaler fra vindinstrumentet. Spørmålet er hvor godt dette virker, og om det har noe for seg.

 

Vil man kunne seile tilnærmet optimalt med en slik løsning eller er det bare tull ?

Link to post
Share on other sites

På båten jeg hadde før, hadde jeg Autohelm 1000 med vindfløy.

Ingen stor suksess dessverre.

Systemet er for treigt til å krysse med. Det ble alltid til at jeg styrte for hånd.

På alle andre vinkler funket det OK, forutsatt at det ikke blåste for mye.

Å styre båten via vindinstrumentet er et av mine kommende vinterprosjekter. Har kommet så langt at jeg har fått SimNet over til NMEA, skal så innom MaxSea og så ut til Autohelm 2000 over SeaTalk. Vet noen om en grei løsning for en NMEA/SeaTalk duppeditt, så er jeg lutter øre.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Alfa og omega for all vindstyring er korrekt demping av signalene fra vindføyen. Vindfløyen utsettes for turbulens og vil stå og svirre 10-15 grader til hver side. I komplette nye systemer er nok dempingen ivaretatt av produsenten, men ved hjemmesnekring må du passe på at det blir tatt hensyn til. I dag er nok demping ved hjelp av datakraft det enkleste.

 

For eldre systemer er det som regel mangelfull demping som er årsaken til at autopiloten "fyllekjører" når den styres av en vindfløy.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På båten jeg hadde før, hadde jeg Autohelm 1000 med vindfløy.

Ingen stor suksess dessverre.

Systemet er for treigt til å krysse med. Det ble alltid til at jeg styrte for hånd.

På alle andre vinkler funket det OK, forutsatt at det ikke blåste for mye.

Å styre båten via vindinstrumentet er et av mine kommende vinterprosjekter. Har kommet så langt at jeg har fått SimNet over til NMEA, skal så innom MaxSea og så ut til Autohelm 2000 over SeaTalk. Vet noen om en grei løsning for en NMEA/SeaTalk duppeditt, så er jeg lutter øre.

For overgang fra NMEA til SeaTalk kan du kjøpe et Raymarine instrument som har NMEA inngang (f.eks. ST6000 kontrollpanel eller en (radar-)plotter), men sjekk først at de rikitge NMEA-setningene blir "videreformidlet".

 

Ellers så har Raymarine en egen NMEA til SeaTalk oversetter, har sett noen slike på eBay.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...