bliss X Startet 4.September.2004 Del på Facebook Startet 4.September.2004 Å seile bidevind på autopilot er vel noe det fleste har erfart at ikke gir optimal seiling. Piloten holder kursen, men å få optimal høyde og fart er vanskelig. Jeg seiler en del alene, så autopilot er et "must". Lastet ned brukermanualen for simrad tp20, og ser at den har mulighet til å styre på relativ vindvinkel istedenfor kurs, vha NMEA signaler fra vindinstrumentet. Spørmålet er hvor godt dette virker, og om det har noe for seg. Vil man kunne seile tilnærmet optimalt med en slik løsning eller er det bare tull ? Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Interessant spørsmål........venter spent på svar jeg også ! Min gamle Autohelm 3000 med reimdrift klarer ikke å hanskes med 6 tonn First 35 i skarp bidevind og sjø. Den er snart moden for utskifting. Så dette kan være løsningen kanskje ?? Arild Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 På båten jeg hadde før, hadde jeg Autohelm 1000 med vindfløy. Ingen stor suksess dessverre. Systemet er for treigt til å krysse med. Det ble alltid til at jeg styrte for hånd. På alle andre vinkler funket det OK, forutsatt at det ikke blåste for mye. Å styre båten via vindinstrumentet er et av mine kommende vinterprosjekter. Har kommet så langt at jeg har fått SimNet over til NMEA, skal så innom MaxSea og så ut til Autohelm 2000 over SeaTalk. Vet noen om en grei løsning for en NMEA/SeaTalk duppeditt, så er jeg lutter øre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 Har nettopp lett litt etter det samme, og fant følgende steder som kunne ha interesse: firmaer: http://www.brookhouseonline.com http://www.shipmodul.com/en/index.html private: http://www.voti.nl/seatalk http://www.tklinux.de/ http://www.lehgll.com.ar/MULTIPLEX%20SEA%20TALK.htm Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Alfa og omega for all vindstyring er korrekt demping av signalene fra vindføyen. Vindfløyen utsettes for turbulens og vil stå og svirre 10-15 grader til hver side. I komplette nye systemer er nok dempingen ivaretatt av produsenten, men ved hjemmesnekring må du passe på at det blir tatt hensyn til. I dag er nok demping ved hjelp av datakraft det enkleste. For eldre systemer er det som regel mangelfull demping som er årsaken til at autopiloten "fyllekjører" når den styres av en vindfløy. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirKS Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 På båten jeg hadde før, hadde jeg Autohelm 1000 med vindfløy. Ingen stor suksess dessverre. Systemet er for treigt til å krysse med. Det ble alltid til at jeg styrte for hånd. På alle andre vinkler funket det OK, forutsatt at det ikke blåste for mye. Å styre båten via vindinstrumentet er et av mine kommende vinterprosjekter. Har kommet så langt at jeg har fått SimNet over til NMEA, skal så innom MaxSea og så ut til Autohelm 2000 over SeaTalk. Vet noen om en grei løsning for en NMEA/SeaTalk duppeditt, så er jeg lutter øre. For overgang fra NMEA til SeaTalk kan du kjøpe et Raymarine instrument som har NMEA inngang (f.eks. ST6000 kontrollpanel eller en (radar-)plotter), men sjekk først at de rikitge NMEA-setningene blir "videreformidlet". Ellers så har Raymarine en egen NMEA til SeaTalk oversetter, har sett noen slike på eBay. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.